13.10.2017 Ajoneuvot Tuulilasi vertaili katumaasturien renkaita – kitkarengastesti nosti tutut merkit kärkeen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nastarenkaiden jälkeen lehtitestissä on kitkarenkaiden vuoro. Kahdeksan renkaan joukkoon ei mahtunut yhtään luokattoman huonoa vaihtoehtoa. Kitkarengastesti jatkaa Tuulilasi-lehden rengastestien sarjaa. Lehti julkaisi edellisessä numerossa 12/2017 mielenkiintoisen SUV-luokan nastarenkaiden vertailun katumaasturikansan iloksi. Sitä täydentämään Tuulilasi julkaisi äskettäin myös kitkarenkaiden vertailun. Rengaskoko on molemmissa vertailuissa sama 215/65 R16. Testattavana oli kahdeksan kitkarengasta. Testirenkaat 215/65 R16 (aakkosjärjestyksessä) Bridgestone Blizzak DM-V2 400 e Continental ContiVikingContact 6 550 e Kumho I’Zen KW-31 400 e Michelin X-ICE Xi3 500 e Nankang Ice Activa ICE-1 300 e Nexen Winguard Ice 350 e Nokian Hakkapeliitta R2 550 e Vredestein Nord-Track 2 400 e Kaikki kahdeksan rengasvaihtoehtoa testattiin kattavasti jäällä, lumella, märällä ja kuivalla asfaltilla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 14 tekijää muodostavat kokonaisuuden Kaikkiaan arvostelu koostuu 14 eri kohdasta. Eri arvostelukohteita painotettiin niiden tärkeyden mukaan. Jäällä mitatuilla kokeilla on suurin painoarvo. Jäisellä pinnalla mitattiin neljä eri ominaisuutta: Kiihtyvyys jäällä (painoarvo 10 %), jarrutus jäällä (10 %), ajettavuus jäällä (15 %) ja sivuttaispito jäällä (5 %). Lumisella pinnalla mitattiin myös neljä eri ominaisuutta: Kiihtyvyys lumella (7,5%), jarrutus lumella (7,5%), ajettavuus lumella (10%) ja mäkikoe lumella (5%). Sulan kelin ominaisuuksia vertailtiin sekä märällä että kuivalla asfaltilla: Märällä asfaltilla mitattiin jarrutusmatka (5%) ja ajettavuus (5%). Myös kuivalla asfaltilla mitattiin jarrutusmatka (5%) ja arvosteltiin ajettavuus (5%). Lisäksi mitattiin vierinvastus, mikä vaikuttaa polttoainetalouteen. Kulutus (5%). Lisäksi renkaiden mukavuus ja melutaso arvioitiin (5%). Parhaat menestyvät myös sulalla Parhaiden ja heikompien erot korostuvat jäällä ja lumella, mutta melkoisia eroja löytyy myös sulan kelin ominaisuuksissa märällä ja kuivalla asfaltilla. Talviolosuhteissa hyvin menestyvät renkaat pärjäsivät kokonaisuutena parhaiten myös sulalla kelillä. Paremmuusjärjestys ratkesi painotetun kokonaisarvosanan perusteella, joka koostui yhden desimaalin tarkkuudella annetuista osakokeiden kouluarvosanoista välillä 4–10. Continental ja Nokian ottivat voiton tasapistein arvosanalla 8,7. Bridgestone otti pronssia arvosanalla 8,6 Michelinin ollessa neljäs tiukassa tuntumassa arvosanalla 8,5. Kumho ja Nexen nappasivat viidennen sijan tasapistein 8,0. Nankang oli seitsemäs (7,9) ja Vredestein jäi jumboksi (7,8). Kuten arvosanoista näkyy, tässä vertailussa ei ollut yhtään luokattoman huonoa rengasta. Sija Rengas Arvosana 1. Continental ContiVikingContact 6 8,7 2. Nokian Hakkapeliitta R2 8,7 3. Bridgestone Blizzak DM-V2 8,6 4. Michelin X-ICE Xi3 8,5 5. Kumho I’Zen KW-31 8,0 6. Nexen Winguard Ice 8,0 7. Nankang Ice Activa ICE-1 7,9 8. Vredestein Nord-Track 2 7,8 Tuulilasi-lehden rengastestaajan Pasi Piirosen kommentti antaa ajattelemisen aihetta: "Jää on nastattomalle talvirenkaalle ongelmallinen ajoalusta. Kitkarenkaiden terävin kärki kykenee jo haastamaan nastarenkaat olosuhteissa, joissa ilmankosteus, lämpötila ja jään rakenne kohtaavat optimaalisesti. Kiilloittunut, peilikirkas ja märkä jää ovat nastattomille talvirenkaille edelleen myrkkyä. Kitkarenkaiden ominaisuudet vaihtelevat erilaisilla jääpinnoilla huomattavasti enemmän kuin nastarenkaiden. Tämä asettaa nastattomia talvirenkaita harkitsevalle kuluttajalle tiettyjä vaatimuksia. Rauhallinen, ennakoiva ja renkaidensa ominaisuuksien rajallisuuden tiedostava kuljettaja tulee toimeen ilman nastoja vaativillakin keleillä. Testin tulos on selvä: kaikkein edullisimpien renkaiden sijasta kannattaa panostaa tutumpiin laatumerkkeihin. Ainakin jos turvallisuus kiinnostaa.” SUV –kitkarenkaiden testi on luettavissa kokonaisuudessaan Tuulilasin numerossa 13/2017. Timo Turkula Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku