10.10.2018 Ajoneuvot Moottorin suuri kitkarengastesti: miten hyvin nastaton talvirengas pitää nastarenkaaseen verrattuna? Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Moottorin tämän talven toinen talvirengastesti pyörii nastattomien talvirenkaiden ympärillä. Selvitimme muun muassa sen, miten kitkarenkaat pitävät aiemman testimme nastarenkaisiin nähden. Kitkarenkaisiin keskittyvä juttu, joka julkaistaan kokonaisuudessaan 10. lokakuuta ilmestyvässä painetussa Moottorissa 10/2018, on toinen osa talvirengastestiemme sarjaa. Ensimmäinen eli nastarenkaiden vertailu julkaistiin edellisessä numerossa 9/2018. Molemmat lehdet ovat myynnissä myös sähköisinä näköisversioina Lehtiluukussa. Testit on toteutettu yhdessä suomalaisen Test World -testilaitoksen kanssa, jonka Ivalossa sijaitseva testikeskus ulkoratoineen ja jäähdytettyine sisähalleineen mahdollistaa renkaiden ympärivuotisen talvitestaamisen sekä luotettavat testausolosuhteet. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Piikillä vai ilman? Nastattomien ja nastallisten talvirenkaiden välinen paremmuus on yksi autoilijoiden kestokiistanaiheista. Vaikka neljä viidestä suomalaisesta hankkii edelleen autonsa alle nastat, kitkarenkailla – kuten kansanomainen termi kuuluu – on vannoutunut fanijoukkonsa. Onkin hyvin mielenkiintoista verrata kitkarenkaiden pitoa nastarenkaisiin. Koska molemmat testimme tehtiin samaan aikaan – samoissa olosuhteissa, samoilla autoilla ja samojen testihenkilöiden toimesta – tulokset ovat keskenään vertailukelpoisia. Tyhjentävää vastausta ikuisuuskysymykseen, siis nastat vai kitkat, on tämänkään jälkeen mahdotonta antaa, mutta ennakkokäsitykset saivat vahvistuksen. Jäällä, etenkin sileällä, on kitkarenkaalla syytä ajaa erityisen varovaisesti. Esimerkiksi jarrutusmatkassa paras kitkarengas jää parhaasta testaamastamme nastarenkaasta reilusti yli 20 prosenttia, ja huonoin kitka melkein 30 prosenttia. Kun ajoalusta vaihtuu jäisestä lumiseen, nastattomien ja nastallisten erot tasoittuvat selvästi. Ja vaikka kitkarengas on yleisesti ottaen märällä ja kuivalla asvaltilla nastarengasta parempi, huonoimmat nastattomat eivät testimme perusteella pärjää sulalla kelillä kaikille nastarenkaille. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lauri Ahtiainen Testatut renkaat, koko 205/55 R16: Bridgestone Blizzak WS80 Continental Conti Viking Contact 7 Goodyear Ultra Grip Ice 2 Hankook Winter I*Cept IZ2 W616 Michelin X-Ice XI3 Nokian Hakkapeliitta R3 Nokian Nordman RS2 Pirelli Ice Zero FR Lisää talvirenkaista: Moottorin suuri nastarengastesti: Michelinin 250-nastainen rengas puree jäällä, mutta Continental ja Nokian kaikkein tasapainoisimmat, 2018 Moottorin suuri nastarengastesti: ratkaiseeko nastojen määrä jääpidon?, 2018 Moottorin suuri talvirengastesti: Nokian Hakkapeliitta 9 on yhä tasaisen hyvä nastarengas, 2018 Moottorin suuri talvirengastesti: Continental Ice Contact 2 on joukon tasapainoisin, 2018 Moottorin suuri talvirengastesti: Michelin X-Ice North 4 pitää jäällä parhaiten, 2018 Nastarengaskuski hoi! Syynää urasyvyyden lisäksi nastojen kunto, 2018 Tekniikan Maailman talvirengastesti: Michelin vei nastojen, Continental kitkojen voiton, 2018 Rengasala ehdottaa: talvirenkaat pakollisiksi jo lokakuussa, 2017 Talvirengasvertailut paljastavat: huipulla myös halpamerkkejä, 2017 Tuulilasi vertaili katumaasturien renkaita – kitkarengastesti nosti tutut merkit kärkeen, 2017 Talvirengastesti osoittaa: tässä ovat renkaiden parhaat ja heikoimmat, 2016 Rengasvalmistajan vinkit: näin pidät talvirenkaat käyttökunnossa, 2016 Viisi varmaa vinkkiä talvirengasvalintaan, 2015 Kitkoilla pelti kolisee – Rengasvalinta korostuu myös kuolemankolareissa, 2015 Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.11.2025 Renkaat Lönnrotinkadun nastarengaskielto jatkuu vuoteen 2028 – olisiko poliisilla tähdellisempää valvottavaa? 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 7.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz ja Nissan sulkevat yhteisen tehtaansa Meksikossa – viimeinen GLB-Mercedes on määrä valmistaa siellä ensi vuoden toukokuussa 6.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: Nissanin tarjonnassa on muun muassa Patroleita tuhanteen hevosvoimaan asti 4.11.2025 Autoilu Liikenteen automaattinen tulevaisuus lähenee – miten Suomessa? 2.11.2025 Ajoneuvot Vuoden Auto Euroopassa -finalistit julkistettiin – vain Kia EV4 on ei-eurooppalainen, mutta sitäkin valmistetaan Euroopassa 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa – niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 8.11.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Qashqai e-Power – ilman turhaa dramatiikkaa 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 8.11.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Daihatsu Charade De Tomaso 7.11.2025 Moottoripyörät Brabus 1400 R Signature Edition – äärimmäinen mörkönaku 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa - niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan