Eila Parviainen
Eila Parviainen

Pääkirjoitus: Kolmas rengassetti – iso lisä välikelin turvallisuuteen

Ensi kesäkuun alussa voimaan tuleva uusi tieliikennelaki muuttaa vanhat perinteet renkaidenvaihtoajankohdasta. Laki on kirjoitettu niin, että tulkinnalle jää reilusti tilaa. Jos sää tai keli sitä edellyttää, talvirenkaita on jatkossa käytettävä marraskuusta maaliskuuhun. Tämän voi tietysti tulkita niinkin, että jos keli ei sitä edellytä, niin kesärenkailla voi rullailla vuoden ympäri. Tällaiseen tulkintaan kukaan ei toivottavasti sorru.

Totta kuitenkin on, että autoilijan oma rooli korostuu oikeiden renkaiden valinnassa. Paras rengasvalinta on sellainen, mikä vastaa autoilijan käyttötarvetta. Sen tuntee vain autoilija -itse. Tukea oman päätöksen taustalle voi etsiä eri medioiden tuottamista rengastesteistä.

Uuden lain kynnyksellä me halusimme kiinnittää testissämme huomiota nimenomaan erityyppisten renkaiden ominaisuuksiin. Tässä numerossa julkaistavassa testissä on mukana viisi rengastyyppiä: nastarengas, pohjoismainen kitkarengas, Keski-Euroopan kitkarengas, välikelin rengas ja kesärengas. Mikä tahansa näistä olisi kelin niin salliessa käytettävissä uuden lain mukaan läpi talven.

Lain kirjain ei kuitenkaan riitä, kun keli muuttuu. Talven lumessa ja liukkaalla jäällä pohjoismaiset talvirenkaat nastoilla tai ilman pärjäsivät odotetun hyvin verrattuna muihin rengastyyppeihin. Yllättäviä eroja paljastui nimenomaan syksyn ja kevään märällä tai kuivalla asvaltilla.

Helposti ajatellaan, että talvirenkaalla -kyllä pärjää mainiosti kevään ja syksyn nopeasti muuttuvissa olosuhteissa. Testi kuitenkin paljasti totuuden: pohjoismaisten talvirenkaiden, kitkojen ja nastojen, suoritus oli kaikkein heikoin märällä tai kuivalla asvaltilla parin plusasteen lämpötilassa.

Parhaiten näissä olosuhteissa pysähtyi ns. välikelin rengas. Kaksitoista metriä lyhyempi jarrutusmatka märällä asvaltilla ja lähes kahdeksan metriä lyhyempi kuivalla ovat isoja eroja. Niin isoja, että omaa rengasvalintaa todella kannattaa pohtia.

Jos turvallisuus ratkaisee, niin rengasasioissa kolmen setin taktiikka ei olisi ollenkaan huono vaihtoehto. Kesärenkaat kesällä, talvirenkaat talvella ja välikelin renkaat siinä välissä syksyllä ja keväällä. Jos talvet muuttuvat entistä lauhemmiksi, välikelien kesto voi venyä entisestään.

Kerralla kuluu vain yksi rengassetti, joten ainakaan pidemmällä tähtäimellä lisäkuluja ei tulisi muusta kuin kolmannesta vannesarjasta. Onko se sellainen lisäkustannus, jonka pystyt ja haluat maksaa lisääntyneestä turvallisuudesta?

25.9.2019 Eila Parviainen