10.9.2018

Moottorin suuri nastarengastesti: ratkaiseeko nastojen määrä jääpidon?

nastarengastesti

Michelinin uudessa talvirenkaassa on ennätysmäärä nastoja, peräti 250 nastaa rengasta kohti. Moottorin talvirengastestissä selviää, riittääkö tämä Nokian Hakkapeliittaa ja muita kilpailijoita vastaan.

Nastarenkaissa päähuomio kohdistuu tällä hetkellä siihen, kuinka monta nastaa valmistaja on renkaaseensa suunnitellut. Nastojen lukumäärissä on ollut jo muutaman vuoden ajan suurta vaihtelua eri rengasmerkkien kesken, ja tulevana talvena ”nastasota” käy entistäkin kuumempana.

Kaikki juontaa juurensa heinäkuussa 2013 voimaan astuneisiin määräyksiin, joiden tarkoituksena oli rajoittaa nastan pistovoimaa ja siten vähentää nastarenkaiden aiheuttamaa teiden kulumista.

Määräysten mukaan renkaassa saa olla 50 nastaa vierintäkehän yhtä metriä kohden, mikä käytännössä tarkoitti sitä, että suomalaisten suosimassa 205/55 R16 -rengaskoossa nastojen lukumäärä rajoitettiin 96 kappaleeseen. Vähennys oli tuntuva, sillä tuota ennen samankokoisessa renkaassa sai olla korkeintaan 130 nastaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Yliajokoe vaihtoehtona

Rengasvalmistajat reagoivat tilanteeseen hyvissä ajoin. Muun muassa Michelin toi loppuvuodesta 2013 markkinoille X-Ice North 3 -talvirenkaansa uuden säännön sallimine 96 nastoineen.

Nastarengastesti

Kävi kuitenkin ilmi, että vähänastainen rengas ei ollut välttämättömyys. Uuteen lakiin näet sisältyi toinenkin keino varmistaa, että rengas ei kuluttaisi teitä liiaksi. Jos rengas läpäisee niin sanotun yliajokokeen, nastojen lukumäärää ei rajoiteta lainkaan.

Yliajokokeessa renkaalla ajetaan 400 kertaa tarkasti normissa määriteltyjen koekivien ylitse, ja kappaleet punnitaan ennen ja jälkeen ajon. Jos kivien kuluminen pysyy rajojen sisäpuolella, rengas saa hyväksynnän – oli nastoja kuinka paljon tahansa.

Nastamäärät kasvoivat

Nämä kaksi samaan aikaan voimaan tullutta menetelmää jakoivat rengasvalmistajat tavallaan kahteen leiriin. Useimmat päätyivät lopulta hyväksyttämään renkaansa yliajokokeen kautta, ja niinpä uuden 96-nastaisen Michelinin haastoivat 130-nastaiset mutta silti uudet säännöt täyttävät kumit.

Michelin X-Ice North 4 Nastarengastesti talvirengastesti
Michelin X-Ice North 4

Kovimmasta paukusta vastasi Nokian Renkaat, joka hyödynsi uuden rengassäännön täysipainoisesti. Suomalaisyhtiön Hakkapeliitta 8 -uutuusrenkaassa oli peräti 190 nastaa! Sama nastamäärä löytyy myös viime talven uutuusrenkaasta Hakkapeliitta 9:stä sekä kilpailijoista muun muassa Bridgestonesta, Continentalista sekä Hankookista.

Michelin ennätysmäärään

Michelin ei kuitenkaan jäänyt lepäämään laakereillaan, vaan esitteli – kuin aiemmista kokemuksistaan suivaantuneena – viime keväänä seuraajan ”vajaanastoitetulle” renkaalleen. Ranskalaismerkin X-Ice North 4:n kulutuspinnan päällä lepää tässä rengaskoossa kaikkiaan 250 nastaa, siis selvästi enemmän kuin kilpailijoilla.

Nokian Hakkapeliitta 9 Nastarengastesti
Nokian Hakkapeliitta 9

Nastojen lukumäärä ei luonnollisesti suoraan johda parempaan pitoon, mutta on yksi tärkeä osatekijä yhdessä renkaan rakenteen, kumiseoksen sekä kulutuspinnan kuvioinnin kanssa.

Moottorin suuressa nastarengastestissä, joka ilmestyy 12.9., lähtökohtana onkin se, tuoko Michelinin huima nastamäärä kilpailijoita paremman jääpidon, ja toisaalta aiheuttaako tämä ongelmia muilla ajoalustoilla – etenkin märällä sekä kuivalla asvaltilla, joilla nastarengas on perinteisesti heikoimmillaan.

Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lauri Ahtiainen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat