24.8.2020 Ajoneuvot Moottorin suuri nastarengastesti: nyt selviää, mikä on markkinoiden paras nastarengas Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Seuraava talvirengastestimme paljastaa, minkälaiseen järjestykseen talvirenkaat asettuvat kokoluokassa 225/50 R17. Moottorin edelliset talvirengastestit on tehty kokoluokassa 205/55 R16, joka on osoittautunut vuodesta toiseen suomalaisten suosikkikooksi. Tänä vuonna päätimme kuitenkin testata astetta leveämmän 225/50 R17 -koon – miksi? Leveämpiä renkaita ei testata pelkästään ”vaihtelun vuoksi”. Ensinnäkin kyseinen koko on yleinen hieman suuremmissa autoissa, kuten nyt testiautona käyttämässämme Škoda Superbissa. Toisekseen halusimme selvittää myös sen, millaiseksi samannimisten nastarenkaiden järjestys muuttuu, kun rengaskokoa levennetään. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Renkaat autoihin räätälöityjä Automallien alati lisääntyessä samaa rengasmallia voidaan valmistaa kymmenissä kokoluokissa. Kaikkia kokoja ei voida kehitysvaiheessa testata samalla intensiteetillä kuin myydyimpiä peruskokoja. Toki tietokonemallinnuksella päästään nykyään varsin pitkälle, mutta tulevien rengasuutuuksien viimeistelyvaiheen testauksessa pääpaino kohdistuu luonnollisesti suosituimpiin kokoihin. Tämä saattaa johtaa siihen, että jonkin valmistajan talvirengas voi olla suorituskyvyltään selvä ykkönen tietyssä kokoluokassa, mutta vaikkapa tuumaa–paria isompana ja eri levyisenä osa kilpailijoista voi nousta rinnalle tai jopa ohi. Saman rengasmallin vivahde- tai isommat ominaisuuserot eri kokoluokissa voivat johtua muun muassa siitä, että tiettyjä kokoja on hiottu ja räätälöity enemmän autonvalmistajien vaatimusten mukaisiksi. Etenkin isoilla automerkeillä on todellista valtaa sanoa minkälaisia ominaisuuksia ne toivovat tuotteilta, jotka päätyvät uusiin autoihin ensiasennusrenkaiksi. Ensiasennusrenkaiden bisnes onkin rengasvalmistajille tärkeä osa liiketoimintaa myös talvirenkaiden puolella. Esimerkiksi saksalaisilla automerkeillä on mallistoissaan vielä runsaasti takavetoautoja, joten näiden on luonnollista toivoa ensiasennusrenkailtaan neutraalia kaarrekäytöstä. Tämä näkyy selvästi esimerkiksi Continentalin nasta- ja kitkarenkaissa. Jotta rengasvalmistaja saa tietyn merkin jatkossakin asiakkaakseen, on siis parempi kuunnella tarkasti tilaajan toiveita. Tästä hyötyy myös kuluttaja: rengas on todennäköisesti riittävän korkealaatuinen myös uusia kumeja etsivälle käytetyn auton omistajalle. Mukana kahdeksan rengasta Testiin valikoitui kahdeksan nastarengasta niin sanotuilta premium-merkeiltä. Vaikka nämä merkit ovat tunnettuja, renkaiden väliltä löytyy edelleen yllättävän suuria eroja ajopinnoista riippuen. Osa valmistajista on selvästi keskittynyt kehitystyössään mahdollisimman hyvään jää- ja lumipitoon kohtuullisten sulan kelin ominaisuuksien kera. Osalla asvalttiominaisuuksien painoarvo on ollut suurempi maksimaalisen talvisen suorituskyvyn kustannuksella. Testin lopputulos selviää Moottorin 26.8. ilmestyvästä numerosta 9/2020. Lehden ilmestymisen jälkeen voit lukea sen myös sähköisesti Lehtiluukusta. Testatut renkaat, koko 225/50 R17 Bridgestone Noranza 001 Continental Conti Ice Contact 3 Gislaved Nord Frost 200 Goodyear Ultra Grip Ice Arctic Hankook Winter iPike RS2 Michelin X-Ice North 4 Nokian Hakkapeliitta 9 Pirelli Ice Zero 2 Teksti: Pasi Piironen ja Jussi Saarinen Kuvat Ville-Veikko Heinonen Testin toteutus: Test Finland Oy Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.3.2024 Uutinen World Car of the Year 2024 on Kia EV9 – myös Hyundai Ioniq 5 jälleen palkinnonsyrjässä kiinni ja Toyota Priukselle muotoilupalkinto Ferrarin nenän edestä 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 28.3.2024 Moottoriurheilu Nimi muistiin! - 19-vuotias Pedro Acosta paalutti nimensä MotoGP-historiaan 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta