5.12.2019

Moottorin suuri kitkarengastesti: edelleen kaksijakoista kitkaa

kitkarengastesti

Nastattomien talvirenkaiden testimme paljasti, että pidon vaihtelut ovat edelleen kitkarenkaiden käyttäjille arkipäivää. Jos alle valitsee lisäksi huonot renkaat, kitkan puute yllättää vieläkin selvemmin.

Moottorin tuorein rengastesti kokoaa yhteen seitsemän pohjoismaisiin olosuhteisiin suunniteltua nastatonta talvirengasta – näistä neljä eli Continental, Goodyear, Nokian ja Pirelli edustavat niin kutsuttuja tunnettuja merkkirenkaita, kun taas Falken, Maxxis ja Toyo kuuluvat hieman tuntemattomampien kumien kategoriaan.

Palaamme testin yksityiskohtaisempiin tuloksiin myöhemmissä jutuissamme, mutta sitä ennen sananen testin yleispätevistä havainnoista.

Testissä kävi nimittäin jälleen kerran ilmi nastattomien talvirenkaiden erityisominaisuudet meikäläisessä talvessa. Tätä asiaahan sivusimme ”poikkitieteellisessä” rengastestissämme, jossa talvikokeisiin osallistui viisi erityyppistä rengasta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Isoimmat erot jäällä ja sulalla

Vaikka parhaat kitkarenkaat ovat vuosien varrella kehittyneet todella paljon ja yltävät melkein kaikessa jopa nastarenkaiden tasolle, pidon vaihtelut ajoalustasta riippuen kannattaa ottaa ratin takana edelleen huomioon.

Jäinen tie on nastattomalle talvirenkaalle yhä se haasteellisin olosuhde. Karhealla jäällä nykyaikainen kitkarengas pitää yllättävän hyvin, mutta kiillottuneella jäällä pito on korkeintaan keskinkertaista luokkaa. Tilannetta korostaa se, että testiin osallistuneiden renkaiden pitotasossa oli jäällä huimia vaihteluja.

Sen sijaan lumella kitkarengas on parhaimmillaan. Testirenkaiden keskinäiset erot kaventuvatkin lumella odotetusti, mutta hyvät erottuvat huonoista myös näissä olosuhteissa.

Mitä tulee sulaan keliin, talvikuukausina kuivalla ja märällä asvaltilla ajetaan yhä enemmän. Valitettavasti pohjoismaiset talvirenkaat eivät ole näissä olosuhteissa parhaimmillaan: huomattavan pitkät jarrutusmatkat kannattaa sisäistää erityisesti sateella ajettaessa, eli ajonopeutta on syytä suosiolla laskea. Etenkin, jos on valinnut renkaansa väärin – sulalla kelillä erot parhaan ja huonoimman kitkarenkaan välillä venyivät yllättäen jopa yhtä suuriksi kuin jääkokeissa.

Koko testiartikkeli julkaistaan 4.12. ilmestyneessä Moottorin numerossa 12/2019. Lehden  voit ostaa sen sähköisenä näköislehtenä Lehtiluukusta.

Testatut renkaat, koko 205/55 R16:

  • Continental Conti Viking Contact 7
  • Falken Espia EPZ 2
  • Goodyear Ultra Grip Ice 2
  • Maxxis Arctic Trekker SP-02
  • Nokian Hakkapeliitta R3
  • Pirelli Ice Zero FR
  • Toyo Observe GSI-5

Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Ville-Veikko Heinonen, Testin toteutus: Test Finland Oy / Juuso Kallioinen ja Pasi Piironen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat