10.10.2018 Ajoneuvot Moottorin suuri kitkarengastesti: miten hyvin nastaton talvirengas pitää nastarenkaaseen verrattuna? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottorin tämän talven toinen talvirengastesti pyörii nastattomien talvirenkaiden ympärillä. Selvitimme muun muassa sen, miten kitkarenkaat pitävät aiemman testimme nastarenkaisiin nähden. Kitkarenkaisiin keskittyvä juttu, joka julkaistaan kokonaisuudessaan 10. lokakuuta ilmestyvässä painetussa Moottorissa 10/2018, on toinen osa talvirengastestiemme sarjaa. Ensimmäinen eli nastarenkaiden vertailu julkaistiin edellisessä numerossa 9/2018. Molemmat lehdet ovat myynnissä myös sähköisinä näköisversioina Lehtiluukussa.Testit on toteutettu yhdessä suomalaisen Test World -testilaitoksen kanssa, jonka Ivalossa sijaitseva testikeskus ulkoratoineen ja jäähdytettyine sisähalleineen mahdollistaa renkaiden ympärivuotisen talvitestaamisen sekä luotettavat testausolosuhteet.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPiikillä vai ilman?Nastattomien ja nastallisten talvirenkaiden välinen paremmuus on yksi autoilijoiden kestokiistanaiheista. Vaikka neljä viidestä suomalaisesta hankkii edelleen autonsa alle nastat, kitkarenkailla – kuten kansanomainen termi kuuluu – on vannoutunut fanijoukkonsa.Onkin hyvin mielenkiintoista verrata kitkarenkaiden pitoa nastarenkaisiin. Koska molemmat testimme tehtiin samaan aikaan – samoissa olosuhteissa, samoilla autoilla ja samojen testihenkilöiden toimesta – tulokset ovat keskenään vertailukelpoisia.Tyhjentävää vastausta ikuisuuskysymykseen, siis nastat vai kitkat, on tämänkään jälkeen mahdotonta antaa, mutta ennakkokäsitykset saivat vahvistuksen.Jäällä, etenkin sileällä, on kitkarenkaalla syytä ajaa erityisen varovaisesti. Esimerkiksi jarrutusmatkassa paras kitkarengas jää parhaasta testaamastamme nastarenkaasta reilusti yli 20 prosenttia, ja huonoin kitka melkein 30 prosenttia.Kun ajoalusta vaihtuu jäisestä lumiseen, nastattomien ja nastallisten erot tasoittuvat selvästi. Ja vaikka kitkarengas on yleisesti ottaen märällä ja kuivalla asvaltilla nastarengasta parempi, huonoimmat nastattomat eivät testimme perusteella pärjää sulalla kelillä kaikille nastarenkaille.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lauri Ahtiainen Testatut renkaat, koko 205/55 R16: Bridgestone Blizzak WS80 Continental Conti Viking Contact 7 Goodyear Ultra Grip Ice 2 Hankook Winter I*Cept IZ2 W616 Michelin X-Ice XI3 Nokian Hakkapeliitta R3 Nokian Nordman RS2 Pirelli Ice Zero FR Lisää talvirenkaista: Moottorin suuri nastarengastesti: Michelinin 250-nastainen rengas puree jäällä, mutta Continental ja Nokian kaikkein tasapainoisimmat, 2018 Moottorin suuri nastarengastesti: ratkaiseeko nastojen määrä jääpidon?, 2018 Moottorin suuri talvirengastesti: Nokian Hakkapeliitta 9 on yhä tasaisen hyvä nastarengas, 2018 Moottorin suuri talvirengastesti: Continental Ice Contact 2 on joukon tasapainoisin, 2018 Moottorin suuri talvirengastesti: Michelin X-Ice North 4 pitää jäällä parhaiten, 2018 Nastarengaskuski hoi! Syynää urasyvyyden lisäksi nastojen kunto, 2018 Tekniikan Maailman talvirengastesti: Michelin vei nastojen, Continental kitkojen voiton, 2018 Rengasala ehdottaa: talvirenkaat pakollisiksi jo lokakuussa, 2017 Talvirengasvertailut paljastavat: huipulla myös halpamerkkejä, 2017 Tuulilasi vertaili katumaasturien renkaita – kitkarengastesti nosti tutut merkit kärkeen, 2017 Talvirengastesti osoittaa: tässä ovat renkaiden parhaat ja heikoimmat, 2016 Rengasvalmistajan vinkit: näin pidät talvirenkaat käyttökunnossa, 2016 Viisi varmaa vinkkiä talvirengasvalintaan, 2015 Kitkoilla pelti kolisee – Rengasvalinta korostuu myös kuolemankolareissa, 2015 Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 8.1.2025 Ajoneuvot Škoda Enyaq sai ansaitun faceliftin, joka lisää toimintamatkaa 8.1.2025 Sähköautot Suomessa rekisteröitiin vuonna 2024 kaikkiaan noin 130 eri täyssähköautomallia – katso koko lista 7.1.2025 Ajoneuvot On jälleen aika esitellä kuluneen vuoden 10 suosituinta automallia – äärimmäisimmässä asussaan tietenkin 4.1.2025 Uutinen Tutut automerkit pitivät pintansa viime vuonna – kasvattivat jopa markkinaosuuttaan 4.1.2025 Ajoneuvot Hyvää 10-vuotissynttäriä, nykypolven Audi Q7 – ja muutamia muita automarkkinoidemme ikänestoreita Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 11.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 – onko pakko lopettaa ajaminen jos ei tahdo? 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti