Ajoneuvot Kitkarenkaat Rengastesti Renkaat Talvirenkaat Testit 10.10.2018
Moottorin suuri kitkarengastesti: yksi nastaton talvirengas erottuu liukkaalla muista, toinen loistaa pitävämmällä pinnalla
Continental, Goodyear, Nokian ja Pirelli erottuivat Moottorin nastattomien talvirenkaiden testissä neljästä muusta mukana olleesta renkaasta.
Nastattomat talvirenkaat ovat kehittyneet vuosien saatossa erityisesti pitävän pinnan ominaisuuksissa.
Joskus alkuaikoina kitkarenkaat olivat asvaltilla ajettavuudeltaan velttoja, kun liukkaan kelin pitoa haettiin mahdollisimman pehmeällä renkaan rakenteella. Nykyään jää- ja lumipitoa löydetään muillakin keinoilla, joten kitkarenkaita voi luonnehtia käyttökelpoisiksi myös sulalla kelillä.
Evoluutiota on tapahtunut myös toisessa ääripäässä eli jääpidossa. Ratin takana tämän huomaa siitä, että pidon raja ei ole enää niin jyrkkä kuin aiemmin. Parhailla nastattomilla talvirenkailla voi siis ajaa jopa lievässä luistossa ilman, että auton keula irtoaa heti puskuun tai perä lähtee laajempaan luistoon.
Silti jää- ja märkäpidon välinen tasapaino on edelleen kitkarenkaan suunnittelijoille iso haaste. Siinä jos missä punnitaan, mikä valmistajista pystyy kehittämään molemmissa olosuhteissa toimivan renkaan.
Joukko laaturenkaita
Tämä kitkarenkaisiin keskittyvä juttu, joka julkaistaan kokonaisuudessaan 10. lokakuuta ilmestyvässä painetussa Moottorissa 10/2018, on toinen osa Moottorin talvirengastestien sarjaa; ensimmäinen eli nastarenkaiden vertailu julkaistiin edellisessä numerossa 9/2018. Molemmat lehdet ovat myynnissä myös sähköisinä näköisversioina Lehtiluukussa.
Testit on toteutettu yhdessä suomalaisen Test World -testilaitoksen kanssa, jonka Ivalossa sijaitseva testikeskus ulkoratoineen ja jäähdytettyine sisähalleineen mahdollistaa renkaiden ympärivuotisen talvitestaamisen sekä luotettavat testausolosuhteet.
Mukana on kattava otos erityisesti pohjoismaisiin olosuhteisiin tarkoitettuja nastattomia talvirenkaita, ja kaikkien kokeiden jälkeen saatu tulos oli lopulta varsin selvä – itse asiassa selvempi kuin taannoisessa nastarenkaiden vertailussamme.
Continental Conti Viking Contact 7 edustaa sekä lumella että jäällä testin huippua. Goodyear Ultra Grip Ice 2 puolestaan loistaa paljaalla asvaltilla, muttei putoa liukkaallakaan kovin kauas kärjestä.
Nämä, kuten myös Nokian Hakkapeliitta R3 ja Pirelli Ice Zero FR ovat tasapainoisen hyviä nastattomia talvirenkaita. Loput neljä mukana ollutta kitkarengasta jäävät muista jo selvemmin.
Lisää talvirenkaista:
- Moottorin suuri kitkarengastesti: miten hyvin nastaton talvirengas pitää nastarenkaaseen verrattuna?, 2018
- Moottorin suuri nastarengastesti: Michelinin 250-nastainen rengas puree jäällä, mutta Continental ja Nokian kaikkein tasapainoisimmat, 2018
- Moottorin suuri nastarengastesti: ratkaiseeko nastojen määrä jääpidon?, 2018
- Moottorin suuri talvirengastesti: Nokian Hakkapeliitta 9 on yhä tasaisen hyvä nastarengas, 2018
- Moottorin suuri talvirengastesti: Continental Ice Contact 2 on joukon tasapainoisin, 2018
- Moottorin suuri talvirengastesti: Michelin X-Ice North 4 pitää jäällä parhaiten, 2018
- Nastarengaskuski hoi! Syynää urasyvyyden lisäksi nastojen kunto, 2018
- Tekniikan Maailman talvirengastesti: Michelin vei nastojen, Continental kitkojen voiton, 2018
- Rengasala ehdottaa: talvirenkaat pakollisiksi jo lokakuussa, 2017
- Talvirengasvertailut paljastavat: huipulla myös halpamerkkejä, 2017
- Tuulilasi vertaili katumaasturien renkaita – kitkarengastesti nosti tutut merkit kärkeen, 2017
- Talvirengastesti osoittaa: tässä ovat renkaiden parhaat ja heikoimmat, 2016
- Rengasvalmistajan vinkit: näin pidät talvirenkaat käyttökunnossa, 2016
- Viisi varmaa vinkkiä talvirengasvalintaan, 2015
- Kitkoilla pelti kolisee – Rengasvalinta korostuu myös kuolemankolareissa, 2015