16.11.2015

Viisi varmaa vinkkiä talvirengasvalintaan

talvirengas

Lähes 400 renkaiden jälleenmyyjää eri puolilta Suomea jakoi näkemyksensä siitä, mitä tulee ottaa huomioon talvirenkaita ostettaessa.

Monet suunnittelevat uusien renkaiden ostoa lähestyvän talvikauden alla. Mutta mitä liikkeessä pitikään ottaa huomioon? Goodyear kysyi uudessa suuressa tutkimuksessa rengasasiantuntijoilta parhaita neuvoja uusien talvirenkaiden ostoon.

Lähes 400 renkaiden jälleenmyyjää ympäri Suomen vastasi kysymyksiin siitä, mitä on tärkeintä ottaa huomioon talvirenkaita ostettaessa. Vastaus oli selvä: tärkeintä on miettiä, millaisella alustalla tulee ajamaan eniten.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kosketuspinta ratkaisee

– Olemme 100-prosenttisesti samaa mieltä jälleenmyyjien kanssa. Itselle parhaiten sopivat renkaat täytyy aina valita sen perusteella, millaisilla tienpinnoilla aikoo enimmäkseen ajaa talven aikana, sanoo Goodyear Dunlopin Nordic Sr Brand Manager Karin Senning.

Talvi on hyvin erilainen eri puolilla Suomea, mutta siitä huolimatta haastaviin keleihin on varauduttava. Vääränlaisilla renkailla ajaminen voi aiheuttaa melkoisia yllätyksiä kelin muuttuessa. Vaikutus auton suorituskykyyn on suora, sillä renkaat ovat ainoa kosketuspinta tiehen.

– On aina hyvä esittää kysymyksiä renkaiden jälleenmyyjille ja ottaa vaarin heidän asiantuntemuksestaan, kun on aika suunnitella uusien talvirenkaiden ostoa, Senning muistuttaa.

EU-rengasmerkintä ei vaikuta valintaan

Vain kaksi prosenttia rengasasiantuntijoista ilmoittaa EU:n rengasmerkinnän olevan tärkein tekijä talvirenkaiden valinnassa. Yksi syy, miksi EU:n rengasmerkinnän merkitys talvirenkaiden ostossa on niin pieni suomalaisille renkaiden jälleenmyyjille, voi olla se, ettei lainsäädäntö ole täysin oikeudenmukainen pohjoismaisten talvirenkaiden ominaisuuksien kannalta.

– Suorituskyky jäällä on ristiriidassa suorituskykyyn ja vierintävastukseen märällä kelillä. Siksi pohjoismaisiin olosuhteisiin mukautetut talvirenkaat saavat huonomman luokituksen näillä osa-alueilla verrattuna eurooppalaisempiin talviolosuhteisiin mukautettuihin talvirenkaisiin, mikä voi antaa harhaanjohtavan kuvan kuluttajalle. Tässä rengasasiantuntijan rooli on ratkaisevan tärkeä, jotta asiakkaat saavat hyvän kokonaiskuvan, Karin Senning kuvailee.

Helmasyntinä alhaiset paineet

Goodyear kysyi rengasammattilaisten näkemystä myös yleisimmistä virheistä, joita suomalaiset tekevät vaihtaessaan renkaita itse ilman ammattiapua. Lähes joka neljäs eli 24 prosenttia tutkimukseen osallistuneista renkaiden jälleenmyyjistä vastasi, että monilla, jotka vaihtavat renkaat itse kotona, on liian alhaiset rengaspaineet. Lähes yhtä monta eli 23,5 prosenttia vastasi, että monet, jotka vaihtavat renkaat itse, asentavat renkaat väärin päin.

Asiantuntijoiden mukaan viisi tärkeintä huomioon otettavaa seikkaa uusia talvirenkaita ostettaessa:

  1. Millaisilla teillä ajat eniten?
  2. Renkaan koko
  3. Renkaan kestävyys
  4. Renkaan merkki
  5. Renkaan menestys eri lehtien testeissä

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kolme milliä, vähintään!

Sellaisissa talvirenkaissa, joiden täytyy toimia märissä, sohjoisissa tai lumisissa olosuhteissa ja joiden täytyy myös pitää hyvin jäällä, on oltava suuri urasyvyys. Urasyvyyden pienentyessä renkaan kyky ohjata sohjoa pois renkaan alta ja pito jäällä heikkenevät. Siksi on syytä tarkistaa, että urasyvyys on vähintään 3 mm ja että renkaat ovat kuluneet tasaisesti.

Ikuisuuskiistaan "kitkat vai nastat", ei tässä tutkimuksessa otettu kantaa lainkaan.

Kysymykset esitettiin verkkokyselynä, jonka Goodyear teki syyskuussa 2015 Goodyear Dunlopin TestDriver-ohjelmaan kuuluville jälleenmyyjille.Tutkimukseen osallistui yhteensä 382 suomalaista renkaiden jälleenmyyjää.

Lähde ja kuva: Goodyear

Luetuimmat