20.9.2018

Moottorin suuri talvirengastesti: Nokian Hakkapeliitta 9 on yhä tasaisen hyvä nastarengas

Nokian Hakkapeliitta 9 Nastarengastesti
Nokian Hakkapeliitta 9

Vaikka kilpailu nastarenkaiden parhaimmistossa on vuosi vuodelta kiristynyt, suomalaiseen talvirengasosaamiseen voi edelleen luottaa.

Kuten aiemmista Moottorin tämän syksyn rengastestiin liittyvistä artikkeleista on voitu lukea, ydinkysymys nastarenkaiden saralla liittyy tällä hetkellä nastojen määrään.

Tämän ”nastasodan” alkuunpanevana voimana oli aikanaan Nokian renkaat. Suomalaisyhtiö toi vuonna 2013 myyntiin Hakkapeliitta 8:n, jossa juuri voimaan astunut uusi rengassääntö oli hyödynnetty täysipainoisesti: uutuusrenkaassa oli peräti 190 nastaa, kun samaan aikaan kilpailijoilla niitä oli suomalaisten 205/55 R16 -suosikkirengaskoossa korkeintaan 130 rengasta kohden.

Viime vuonna nokialaiset jatkoivat innovaatioitaan julkistamalla uuden, Hakkapeliitta 9:ksi numeroidun renkaan. Siinä otettiin käyttöön tuplanastoitus, eli kulutuspinnan ulkosyrjillä ja keskiosassa on erityyppiset nastat vaihtelevia ajotilanteita varten. Aiemminhan nastojen tyyppi on ollut sama kautta renkaan. Nastoja Hakkapeliitta 9:ssä on edeltäjän tapaan 190 kappaletta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kolmen kärki kasassa

Moottorin nastarengastesti, joka julkaistiin numerossa 9/2018, paljasti uudenkin Hakkapeliitan olevan edeltäjiensä tapaan monipuolinen talvirengas: nimitimme sen yhdessä Continental Ice Contact 2:n kanssa testin tasapainoisimmaksi kokonaisuudeksi. Kilpailu kärjessä on kaikkiaan kovaa, sillä Michelinin uutuusrengas, 250-nastainen X-Ice North 4 ei kokonaisuutena jäänyt paljoakaan edellä mainitusta kaksikosta. Kaiken kukkuraksi ranskalaisrengas tarjoaa jopa Hakkapeliittaa paremman pidon silloin, kun tie on jäinen.

Nastarengastesti

Mutta eipä ole Nokian renkaankaan jääominaisuuksissa valittamista. Huippuluokan pidon ohella käytös on loogista ja rauhallista. Lumellakin Hakkapeliitta 9 on varman ja vakaan tuntuinen, mutta sivuttaispito asettuu nyt testattujen renkaiden keskikastiin.

Märällä asvaltilla suomalaisrengas oli yksi testin parhaista, ja kuivallakin kelillä hyvää keskitasoa. Käytös sulalla pinnalla on kaikkiaan loogista.

Nämä seikat huomioon ottaen Hakkapeliitta 9:ää voi suositella lämpimästi heillekin, joille renkaan kotimaisuus ei ole niin tärkeä asia. Isänmaallisille se puolestaan saattaa olla valinnan ratkaiseva tekijä.

Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lauri Ahtiainen

Luetuimmat