11.10.2017 Liikenne Nastarengaskuski hoi! Syynää urasyvyyden lisäksi nastojen kunto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renkaat tulee tarkistaa ennen renkaiden vaihtoa, mutta niiden kuntoa kannattaa tarkkailla myös ajokauden aikana ja kierrättää renkaiden sijaintia tarvittaessa. Trafin mukaan selkeästi paremmat renkaat kuuluvat etuvetoisen auton taka-akselille. Trafi on tällä kertaa liikkeellä talvirengas-asioissa ja korostaa, että nastarenkaita käyttävän autoilijan tulisi kiinnittää huomiota renkaiden urasyvyyden lisäksi myös nastoituksen kuntoon. Kulahtanut nastarengas saattaa nimittäin aiheuttaa yllättäviä pitopulmia, vaikka urissa olisikin syvyyttä jäljellä.Trafin tuoreessa tutkimuksessa kartoitettiin kuluneiden nastarenkaiden kuntoeroja ja niihin liittyviä riskitekijöitä.Tutkimuksessa havaittiin, että autoilijat hankkivat uudet nastarenkaat liian myöhäisessä vaiheessa. Vanhoissa nastarenkaissa saattaa vielä olla kohtuullisesti urasyvyyttä jäljellä, mutta nastat ovat irronneet tai kuluneet loppuun.Tutkimusotokseen valittiin viidestä rengashotellista kausisäilytyksessä olevia rengassarjoja, joiden kulunein rengas oli urasyvyydeltään 4–7 mm. Tutkitut nastarenkaat olivat urasyvyydeltään keskimäärin 6,1 mm, mutta nastojen osalta niissä havaittiin pahoja puutteita.Useimpien rengassarjojen huonoimmassa renkaassa ehjiä nastoja oli jäljellä alle 60 prosenttia alkuperäisestä määrästä. Noin kahdessa kolmasosassa tutkituista rengassarjoista oli liian suuret, yli 25 prosentin erot nastojen määrissä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEtu- ja takarenkaat kuluvat eri tahtiinRengassarjojen kuntoerot ovat Trafin arvion mukaan kasvaneet. Tämä johtunee etuvetoisten autojen yleisyydestä ja viimeaikaisista talviolosuhteista.Etuvetoisella autolla eturenkaiden kumi kuluu nastoja nopeammin, jolloin nastan ulkonema kasvaa ja sen kärki voi lopulta katketa. Vapaasti pyörivissä takarenkaissa taas nastat kuluvat kumia nopeammin, jolloin nastan ulkonema voi pienentyä liikaa.Erityisasiantuntija Keijo Kuikka Trafista näkee, että nastarenkaiden tasainen kuluminen on tavoiteltavaa liikenneturvallisuuden, ympäristön ja taloudellisuuden kannalta. Hän kannustaa rengasvalmistajia edelleen kehittämään ideaa, jossa vetorengas ja vapaasti pyörivä rengas suunniteltaisiin erilaisiksi.Trafin julkaisemassa tutkimuksessa esitetään, että nastarenkaiden sijaintia pitäisi kierrättää jopa 3 000 ajokilometrin välein kuntoerojen tasaamiseksi, jos etuvetoisella autolla ajetaan pääasiassa paljaalla asfaltilla. Mikäli kuntoerot pääsevät kasvamaan suuriksi, paremmat renkaat tulisi asentaa taka-akselille.Nastarengas ja keliolosuhteetHenkilö- ja pakettiautojen aiheuttamissa talvikelionnettomuuksissa renkaat ovat yleensä huomattavasti keskimääräistä kuluneempia. Ajohallinnan menetyksiin näyttäisi usein liittyvän liian suuri tilannenopeus, ajonvakautusjärjestelmän puuttuminen sekä selkeästi huonommat renkaat taka-akselilla.– Hyväkuntoiset renkaat voivat auttaa ja tuoda merkittävästi pelivaraa yllättävissä tilanteissa. Ajotilanne voi muuttua äkkiä, vaikka kuljettaja olettaisikin ajavansa renkaisiin ja olosuhteisiin nähden turvallisella nopeudella. Ajonvakautusjärjestelmä on parantanut turvallisuutta auton hallinnassa pitämisen suhteen, mutta sekään ei toimi tehokkaasti, jos pitoa ei ole tarjolla, arvioi tutkimukseen osallistunut OTIn liikenneturvallisuustutkija Esa Räty.Renkaiden kuntoon kannatta kiinnittää nykyistä enemmän huomiota. Yksinkertaisena vinkkinä renkaiden nastatilanteen tarkistamiseen toimii Trafin mukaan nastojen määrän tarkkailu.– Nykyisten vaatimusten mukaan ajoneuvon eri renkaissa ehjien nastojen määrät saavat poiketa enintään 25 prosenttia sen renkaan nastamäärästä, jossa nastoja on eniten. Tämän lisäksi tietenkin on syytä kiinnittää huomiota myös nastojen kokonaismäärään eli jos nastoja alkaa olla lähtenyt reilusti, niin kannattaa varmasti harkita renkaiden vaihtoa, Kuikka toteaa.Lähde: Trafi Avauskuva: Jouko Lahti Kuvituskuvat: Moottorin arkisto/Antti Hentinen ja Jari Saarentaus Tutkimukset tutustuttavissa Trafin verkkosivuilla Nastarenkaiden kuntoerot riskitekijänä -tutkimus löytyy pdf-tiedostona kokonaisuudessaan Trafin julkaisut-sivulta. Tutkimuksen on tehnyt J Lahti Interaction -konsulttitoimisto. Lue myös:Talvirengasvertailut paljastavat: huipulla myös halpamerkkejä Talvirengastesti osoittaa: tässä ovat renkaiden parhaat ja heikoimmat Viisi varmaa vinkkiä talvirengasvalintaan Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 8.7.2025 Uutinen Maailman vanhin Rolls-Royce-kerho visiitillä Suomessa: ”Kerho on perustettu ajamista varten” 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 6.7.2025 Uutinen Pikkuautot pulassa Euroopassa kiristyvien säädösten kanssa – avuksi Japani-tyyliset kääpiöautot? 4.7.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 3.7.2025 julkaisemaan verkkojuttuun 4.7.2025 Liikenne Päivän kuva: Konginkankaan bussiturma sai viimein kunnon muistomerkin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen