25.10.2016 Liikenne Rengasvalmistajan vinkit: näin pidät talvirenkaat käyttökunnossa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yöpakkasten säikytellessä monet meistä kömpivät tarkastamaan talvirenkaitaan – mutta mitä kaikkea pitikään muistaa? Talvirengaskauden hiljalleen alkaessa yöpakkasten ja ensilumien myötä on syytä kerrata myös niksit, joilla pidentää talvikauden renkaiden käyttöikää ja -mukavuutta.Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päälliklön Matti Morri muistuttaa, että renkaidenvaihdossa ei ole syytä tuijottaa pelkästään kalenteria, vaan tarkkailla lisäksi säätä: talvirenkaista ei sakoteta, jos liukkaat kelit saapuvat aikaisin. Ensimmäisenä vinkkinä voi pitää sitä, ovatko varjoisat paikat aamuisin jäässä.– Fiksu autoilija tarkistaa ajoissa, ovatko nykyiset talvirenkaat iskussa vai onko syytä lähteä ostoksille. Jos uusia talvikumeja lähtee etsimään ensimmäisinä lumipäivinä, voi edessä olla pitkät jonot rengasliikkeisiin. Kun renkaat hankkii hyvissä ajoin, varmistaa myös että omaan autoon sopivaa mallia on vielä nopeasti saatavilla, Morri ohjeistaa samalla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy4 millimetriä, nastoja jäljellä, alle 6 vuottaTalvirenkaan pääuran syvyyden kannattaa olla vähintään 4 millimetriä, sillä erityisesti kostean ja sohjokelin ominaisuudet romahtavat merkittävästi tätä matalammalla uralla. Talvirenkaille asetettu lakiminimi on 3,0 mm.Huomioi myös renkaiden sijoittelu: paremmat renkaat tulisi laittaa taka-akselille estämään yliohjaamista. Vetävällä akselilla olevat renkaat kuluvat puolestaan huomattavasti nopeammin, joten avuksi suositellan renkaiden kierrättämistä etu- ja taka-akselin välillä. Etu- ja takarenkaiden pääuran syvyysero ei kuitenkaan saisi olla yli kahta millimetriä. Vaihto kannattaakin suorittaa 2 millimetrin kulumisen tai noin 8 000 kilometrin ajon jälkeen.Jos käytössä on nastarengas, voi samalla tarkistaa myös nastojen kunnon: jos nastoja puuttuu merkittävästi tai jossain renkaassa on neljännes vähemmän nastoja kuin parhaassa renkaassa, on syytä marssia rengaskauppaan.– Talvisin kuivalla asfaltilla ajettaessa käy helposti niin, että nastat kuluvat enemmän kuin kumi niiden ympärillä. Tällöin renkaan pito etenkin jäällä heikkenee. Kun kelit kylmenevät ja teille tulee lunta ja jäätä, voivat kuluneet ja irtoilleet nastat kostautua ja auto lähteä käsistä, Morri muistuttaa.Viimeinen niitti talvirenkaalle tulee kuitenkin iästä: turvallisena renkaat pysyvät noin 6 vuotta ja käytännössä kumiseoksen ominaisuudet ovat loppu 10 vuoden ikäisenä, vaikka uraa ja nastoja olisi vielä.Kylmän kelin erikoisuus: rengaspaineetVaikka renkaiden kohdalla ilmanpaineet ovat aina tärkeä seikka, ei ole huono idea käyttää asiaan toinenkin hetki talvirenkaiden kohdalla. Mikäli autoa säilytetään lämmitetyssä tallissa, voi rengasta odottaa jopa 40°C lämmönvaihtelu pysäköinnin ja ulkoilman välillä. Unohtaa ei sovi myöskään kelin lauhtumista ja kylmenemistä.Koska rengaspaine laskee noin 0,1 baria jokaista 10 °C:een laskua kohden, suosittelee Morri talvirenkaissa käytettävän 0,2 baria (20 kPa) kesärenkaiden suositusta korkeampaa painetta, jotta rengaspaineet eivät putoa liikaa elohopean heiluessa. Pieni ylipaine korjaa myös talvirenkaiden usein velttoa ohjaustuntumaa erityisesti kuivalla kelillä. Paineet on syytä myös tarkistaa kesäkautta useammin.– Ihmisiltä tulee kovien pakkasten myötä kysymyksiä, miksi renkaat ‘pompottavat’ liikkeelle lähtiessä. Kyse on siitä, että ilmanpaineet ovat kylmässä laskeneet selvästi ja rengas on jäätynyt tai jäähtynyt ja siihen on jäänyt pysyvä painauma. Rengas menettää muotoaan ja on ikään kuin epäpyöreä, kunnes se lämpenee kunnolla. Kannattaa suosia pientä ylipainetta, niin välttää nämä ongelmat.Varastoi varjossaParas paikka renkaiden säilyttämiseen on kuiva, varjoisa ulkovarasto, jonka lämpötila on noin +10–15°C. Renkaaseen kannattaa varastoitaessa jättää sen normaali ilmanpaine, jotta kumi säilyttää muotonsa.Yleisimmät haasteet ovat liiallinen kuumuus ja kumisekoitusta vanhentava auringonvalo. Tarkkuutta voi suositella myös liuottimien suhteen: autotallin lattialla rengas voi joutua kosketuksiin esimerkiksi öljyn kanssa ja tällöin kumiseos voi pehmentyä ja rengas mennä rikki.Ohjeita talvirenkaiden ilmanpaineesta Talvirenkaiden käyttövinkkejäLähde ja kuva: Nokian RenkaatMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 1.7.2025 Testit Video: Autoliitto testasi – näin vaikeaa on pelastautua uppoavasta autosta 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen 27.6.2025 Testit Veto päälle – vertailussa polkupyörien peräkärryt Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?