24.8.2020

Moottorin suuri nastarengastesti: nyt selviää, mikä on markkinoiden paras nastarengas

Seuraava talvirengastestimme paljastaa, minkälaiseen järjestykseen talvirenkaat asettuvat kokoluokassa 225/50 R17.

Moottorin edelliset talvirengastestit on tehty kokoluokassa 205/55 R16, joka on osoittautunut vuodesta toiseen suomalaisten suosikkikooksi. Tänä vuonna päätimme kuitenkin testata astetta leveämmän 225/50 R17 -koon – miksi?

Leveämpiä renkaita ei testata pelkästään ”vaihtelun vuoksi”. Ensinnäkin kyseinen koko on yleinen hieman suuremmissa autoissa, kuten nyt testiautona käyttämässämme Škoda Superbissa. Toisekseen halusimme selvittää myös sen, millaiseksi samannimisten nastarenkaiden järjestys muuttuu, kun rengaskokoa levennetään.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Renkaat autoihin räätälöityjä

Automallien alati lisääntyessä samaa rengasmallia voidaan valmistaa kymmenissä kokoluokissa. Kaikkia kokoja ei voida kehitysvaiheessa testata samalla intensiteetillä kuin myydyimpiä peruskokoja. Toki tietokonemallinnuksella päästään nykyään varsin pitkälle, mutta tulevien rengasuutuuksien viimeistelyvaiheen testauksessa pääpaino kohdistuu luonnollisesti suosituimpiin kokoihin.

Tämä saattaa johtaa siihen, että jonkin valmistajan talvirengas voi olla suorituskyvyltään selvä ykkönen tietyssä kokoluokassa, mutta vaikkapa tuumaa–paria isompana ja eri levyisenä osa kilpailijoista voi nousta rinnalle tai jopa ohi.

Saman rengasmallin vivahde- tai isommat ominaisuuserot eri kokoluokissa voivat johtua muun muassa siitä, että tiettyjä kokoja on hiottu ja räätälöity enemmän autonvalmistajien vaatimusten mukaisiksi.

Etenkin isoilla automerkeillä on todellista valtaa sanoa minkälaisia ominaisuuksia ne toivovat tuotteilta, jotka päätyvät uusiin autoihin ensiasennusrenkaiksi. Ensiasennusrenkaiden bisnes onkin rengasvalmistajille tärkeä osa liiketoimintaa myös talvirenkaiden puolella.

Esimerkiksi saksalaisilla automerkeillä on mallistoissaan vielä runsaasti takavetoautoja, joten näiden on luonnollista toivoa ensiasennusrenkailtaan neutraalia kaarrekäytöstä. Tämä näkyy selvästi esimerkiksi Continentalin nasta- ja kitkarenkaissa.

Jotta rengasvalmistaja saa tietyn merkin jatkossakin asiakkaakseen, on siis parempi kuunnella tarkasti tilaajan toiveita. Tästä hyötyy myös kuluttaja: rengas on todennäköisesti riittävän korkealaatuinen myös uusia kumeja etsivälle käytetyn auton omistajalle.

Mukana kahdeksan rengasta

Testiin valikoitui kahdeksan nastarengasta niin sanotuilta premium-merkeiltä. Vaikka nämä merkit ovat tunnettuja, renkaiden väliltä löytyy edelleen yllättävän suuria eroja ajopinnoista riippuen. Osa valmistajista on selvästi keskittynyt kehitystyössään mahdollisimman hyvään jää- ja lumipitoon kohtuullisten sulan kelin ominaisuuksien kera. Osalla asvalttiominaisuuksien painoarvo on ollut suurempi maksimaalisen talvisen suorituskyvyn kustannuksella.

Testin lopputulos selviää Moottorin 26.8. ilmestyvästä numerosta 9/2020. Lehden ilmestymisen jälkeen voit lukea sen myös sähköisesti Lehtiluukusta.

Testatut renkaat, koko 225/50 R17

  • Bridgestone Noranza 001
  • Continental Conti Ice Contact 3
  • Gislaved Nord Frost 200
  • Goodyear Ultra Grip Ice Arctic
  • Hankook Winter iPike RS2
  • Michelin X-Ice North 4
  • Nokian Hakkapeliitta 9
  • Pirelli Ice Zero 2

Teksti: Pasi Piironen ja Jussi Saarinen Kuvat Ville-Veikko Heinonen Testin toteutus: Test Finland Oy

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat