5.12.2019 Ajoneuvot Moottorin suuri kitkarengastesti: edelleen kaksijakoista kitkaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nastattomien talvirenkaiden testimme paljasti, että pidon vaihtelut ovat edelleen kitkarenkaiden käyttäjille arkipäivää. Jos alle valitsee lisäksi huonot renkaat, kitkan puute yllättää vieläkin selvemmin. Moottorin tuorein rengastesti kokoaa yhteen seitsemän pohjoismaisiin olosuhteisiin suunniteltua nastatonta talvirengasta – näistä neljä eli Continental, Goodyear, Nokian ja Pirelli edustavat niin kutsuttuja tunnettuja merkkirenkaita, kun taas Falken, Maxxis ja Toyo kuuluvat hieman tuntemattomampien kumien kategoriaan.Palaamme testin yksityiskohtaisempiin tuloksiin myöhemmissä jutuissamme, mutta sitä ennen sananen testin yleispätevistä havainnoista.Testissä kävi nimittäin jälleen kerran ilmi nastattomien talvirenkaiden erityisominaisuudet meikäläisessä talvessa. Tätä asiaahan sivusimme ”poikkitieteellisessä” rengastestissämme, jossa talvikokeisiin osallistui viisi erityyppistä rengasta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIsoimmat erot jäällä ja sulallaVaikka parhaat kitkarenkaat ovat vuosien varrella kehittyneet todella paljon ja yltävät melkein kaikessa jopa nastarenkaiden tasolle, pidon vaihtelut ajoalustasta riippuen kannattaa ottaa ratin takana edelleen huomioon.Jäinen tie on nastattomalle talvirenkaalle yhä se haasteellisin olosuhde. Karhealla jäällä nykyaikainen kitkarengas pitää yllättävän hyvin, mutta kiillottuneella jäällä pito on korkeintaan keskinkertaista luokkaa. Tilannetta korostaa se, että testiin osallistuneiden renkaiden pitotasossa oli jäällä huimia vaihteluja.Sen sijaan lumella kitkarengas on parhaimmillaan. Testirenkaiden keskinäiset erot kaventuvatkin lumella odotetusti, mutta hyvät erottuvat huonoista myös näissä olosuhteissa.Mitä tulee sulaan keliin, talvikuukausina kuivalla ja märällä asvaltilla ajetaan yhä enemmän. Valitettavasti pohjoismaiset talvirenkaat eivät ole näissä olosuhteissa parhaimmillaan: huomattavan pitkät jarrutusmatkat kannattaa sisäistää erityisesti sateella ajettaessa, eli ajonopeutta on syytä suosiolla laskea. Etenkin, jos on valinnut renkaansa väärin – sulalla kelillä erot parhaan ja huonoimman kitkarenkaan välillä venyivät yllättäen jopa yhtä suuriksi kuin jääkokeissa.Koko testiartikkeli julkaistaan 4.12. ilmestyneessä Moottorin numerossa 12/2019. Lehden voit ostaa sen sähköisenä näköislehtenä Lehtiluukusta.Testatut renkaat, koko 205/55 R16:Continental Conti Viking Contact 7 Falken Espia EPZ 2 Goodyear Ultra Grip Ice 2 Maxxis Arctic Trekker SP-02 Nokian Hakkapeliitta R3 Pirelli Ice Zero FR Toyo Observe GSI-5Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Ville-Veikko Heinonen, Testin toteutus: Test Finland Oy / Juuso Kallioinen ja Pasi Piironen Lue lisää Kaikki artikkelit 10.10.2024 Uutinen Riistavaara vaanii tuntia ennen auringonnousua ja tunti auringonlaskusta 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 9.10.2024 Autoilu Autoilun kustannukset myllertymässä – liikenteen verotus ja rahoitus uudistuu 9.10.2024 Sähköautot Helsingin palomestari: sähköisen autokannan kasvaessa ja ikääntyessä myös palotapahtumat tulevat lisääntymään 9.10.2024 Uutinen Renkaiden vaihto tunaroimatta – näillä vinkein se käy 9.10.2024 Uutinen Voiko taksikyyti maksaa vain 8,5 euroa? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 8.10.2024 Uutinen Ylpeästi sähköllä: Brittiläinen Kia PridEV-sähkökonversio 8.10.2024 Liikenneturvallisuus Talvi tulee, auto lähtee käsistä – nokkakolareita sattuu liukkailla keleillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 9.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tässä on upouusi Nissan Patrol, josta Mitsubishi olisi kovasti halunnut tehdä upouuden Pajeron 9.10.2024 Uutinen Voiko taksikyyti maksaa vain 8,5 euroa? 9.10.2024 Koeajo Koeajo: Seres 5 – uutuusmerkki luksusjahdissa 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 3.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon