5.12.2019 Ajoneuvot Moottorin suuri kitkarengastesti: edelleen kaksijakoista kitkaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nastattomien talvirenkaiden testimme paljasti, että pidon vaihtelut ovat edelleen kitkarenkaiden käyttäjille arkipäivää. Jos alle valitsee lisäksi huonot renkaat, kitkan puute yllättää vieläkin selvemmin. Moottorin tuorein rengastesti kokoaa yhteen seitsemän pohjoismaisiin olosuhteisiin suunniteltua nastatonta talvirengasta – näistä neljä eli Continental, Goodyear, Nokian ja Pirelli edustavat niin kutsuttuja tunnettuja merkkirenkaita, kun taas Falken, Maxxis ja Toyo kuuluvat hieman tuntemattomampien kumien kategoriaan. Palaamme testin yksityiskohtaisempiin tuloksiin myöhemmissä jutuissamme, mutta sitä ennen sananen testin yleispätevistä havainnoista. Testissä kävi nimittäin jälleen kerran ilmi nastattomien talvirenkaiden erityisominaisuudet meikäläisessä talvessa. Tätä asiaahan sivusimme ”poikkitieteellisessä” rengastestissämme, jossa talvikokeisiin osallistui viisi erityyppistä rengasta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Isoimmat erot jäällä ja sulalla Vaikka parhaat kitkarenkaat ovat vuosien varrella kehittyneet todella paljon ja yltävät melkein kaikessa jopa nastarenkaiden tasolle, pidon vaihtelut ajoalustasta riippuen kannattaa ottaa ratin takana edelleen huomioon. Jäinen tie on nastattomalle talvirenkaalle yhä se haasteellisin olosuhde. Karhealla jäällä nykyaikainen kitkarengas pitää yllättävän hyvin, mutta kiillottuneella jäällä pito on korkeintaan keskinkertaista luokkaa. Tilannetta korostaa se, että testiin osallistuneiden renkaiden pitotasossa oli jäällä huimia vaihteluja. Sen sijaan lumella kitkarengas on parhaimmillaan. Testirenkaiden keskinäiset erot kaventuvatkin lumella odotetusti, mutta hyvät erottuvat huonoista myös näissä olosuhteissa. Mitä tulee sulaan keliin, talvikuukausina kuivalla ja märällä asvaltilla ajetaan yhä enemmän. Valitettavasti pohjoismaiset talvirenkaat eivät ole näissä olosuhteissa parhaimmillaan: huomattavan pitkät jarrutusmatkat kannattaa sisäistää erityisesti sateella ajettaessa, eli ajonopeutta on syytä suosiolla laskea. Etenkin, jos on valinnut renkaansa väärin – sulalla kelillä erot parhaan ja huonoimman kitkarenkaan välillä venyivät yllättäen jopa yhtä suuriksi kuin jääkokeissa. Koko testiartikkeli julkaistaan 4.12. ilmestyneessä Moottorin numerossa 12/2019. Lehden voit ostaa sen sähköisenä näköislehtenä Lehtiluukusta. Testatut renkaat, koko 205/55 R16: Continental Conti Viking Contact 7 Falken Espia EPZ 2 Goodyear Ultra Grip Ice 2 Maxxis Arctic Trekker SP-02 Nokian Hakkapeliitta R3 Pirelli Ice Zero FR Toyo Observe GSI-5 Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Ville-Veikko Heinonen, Testin toteutus: Test Finland Oy / Juuso Kallioinen ja Pasi Piironen Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 6.5.2024 Yleinen Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 6.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: VW Karmann Ghia - kun saksalainen luotettavuus ja italialainen tyyli kohtaavat 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe