Ajoneuvot Kitkarenkaat Rengastesti Renkaat Talvirenkaat Tekniikka Testit 10.10.2018
Moottorin suuri kitkarengastesti: miten hyvin nastaton talvirengas pitää nastarenkaaseen verrattuna?
Moottorin tämän talven toinen talvirengastesti pyörii nastattomien talvirenkaiden ympärillä. Selvitimme muun muassa sen, miten kitkarenkaat pitävät aiemman testimme nastarenkaisiin nähden.
Kitkarenkaisiin keskittyvä juttu, joka julkaistaan kokonaisuudessaan 10. lokakuuta ilmestyvässä painetussa Moottorissa 10/2018, on toinen osa talvirengastestiemme sarjaa. Ensimmäinen eli nastarenkaiden vertailu julkaistiin edellisessä numerossa 9/2018. Molemmat lehdet ovat myynnissä myös sähköisinä näköisversioina Lehtiluukussa.
Testit on toteutettu yhdessä suomalaisen Test World -testilaitoksen kanssa, jonka Ivalossa sijaitseva testikeskus ulkoratoineen ja jäähdytettyine sisähalleineen mahdollistaa renkaiden ympärivuotisen talvitestaamisen sekä luotettavat testausolosuhteet.
Piikillä vai ilman?
Nastattomien ja nastallisten talvirenkaiden välinen paremmuus on yksi autoilijoiden kestokiistanaiheista. Vaikka neljä viidestä suomalaisesta hankkii edelleen autonsa alle nastat, kitkarenkailla – kuten kansanomainen termi kuuluu – on vannoutunut fanijoukkonsa.
Onkin hyvin mielenkiintoista verrata kitkarenkaiden pitoa nastarenkaisiin. Koska molemmat testimme tehtiin samaan aikaan – samoissa olosuhteissa, samoilla autoilla ja samojen testihenkilöiden toimesta – tulokset ovat keskenään vertailukelpoisia.
Tyhjentävää vastausta ikuisuuskysymykseen, siis nastat vai kitkat, on tämänkään jälkeen mahdotonta antaa, mutta ennakkokäsitykset saivat vahvistuksen.
Jäällä, etenkin sileällä, on kitkarenkaalla syytä ajaa erityisen varovaisesti. Esimerkiksi jarrutusmatkassa paras kitkarengas jää parhaasta testaamastamme nastarenkaasta reilusti yli 20 prosenttia, ja huonoin kitka melkein 30 prosenttia.
Kun ajoalusta vaihtuu jäisestä lumiseen, nastattomien ja nastallisten erot tasoittuvat selvästi. Ja vaikka kitkarengas on yleisesti ottaen märällä ja kuivalla asvaltilla nastarengasta parempi, huonoimmat nastattomat eivät testimme perusteella pärjää sulalla kelillä kaikille nastarenkaille.
Testatut renkaat, koko 205/55 R16:
- Bridgestone Blizzak WS80
- Continental Conti Viking Contact 7
- Goodyear Ultra Grip Ice 2
- Hankook Winter I*Cept IZ2 W616
- Michelin X-Ice XI3
- Nokian Hakkapeliitta R3
- Nokian Nordman RS2
- Pirelli Ice Zero FR
Lisää talvirenkaista:
- Moottorin suuri nastarengastesti: Michelinin 250-nastainen rengas puree jäällä, mutta Continental ja Nokian kaikkein tasapainoisimmat, 2018
- Moottorin suuri nastarengastesti: ratkaiseeko nastojen määrä jääpidon?, 2018
- Moottorin suuri talvirengastesti: Nokian Hakkapeliitta 9 on yhä tasaisen hyvä nastarengas, 2018
- Moottorin suuri talvirengastesti: Continental Ice Contact 2 on joukon tasapainoisin, 2018
- Moottorin suuri talvirengastesti: Michelin X-Ice North 4 pitää jäällä parhaiten, 2018
- Nastarengaskuski hoi! Syynää urasyvyyden lisäksi nastojen kunto, 2018
- Tekniikan Maailman talvirengastesti: Michelin vei nastojen, Continental kitkojen voiton, 2018
- Rengasala ehdottaa: talvirenkaat pakollisiksi jo lokakuussa, 2017
- Talvirengasvertailut paljastavat: huipulla myös halpamerkkejä, 2017
- Tuulilasi vertaili katumaasturien renkaita – kitkarengastesti nosti tutut merkit kärkeen, 2017
- Talvirengastesti osoittaa: tässä ovat renkaiden parhaat ja heikoimmat, 2016
- Rengasvalmistajan vinkit: näin pidät talvirenkaat käyttökunnossa, 2016
- Viisi varmaa vinkkiä talvirengasvalintaan, 2015
- Kitkoilla pelti kolisee – Rengasvalinta korostuu myös kuolemankolareissa, 2015