Ajoneuvot | Testit | 19.9.2018

Moottorin suuri talvirengastesti: Continental Ice Contact 2 on joukon tasapainoisin

Continentalin nastarengas pitää lumella kilpailijoitaan paremmin, ja on muillakin keleillä tasaisen hyvä matkakumppani.

Jaa artikkeli

Saksalainen Continental on pikkuhiljaa hiipinyt nastarenkaiden kärkikahinoihin, ja pystyy nykyään haastamaan tosissaan alan vakiintuneen kuninkaan, Nokian Hakkapeliitan sen omimmalla alueella – aidon talvisissa olosuhteissa.

Taistelu nastarenkaiden alueella käy muutenkin kuumana. Kärkenä on se, kuinka monta nastaa valmistaja on renkaaseensa suunnitellut. Kauden haastajana toimii Michelin, joka toi tänä vuonna markkinoille uuden, 250-nastaisen talvikuminsa X-Ice North 4:n.

Kyseessä on alan ennätys, sillä suomalaisten suosimassa 205/55 R16 -rengaskoossa muilla valmistajilla määräksi on vakiintunut 130–190 nastaa per rengas. Ja juuri 190 nastaa lepää niin Continental Ice Contact 2:n kuin Nokian Hakkapeliitta 9:n kuvion päällä.

Nastarengastesti

Kaiken kukkuraksi hiljaisin

Kuinka hyvä Continentalin nastarengas sitten on toisaalta Micheliniin, toisaalta Nokian renkaaseen verrattuna, ja kenelle sitä voi suositella?

Testimme osoitti, että Continental on tämänhetkisistä nastarenkaista ykkönen lumisella tiellä. Tätä yhden osa-alueen ykköstilaa merkittävämpää on kuitenkin se, että Ice Contact 2 pitää myös jäällä hyvin, ja on sulallakin kelillä yksi testin parhaista renkaista. Renkaan ajettavuutta kuvaavat termit tasapainoinen, vakaa, jämäkkä ja rauhallinen.

Kun vielä todetaan, että Continental on melutasoltaan koko testin hiljaisin rengas yhdessä Gislaved Nord Frost 200:n kanssa, voidaan sanoa, että samassa paketissa on kaikki mitä nykyaikaiselta nastarenkaalta vaaditaan – siis tasapainoiset ja miellyttävät ominaisuudet erilaisilla keleillä.

 

Jaa artikkeli

Keskustelu