25.10.2016 Liikenne Rengasvalmistajan vinkit: näin pidät talvirenkaat käyttökunnossa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yöpakkasten säikytellessä monet meistä kömpivät tarkastamaan talvirenkaitaan – mutta mitä kaikkea pitikään muistaa? Talvirengaskauden hiljalleen alkaessa yöpakkasten ja ensilumien myötä on syytä kerrata myös niksit, joilla pidentää talvikauden renkaiden käyttöikää ja -mukavuutta.Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päälliklön Matti Morri muistuttaa, että renkaidenvaihdossa ei ole syytä tuijottaa pelkästään kalenteria, vaan tarkkailla lisäksi säätä: talvirenkaista ei sakoteta, jos liukkaat kelit saapuvat aikaisin. Ensimmäisenä vinkkinä voi pitää sitä, ovatko varjoisat paikat aamuisin jäässä.– Fiksu autoilija tarkistaa ajoissa, ovatko nykyiset talvirenkaat iskussa vai onko syytä lähteä ostoksille. Jos uusia talvikumeja lähtee etsimään ensimmäisinä lumipäivinä, voi edessä olla pitkät jonot rengasliikkeisiin. Kun renkaat hankkii hyvissä ajoin, varmistaa myös että omaan autoon sopivaa mallia on vielä nopeasti saatavilla, Morri ohjeistaa samalla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy4 millimetriä, nastoja jäljellä, alle 6 vuottaTalvirenkaan pääuran syvyyden kannattaa olla vähintään 4 millimetriä, sillä erityisesti kostean ja sohjokelin ominaisuudet romahtavat merkittävästi tätä matalammalla uralla. Talvirenkaille asetettu lakiminimi on 3,0 mm.Huomioi myös renkaiden sijoittelu: paremmat renkaat tulisi laittaa taka-akselille estämään yliohjaamista. Vetävällä akselilla olevat renkaat kuluvat puolestaan huomattavasti nopeammin, joten avuksi suositellan renkaiden kierrättämistä etu- ja taka-akselin välillä. Etu- ja takarenkaiden pääuran syvyysero ei kuitenkaan saisi olla yli kahta millimetriä. Vaihto kannattaakin suorittaa 2 millimetrin kulumisen tai noin 8 000 kilometrin ajon jälkeen.Jos käytössä on nastarengas, voi samalla tarkistaa myös nastojen kunnon: jos nastoja puuttuu merkittävästi tai jossain renkaassa on neljännes vähemmän nastoja kuin parhaassa renkaassa, on syytä marssia rengaskauppaan.– Talvisin kuivalla asfaltilla ajettaessa käy helposti niin, että nastat kuluvat enemmän kuin kumi niiden ympärillä. Tällöin renkaan pito etenkin jäällä heikkenee. Kun kelit kylmenevät ja teille tulee lunta ja jäätä, voivat kuluneet ja irtoilleet nastat kostautua ja auto lähteä käsistä, Morri muistuttaa.Viimeinen niitti talvirenkaalle tulee kuitenkin iästä: turvallisena renkaat pysyvät noin 6 vuotta ja käytännössä kumiseoksen ominaisuudet ovat loppu 10 vuoden ikäisenä, vaikka uraa ja nastoja olisi vielä.Kylmän kelin erikoisuus: rengaspaineetVaikka renkaiden kohdalla ilmanpaineet ovat aina tärkeä seikka, ei ole huono idea käyttää asiaan toinenkin hetki talvirenkaiden kohdalla. Mikäli autoa säilytetään lämmitetyssä tallissa, voi rengasta odottaa jopa 40°C lämmönvaihtelu pysäköinnin ja ulkoilman välillä. Unohtaa ei sovi myöskään kelin lauhtumista ja kylmenemistä.Koska rengaspaine laskee noin 0,1 baria jokaista 10 °C:een laskua kohden, suosittelee Morri talvirenkaissa käytettävän 0,2 baria (20 kPa) kesärenkaiden suositusta korkeampaa painetta, jotta rengaspaineet eivät putoa liikaa elohopean heiluessa. Pieni ylipaine korjaa myös talvirenkaiden usein velttoa ohjaustuntumaa erityisesti kuivalla kelillä. Paineet on syytä myös tarkistaa kesäkautta useammin.– Ihmisiltä tulee kovien pakkasten myötä kysymyksiä, miksi renkaat ‘pompottavat’ liikkeelle lähtiessä. Kyse on siitä, että ilmanpaineet ovat kylmässä laskeneet selvästi ja rengas on jäätynyt tai jäähtynyt ja siihen on jäänyt pysyvä painauma. Rengas menettää muotoaan ja on ikään kuin epäpyöreä, kunnes se lämpenee kunnolla. Kannattaa suosia pientä ylipainetta, niin välttää nämä ongelmat.Varastoi varjossaParas paikka renkaiden säilyttämiseen on kuiva, varjoisa ulkovarasto, jonka lämpötila on noin +10–15°C. Renkaaseen kannattaa varastoitaessa jättää sen normaali ilmanpaine, jotta kumi säilyttää muotonsa.Yleisimmät haasteet ovat liiallinen kuumuus ja kumisekoitusta vanhentava auringonvalo. Tarkkuutta voi suositella myös liuottimien suhteen: autotallin lattialla rengas voi joutua kosketuksiin esimerkiksi öljyn kanssa ja tällöin kumiseos voi pehmentyä ja rengas mennä rikki.Ohjeita talvirenkaiden ilmanpaineesta Talvirenkaiden käyttövinkkejäLähde ja kuva: Nokian RenkaatMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.9.2024 Uutinen Sähköautot ovat syrjäyttämässä bensiiniajoneuvot Etiopian pääkaupungissa 13.9.2024 Yleinen Autoliitto huomauttaa: opetuslupaopetuksen taso on Suomessa korkea 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 10.9.2024 Uutinen Illat pimenevät – tiedätkö, miten autosi valoja käytetään oikein? 10.9.2024 Uutinen Teslan istuinverhoilu rikkoutui jo 50 000 kilometrin ajon jälkeen – maahantuojan mukaan normaalia kulumista 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 5.9.2024 Liikenneturvallisuus Tasoristeysonnettomuuksia sattunut harvinaisen vähän – kymmeniä risteyksiä poistetaan tai parannetaan joka vuosi 4.9.2024 Uutinen Auton Päivä tulee taas – tavoitteena yhä muistuttaa autoilun merkityksestä Suomessa 4.9.2024 Uutinen Takuun alaisen Kian lasikattoa korjattiin usean vuoden aikana eikä se tullut kuntoon – myyjäliike tarjosi hyvityksenä veloituksetonta huoltoa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 14.9.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Mitsubishi Pajero Evolution on harvinaista maastoherkkua 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja