24.8.2020 Ajoneuvot Moottorin suuri nastarengastesti: nyt selviää, mikä on markkinoiden paras nastarengas Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Seuraava talvirengastestimme paljastaa, minkälaiseen järjestykseen talvirenkaat asettuvat kokoluokassa 225/50 R17. Moottorin edelliset talvirengastestit on tehty kokoluokassa 205/55 R16, joka on osoittautunut vuodesta toiseen suomalaisten suosikkikooksi. Tänä vuonna päätimme kuitenkin testata astetta leveämmän 225/50 R17 -koon – miksi?Leveämpiä renkaita ei testata pelkästään ”vaihtelun vuoksi”. Ensinnäkin kyseinen koko on yleinen hieman suuremmissa autoissa, kuten nyt testiautona käyttämässämme Škoda Superbissa. Toisekseen halusimme selvittää myös sen, millaiseksi samannimisten nastarenkaiden järjestys muuttuu, kun rengaskokoa levennetään.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRenkaat autoihin räätälöityjäAutomallien alati lisääntyessä samaa rengasmallia voidaan valmistaa kymmenissä kokoluokissa. Kaikkia kokoja ei voida kehitysvaiheessa testata samalla intensiteetillä kuin myydyimpiä peruskokoja. Toki tietokonemallinnuksella päästään nykyään varsin pitkälle, mutta tulevien rengasuutuuksien viimeistelyvaiheen testauksessa pääpaino kohdistuu luonnollisesti suosituimpiin kokoihin.Tämä saattaa johtaa siihen, että jonkin valmistajan talvirengas voi olla suorituskyvyltään selvä ykkönen tietyssä kokoluokassa, mutta vaikkapa tuumaa–paria isompana ja eri levyisenä osa kilpailijoista voi nousta rinnalle tai jopa ohi.Saman rengasmallin vivahde- tai isommat ominaisuuserot eri kokoluokissa voivat johtua muun muassa siitä, että tiettyjä kokoja on hiottu ja räätälöity enemmän autonvalmistajien vaatimusten mukaisiksi.Etenkin isoilla automerkeillä on todellista valtaa sanoa minkälaisia ominaisuuksia ne toivovat tuotteilta, jotka päätyvät uusiin autoihin ensiasennusrenkaiksi. Ensiasennusrenkaiden bisnes onkin rengasvalmistajille tärkeä osa liiketoimintaa myös talvirenkaiden puolella.Esimerkiksi saksalaisilla automerkeillä on mallistoissaan vielä runsaasti takavetoautoja, joten näiden on luonnollista toivoa ensiasennusrenkailtaan neutraalia kaarrekäytöstä. Tämä näkyy selvästi esimerkiksi Continentalin nasta- ja kitkarenkaissa.Jotta rengasvalmistaja saa tietyn merkin jatkossakin asiakkaakseen, on siis parempi kuunnella tarkasti tilaajan toiveita. Tästä hyötyy myös kuluttaja: rengas on todennäköisesti riittävän korkealaatuinen myös uusia kumeja etsivälle käytetyn auton omistajalle.Mukana kahdeksan rengastaTestiin valikoitui kahdeksan nastarengasta niin sanotuilta premium-merkeiltä. Vaikka nämä merkit ovat tunnettuja, renkaiden väliltä löytyy edelleen yllättävän suuria eroja ajopinnoista riippuen. Osa valmistajista on selvästi keskittynyt kehitystyössään mahdollisimman hyvään jää- ja lumipitoon kohtuullisten sulan kelin ominaisuuksien kera. Osalla asvalttiominaisuuksien painoarvo on ollut suurempi maksimaalisen talvisen suorituskyvyn kustannuksella.Testin lopputulos selviää Moottorin 26.8. ilmestyvästä numerosta 9/2020. Lehden ilmestymisen jälkeen voit lukea sen myös sähköisesti Lehtiluukusta. Testatut renkaat, koko 225/50 R17 Bridgestone Noranza 001 Continental Conti Ice Contact 3 Gislaved Nord Frost 200 Goodyear Ultra Grip Ice Arctic Hankook Winter iPike RS2 Michelin X-Ice North 4 Nokian Hakkapeliitta 9 Pirelli Ice Zero 2 Teksti: Pasi Piironen ja Jussi Saarinen Kuvat Ville-Veikko Heinonen Testin toteutus: Test Finland OyMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 6.2.2025 Uutinen Ei sittenkään ensitreffit autokaupassa? Honda ja Nissan pistivät neuvottelut jäihin 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric - puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 9.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C4 X – uudistunut sähkösedan ei yllätä 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 6.2.2025 Matkailu Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 26.1.2025 Ajatuksia autoista Tesla nousi hetkessä teknologian keihäänkärjeksi ja näyttää menettävän asemansa yhtä nopeasti – Ajatuksia autoista 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle