8.12.2019

Moottorin suuri kitkarengastesti: Continental edelleen suvereeni ykkönen

Continental Conti Viking Contact 7 ylsi jälleen nastattomien talvirenkaiden testin voittoon. Ykkössijan takasivat tasaisen varmat ominaisuudet niin jäällä kuin lumellakin.

Saksalaiset tuntuvat nykypäivänä hallitsevan pohjoismaisiin olosuhteisiin tarkoitettujen talvirenkaiden suunnittelun. Nastarenkaiden sarjassa syksyn uutuusrengas Continental Conti Ice Contact 3 pärjäsi testissämme erinomaisesti, ja nyt sai Conti Viking Contact 7 -kitkarengas näyttää kykynsä nastattomien talvirenkaiden joukossa. Tuloksena oli suvereeni voitto, aivan kuten viimevuotisessa vastaavassa testissämme totesimme.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käytös kaikkialla loogista

Jos siis joku kysyy, niin Conti Viking Contact 7:ää voi huoleti suositella nastattomaksi talvirenkaaksi. Tämän hetken pohjoismaisten kitkarenkaiden ykkösen käytös on kaikissa ajotilanteissa rauhallista sekä loogista.

Rengastesti talvi

Continentalin ajettavuus on jäällä tasapainoisinta ja lumellakin esimerkillistä: erinomaisen sivuttaispidon ansiosta kaarrekäytös on poikkeuksellisen neutraalia. Myös märällä asvaltilla rengas käyttäytyy loogisesti, mutta muuten pitoa voi luonnehtia testin seitsemän kitkarenkaan joukossa keskinkertaiseksi.

Ja kuten olemme aikaisemminkin selvittäneet, pohjoismaisten talvirenkaiden pito ei ole kylmällä, sulalla kelillä parhaimmillaan, eli maltti on valttia niillä parhaimmilla renkaillakin ajettaessa.

Kitkarengastesti sisältyy Moottorin numeroon 12/2019, joka ilmestyi 4.12. Voit ostaa sen sähköisenä näköislehtenä Lehtiluukusta.

Testatut renkaat, koko 205/55 R16:

  • Continental Conti Viking Contact 7
  • Falken Espia EPZ 2
  • Goodyear Ultra Grip Ice 2
  • Maxxis Arctic Trekker SP-02
  • Nokian Hakkapeliitta R3
  • Pirelli Ice Zero FR
  • Toyo Observe GSI-5

Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Ville-Veikko Heinonen Testin toteutus: Test Finland Oy / Juuso Kallioinen ja Pasi Piironen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat