25.10.2016 Liikenne Rengasvalmistajan vinkit: näin pidät talvirenkaat käyttökunnossa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yöpakkasten säikytellessä monet meistä kömpivät tarkastamaan talvirenkaitaan – mutta mitä kaikkea pitikään muistaa? Talvirengaskauden hiljalleen alkaessa yöpakkasten ja ensilumien myötä on syytä kerrata myös niksit, joilla pidentää talvikauden renkaiden käyttöikää ja -mukavuutta. Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päälliklön Matti Morri muistuttaa, että renkaidenvaihdossa ei ole syytä tuijottaa pelkästään kalenteria, vaan tarkkailla lisäksi säätä: talvirenkaista ei sakoteta, jos liukkaat kelit saapuvat aikaisin. Ensimmäisenä vinkkinä voi pitää sitä, ovatko varjoisat paikat aamuisin jäässä. – Fiksu autoilija tarkistaa ajoissa, ovatko nykyiset talvirenkaat iskussa vai onko syytä lähteä ostoksille. Jos uusia talvikumeja lähtee etsimään ensimmäisinä lumipäivinä, voi edessä olla pitkät jonot rengasliikkeisiin. Kun renkaat hankkii hyvissä ajoin, varmistaa myös että omaan autoon sopivaa mallia on vielä nopeasti saatavilla, Morri ohjeistaa samalla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 4 millimetriä, nastoja jäljellä, alle 6 vuotta Talvirenkaan pääuran syvyyden kannattaa olla vähintään 4 millimetriä, sillä erityisesti kostean ja sohjokelin ominaisuudet romahtavat merkittävästi tätä matalammalla uralla. Talvirenkaille asetettu lakiminimi on 3,0 mm. Huomioi myös renkaiden sijoittelu: paremmat renkaat tulisi laittaa taka-akselille estämään yliohjaamista. Vetävällä akselilla olevat renkaat kuluvat puolestaan huomattavasti nopeammin, joten avuksi suositellan renkaiden kierrättämistä etu- ja taka-akselin välillä. Etu- ja takarenkaiden pääuran syvyysero ei kuitenkaan saisi olla yli kahta millimetriä. Vaihto kannattaakin suorittaa 2 millimetrin kulumisen tai noin 8 000 kilometrin ajon jälkeen. Jos käytössä on nastarengas, voi samalla tarkistaa myös nastojen kunnon: jos nastoja puuttuu merkittävästi tai jossain renkaassa on neljännes vähemmän nastoja kuin parhaassa renkaassa, on syytä marssia rengaskauppaan. – Talvisin kuivalla asfaltilla ajettaessa käy helposti niin, että nastat kuluvat enemmän kuin kumi niiden ympärillä. Tällöin renkaan pito etenkin jäällä heikkenee. Kun kelit kylmenevät ja teille tulee lunta ja jäätä, voivat kuluneet ja irtoilleet nastat kostautua ja auto lähteä käsistä, Morri muistuttaa. Viimeinen niitti talvirenkaalle tulee kuitenkin iästä: turvallisena renkaat pysyvät noin 6 vuotta ja käytännössä kumiseoksen ominaisuudet ovat loppu 10 vuoden ikäisenä, vaikka uraa ja nastoja olisi vielä. Kylmän kelin erikoisuus: rengaspaineet Vaikka renkaiden kohdalla ilmanpaineet ovat aina tärkeä seikka, ei ole huono idea käyttää asiaan toinenkin hetki talvirenkaiden kohdalla. Mikäli autoa säilytetään lämmitetyssä tallissa, voi rengasta odottaa jopa 40°C lämmönvaihtelu pysäköinnin ja ulkoilman välillä. Unohtaa ei sovi myöskään kelin lauhtumista ja kylmenemistä. Koska rengaspaine laskee noin 0,1 baria jokaista 10 °C:een laskua kohden, suosittelee Morri talvirenkaissa käytettävän 0,2 baria (20 kPa) kesärenkaiden suositusta korkeampaa painetta, jotta rengaspaineet eivät putoa liikaa elohopean heiluessa. Pieni ylipaine korjaa myös talvirenkaiden usein velttoa ohjaustuntumaa erityisesti kuivalla kelillä. Paineet on syytä myös tarkistaa kesäkautta useammin. – Ihmisiltä tulee kovien pakkasten myötä kysymyksiä, miksi renkaat ‘pompottavat’ liikkeelle lähtiessä. Kyse on siitä, että ilmanpaineet ovat kylmässä laskeneet selvästi ja rengas on jäätynyt tai jäähtynyt ja siihen on jäänyt pysyvä painauma. Rengas menettää muotoaan ja on ikään kuin epäpyöreä, kunnes se lämpenee kunnolla. Kannattaa suosia pientä ylipainetta, niin välttää nämä ongelmat. Varastoi varjossa Paras paikka renkaiden säilyttämiseen on kuiva, varjoisa ulkovarasto, jonka lämpötila on noin +10–15°C. Renkaaseen kannattaa varastoitaessa jättää sen normaali ilmanpaine, jotta kumi säilyttää muotonsa. Yleisimmät haasteet ovat liiallinen kuumuus ja kumisekoitusta vanhentava auringonvalo. Tarkkuutta voi suositella myös liuottimien suhteen: autotallin lattialla rengas voi joutua kosketuksiin esimerkiksi öljyn kanssa ja tällöin kumiseos voi pehmentyä ja rengas mennä rikki. Ohjeita talvirenkaiden ilmanpaineesta Talvirenkaiden käyttövinkkejä Lähde ja kuva: Nokian Renkaat Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 21.7.2024 Autoilu Haamuautot haasteena – romutettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 17.7.2024 Autoilu Kysely: käytettyjen autojen suosio vahvassa kasvussa 16.7.2024 Autoilu Liikenteen teoriakokeiden vilpistelyä kitketään tallentavalla kameravalvonnalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan