25.10.2019 Ajoneuvot Moottorin suuri nastarengastesti: miten nastarengas pitää eri olosuhteissa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Seuraava rengastestimme vertailee Suomen suosituimpia talvirenkaita eli nastoitettuja kumeja. Autoilijan on kuitenkin hyvä muistaa, ettei nastarenkaan pito ole kaikkialla erinomainen. Nastarengas on yhä suomalaisten perustalvirengas, sillä neljä viidestä autosta puskee talven läpi nastoitetut renkaat allaan. Tuorein talvirengastestimme, joka julkaistaan 30.10. ilmestyvässä Moottorin numerossa 11/2019, kokoaa yhteen alan mielenkiintoisimmat tuotteet. Tuota testiä odotellessa on hyvä palata edellisen numeromme testiin ja tarkastella, mitkä ovat nastarenkaan parhaat puolet – ja toisaalta akilleenkantapäät, kun puhutaan nimenomaan vaihtelevista suomalaisista talvikeleistä. Moottorin numerossa 10/2019 julkaistu testi, jossa vertailimme viittä erityyppistä rengasta talviolosuhteissa, antaa tähän oivat lähtökohdat. Olihan testissä mukana kesärenkaan, Keski-Euroopan kitkarenkaan, välikelin renkaan sekä pohjoismaisen kitkarenkaan lisäksi myös Nokian Hakkapeliitta 9 eli sama rengas, joka osallistuu myös seuraavan numeromme nastarengastestiin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Jäällä paras ja kaikessa yllätyksetön Kenellekään ei varmasti tule yllätyksenä se, että jäisellä tiellä nastarengas voittaa muut, edellä mainitut rengastyypit. Ajokokeissa nastarengas osoittautui porukan ykköseksi niin ajokäytöksen kuin kierrosajankin perusteella. Myös pitkittäispitokokeissa nastarengas oli ylivoimainen, mitattiin sitten kiihtyvyyttä tai jarrutusmatkaa jäällä. Sen sijaan lumipinnalla nastarengas ei hyödy nastoistaan yhtä selvästi, vaan tärkeimmäksi seikaksi nousee renkaan pintakuvio lamelleineen. Niinpä pohjoismainen nastaton rengas nousikin kärkeen sekä kierrosajan että käsiteltävyyden osalta. Lumella tehdyissä kiihdytyskokeissa neljän parhaan renkaan väliset erot olivat selvästi pienemmät kuin jäällä, ja pohjoismainen kitka nappasi jälleen ykköstilan ennen nastarengasta. Lumijarrutuksessa nastarengas oli kuitenkin jälleen kärkisijalla. Kaiken kaikkiaan jää- ja lumikokeissa tuli esiin vanha totuus: vaikka nastarengas ei ole kaikessa absoluuttisesti paras, se kykenee tasaamaan muuttuvia keliolosuhteita kitkarengasta paremmin. Pitkien etäisyyksien maassa tämä on ensisijaisen tärkeä ominaisuus. Sulalla kelillä pito selvästi heikompi Olosuhde, missä nastarenkaalla ajavan on syytä entistäkin suurempaan varovaisuuteen, on sula keli – siis märkä tai kuiva asvaltti. Ja juuri sitähän se talviajo hyvin monesti sisältää. Testimme märän kelin käsittely- sekä jarrutuskokeissa nastarengas jäi yhdessä pohjoismaisen kitkarenkaan kanssa selvästi testin kolmesta muusta rengastyypistä. Kuivalla kelillä tehdyissä jarrutuksissa tilanne oli vielä huonompi, sillä nastarengas jätettiin selväksi jumboksi. Mutta vaikka jarrutusmatkat venyvät vaarallisen pitkiksi ja ajettavuus on selvästi veltompaa kuin muilla rengastyypeillä, positiivisena seikkana pohjoismaisilla talvirenkailla on ajokäytöksen loogisuus: epämukavia yllätyksiä kuten äkillisiä peräluistoja ei esiinny, vaan auto lähtee pidon rajan ylittyessä rauhallisesti puskemaan. Oma lukunsa nastarenkaassa on muita rengastyyppejä kovempi melutaso. Vaikka kehitystä tälläkin saralla on vuosien saatossa tapahtunut, melumittauksemme osoittivat, että kaikki muut neljä rengastyyppiä ovat yhä edelleen selvästi nastarenkaita hiljaisempia. Tällä pohjustuksella tie on lanattu seuraavan numeromme testiin. Se paljastaa, miten Nokian Hakkapeliitta 9 pitää seitsemää muuta nastarengasta vastaan – tästä lisää juttusarjamme seuraavissa osissa. Teksti: Pasi Piironen ja Jussi Saarinen Kuvat: Ville-Veikko Heinonen Testin toteutus: Test Finland Oy / Juuso Kallioinen ja Pasi Piironen Lue lisää Moottorin suuri talvirengastesti: pohjoismaiset talvirenkaat petollisia välikelillä, 2019 Moottorin suuri talvirengastesti: talvirengaspakko poistuu – mitkä renkaat alle liukkaalla?, 2019 Pääkirjoitus: Kolmas rengassetti – iso lisä välikelin turvallisuuteen, 2019 Päivän kuva: talvirengastesti vaatii tuhansia mittauksia, 2019 Hallituksen esitys uudeksi tieliikennelaiksi eduskuntakäsittelyssä – kesärenkaat käyttöön talvellakin?, 2018 Moottorin suuri kitkarengastesti: Continental talvikelillä paras nastaton talvirengas, 2018 Moottorin suuri kitkarengastesti: yksi nastaton talvirengas erottuu liukkaalla muista, toinen loistaa pitävämmällä pinnalla, 2018 Moottorin suuri kitkarengastesti: miten hyvin nastaton talvirengas pitää nastarenkaaseen verrattuna?, 2018 Moottorin suuri nastarengastesti: Michelinin 250-nastainen rengas puree jäällä, mutta Continental ja Nokian kaikkein tasapainoisimmat, 2018 Moottorin suuri nastarengastesti: ratkaiseeko nastojen määrä jääpidon?, 2018 Moottorin suuri talvirengastesti: Nokian Hakkapeliitta 9 on yhä tasaisen hyvä nastarengas, 2018 Moottorin suuri talvirengastesti: Continental Ice Contact 2 on joukon tasapainoisin, 2018 Moottorin suuri talvirengastesti: Michelin X-Ice North 4 pitää jäällä parhaiten, 2018 Nastarengaskuski hoi! Syynää urasyvyyden lisäksi nastojen kunto, 2018 Tekniikan Maailman talvirengastesti: Michelin vei nastojen, Continental kitkojen voiton, 2018 Rengasala ehdottaa: talvirenkaat pakollisiksi jo lokakuussa, 2017 Talvirengasvertailut paljastavat: huipulla myös halpamerkkejä, 2017 Tuulilasi vertaili katumaasturien renkaita – kitkarengastesti nosti tutut merkit kärkeen, 2017 Talvirengastesti osoittaa: tässä ovat renkaiden parhaat ja heikoimmat, 2016 Rengasvalmistajan vinkit: näin pidät talvirenkaat käyttökunnossa, 2016 Viisi varmaa vinkkiä talvirengasvalintaan, 2015 Kitkoilla pelti kolisee – Rengasvalinta korostuu myös kuolemankolareissa, 2015 Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology - ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku