13.10.2017

Tuulilasi vertaili katumaasturien renkaita – kitkarengastesti nosti tutut merkit kärkeen

Nastarenkaiden jälkeen lehtitestissä on kitkarenkaiden vuoro. Kahdeksan renkaan joukkoon ei mahtunut yhtään luokattoman huonoa vaihtoehtoa.

Kitkarengastesti jatkaa Tuulilasi-lehden rengastestien sarjaa. Lehti julkaisi edellisessä numerossa 12/2017 mielenkiintoisen SUV-luokan nastarenkaiden vertailun katumaasturikansan iloksi.

Sitä täydentämään Tuulilasi julkaisi äskettäin myös kitkarenkaiden vertailun. Rengaskoko on molemmissa vertailuissa sama 215/65 R16. Testattavana oli kahdeksan kitkarengasta.

Testirenkaat 215/65 R16 (aakkosjärjestyksessä)

Bridgestone Blizzak DM-V2              400 e
Continental ContiVikingContact 6     550 e
Kumho I’Zen KW-31                         400 e
Michelin X-ICE Xi3                            500 e
Nankang Ice Activa ICE-1                 300 e
Nexen Winguard Ice                         350 e
Nokian Hakkapeliitta R2                   550 e
Vredestein Nord-Track 2                   400 e

Kaikki kahdeksan rengasvaihtoehtoa testattiin kattavasti jäällä, lumella, märällä ja kuivalla asfaltilla.

kitkarengastesti

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

14 tekijää muodostavat kokonaisuuden

Kaikkiaan arvostelu koostuu 14 eri kohdasta. Eri arvostelukohteita painotettiin niiden tärkeyden mukaan. Jäällä mitatuilla kokeilla on suurin painoarvo.

Jäisellä pinnalla mitattiin neljä eri ominaisuutta: Kiihtyvyys jäällä (painoarvo 10 %), jarrutus jäällä (10 %), ajettavuus jäällä (15 %) ja sivuttaispito jäällä (5 %).

Lumisella pinnalla mitattiin myös neljä eri ominaisuutta: Kiihtyvyys lumella (7,5%), jarrutus lumella (7,5%), ajettavuus lumella (10%) ja mäkikoe lumella (5%).

Sulan kelin ominaisuuksia vertailtiin sekä märällä että kuivalla asfaltilla: Märällä asfaltilla mitattiin jarrutusmatka (5%) ja ajettavuus (5%). Myös kuivalla asfaltilla mitattiin jarrutusmatka (5%) ja arvosteltiin ajettavuus (5%).

Lisäksi mitattiin vierinvastus, mikä vaikuttaa polttoainetalouteen. Kulutus (5%).

Lisäksi renkaiden mukavuus ja melutaso arvioitiin (5%).

Parhaat menestyvät myös sulalla

Parhaiden ja heikompien erot korostuvat jäällä ja lumella, mutta melkoisia eroja löytyy myös sulan kelin ominaisuuksissa märällä ja kuivalla asfaltilla. Talviolosuhteissa hyvin menestyvät renkaat pärjäsivät kokonaisuutena parhaiten myös sulalla kelillä.

Paremmuusjärjestys ratkesi painotetun kokonaisarvosanan perusteella, joka koostui yhden desimaalin tarkkuudella annetuista osakokeiden kouluarvosanoista välillä 4–10.

Continental ja Nokian ottivat voiton tasapistein arvosanalla 8,7. Bridgestone otti pronssia arvosanalla 8,6 Michelinin ollessa neljäs tiukassa tuntumassa arvosanalla 8,5. Kumho ja Nexen nappasivat viidennen sijan tasapistein 8,0. Nankang oli seitsemäs (7,9) ja Vredestein jäi jumboksi (7,8).   Kuten arvosanoista näkyy, tässä vertailussa ei ollut yhtään luokattoman huonoa rengasta.

Sija      Rengas                                      Arvosana

1. Continental ContiVikingContact 6         8,7
2. Nokian Hakkapeliitta R2                        8,7
3. Bridgestone Blizzak DM-V2                  8,6
4. Michelin X-ICE Xi3                                8,5
5. Kumho I’Zen KW-31                              8,0
6. Nexen Winguard Ice                             8,0
7. Nankang Ice Activa ICE-1                     7,9
8. Vredestein Nord-Track 2                      7,8

Tuulilasi-lehden rengastestaajan Pasi Piirosen kommentti antaa ajattelemisen aihetta:

"Jää on nastattomalle talvirenkaalle ongelmallinen ajoalusta. Kitkarenkaiden terävin kärki kykenee jo haastamaan nastarenkaat olosuhteissa, joissa ilmankosteus, lämpötila ja jään rakenne kohtaavat optimaalisesti. Kiilloittunut, peilikirkas ja märkä jää ovat nastattomille talvirenkaille edelleen myrkkyä.

Kitkarenkaiden ominaisuudet vaihtelevat erilaisilla jääpinnoilla huomattavasti enemmän kuin nastarenkaiden. Tämä asettaa nastattomia talvirenkaita harkitsevalle kuluttajalle tiettyjä vaatimuksia. Rauhallinen, ennakoiva ja renkaidensa ominaisuuksien rajallisuuden tiedostava kuljettaja tulee toimeen ilman nastoja vaativillakin keleillä.

Testin tulos on selvä: kaikkein edullisimpien renkaiden sijasta kannattaa panostaa tutumpiin laatumerkkeihin. Ainakin jos turvallisuus kiinnostaa.”

SUV –kitkarenkaiden testi on luettavissa kokonaisuudessaan Tuulilasin numerossa 13/2017.

Timo Turkula

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat