10.9.2018 Ajoneuvot Moottorin suuri nastarengastesti: ratkaiseeko nastojen määrä jääpidon? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Michelinin uudessa talvirenkaassa on ennätysmäärä nastoja, peräti 250 nastaa rengasta kohti. Moottorin talvirengastestissä selviää, riittääkö tämä Nokian Hakkapeliittaa ja muita kilpailijoita vastaan. Nastarenkaissa päähuomio kohdistuu tällä hetkellä siihen, kuinka monta nastaa valmistaja on renkaaseensa suunnitellut. Nastojen lukumäärissä on ollut jo muutaman vuoden ajan suurta vaihtelua eri rengasmerkkien kesken, ja tulevana talvena ”nastasota” käy entistäkin kuumempana.Kaikki juontaa juurensa heinäkuussa 2013 voimaan astuneisiin määräyksiin, joiden tarkoituksena oli rajoittaa nastan pistovoimaa ja siten vähentää nastarenkaiden aiheuttamaa teiden kulumista.Määräysten mukaan renkaassa saa olla 50 nastaa vierintäkehän yhtä metriä kohden, mikä käytännössä tarkoitti sitä, että suomalaisten suosimassa 205/55 R16 -rengaskoossa nastojen lukumäärä rajoitettiin 96 kappaleeseen. Vähennys oli tuntuva, sillä tuota ennen samankokoisessa renkaassa sai olla korkeintaan 130 nastaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYliajokoe vaihtoehtonaRengasvalmistajat reagoivat tilanteeseen hyvissä ajoin. Muun muassa Michelin toi loppuvuodesta 2013 markkinoille X-Ice North 3 -talvirenkaansa uuden säännön sallimine 96 nastoineen.Kävi kuitenkin ilmi, että vähänastainen rengas ei ollut välttämättömyys. Uuteen lakiin näet sisältyi toinenkin keino varmistaa, että rengas ei kuluttaisi teitä liiaksi. Jos rengas läpäisee niin sanotun yliajokokeen, nastojen lukumäärää ei rajoiteta lainkaan.Yliajokokeessa renkaalla ajetaan 400 kertaa tarkasti normissa määriteltyjen koekivien ylitse, ja kappaleet punnitaan ennen ja jälkeen ajon. Jos kivien kuluminen pysyy rajojen sisäpuolella, rengas saa hyväksynnän – oli nastoja kuinka paljon tahansa.Nastamäärät kasvoivatNämä kaksi samaan aikaan voimaan tullutta menetelmää jakoivat rengasvalmistajat tavallaan kahteen leiriin. Useimmat päätyivät lopulta hyväksyttämään renkaansa yliajokokeen kautta, ja niinpä uuden 96-nastaisen Michelinin haastoivat 130-nastaiset mutta silti uudet säännöt täyttävät kumit.Michelin X-Ice North 4Kovimmasta paukusta vastasi Nokian Renkaat, joka hyödynsi uuden rengassäännön täysipainoisesti. Suomalaisyhtiön Hakkapeliitta 8 -uutuusrenkaassa oli peräti 190 nastaa! Sama nastamäärä löytyy myös viime talven uutuusrenkaasta Hakkapeliitta 9:stä sekä kilpailijoista muun muassa Bridgestonesta, Continentalista sekä Hankookista.Michelin ennätysmääräänMichelin ei kuitenkaan jäänyt lepäämään laakereillaan, vaan esitteli – kuin aiemmista kokemuksistaan suivaantuneena – viime keväänä seuraajan ”vajaanastoitetulle” renkaalleen. Ranskalaismerkin X-Ice North 4:n kulutuspinnan päällä lepää tässä rengaskoossa kaikkiaan 250 nastaa, siis selvästi enemmän kuin kilpailijoilla.Nokian Hakkapeliitta 9Nastojen lukumäärä ei luonnollisesti suoraan johda parempaan pitoon, mutta on yksi tärkeä osatekijä yhdessä renkaan rakenteen, kumiseoksen sekä kulutuspinnan kuvioinnin kanssa.Moottorin suuressa nastarengastestissä, joka ilmestyy 12.9., lähtökohtana onkin se, tuoko Michelinin huima nastamäärä kilpailijoita paremman jääpidon, ja toisaalta aiheuttaako tämä ongelmia muilla ajoalustoilla – etenkin märällä sekä kuivalla asvaltilla, joilla nastarengas on perinteisesti heikoimmillaan.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lauri AhtiainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 15.2.2025 Testit Lomalle lähdössä? – Näin kuormaat ajoneuvon oikein ja turvallisesti 14.2.2025 Testit Näin täyteen pakatun auton ajo-ominaisuudet muuttuvat – väistökoetesti lomakuormalla 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 15.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Messujen kalastusvene kääntyi ukrainalaisvalmisteisten veneiden voitonjuhlaksi 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 15.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Kontio ja Parmas -kummelivolvo 16.2.2025 Ajatuksia autoista Vaihdeläpyskät ovat paljon hyödyllisemmät sähköautoissa, vaikkei niissä ole edes vaihteita – Ajatuksia autoista 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle