11.12.2019 Ajoneuvot Moottorin suuri kitkarengastesti: Goodyear loistaa märällä asvaltilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Goodyear Ultra Grip Ice 2 on paras nastaton talvirengas, jos mittapuuksi otetaan pito märällä kelillä. Liukkaalla onkin sitten oltava astetta varovaisempi. Rengastesti – kuten automedian julkaisema vertailu ylipäätään – on kaikkea muutakin kuin vain ykkösen ja häviäjän julistamista, sillä laajan testin ”sisään” mahtuu useita voittajia, jos tarkastellaan pärjäämistä jollakin tietyllä osa-alueella. Hyvä esimerkki tällaisesta on renkaan pito sulalla kelillä, siis kuivalla ja märällä asvaltilla. Tietyt autoilijat etsivät renkaaltaan juuri näitä ominaisuuksia, ajetaanhan nykyään yhä enenevissä määrin juuri edellä mainituissa olosuhteissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Märällä paras… Tuoreimmassa talvirengastestissämme, jossa oli mukana seitsemän pohjoismaisiin olosuhteisiin tarkoitettua kitkarengasta, Goodyear Ultra Grip Ice 2 sijoittui märän kelin kokeissa kärkeen, ja kuivalla tehdyssä jarrutuksessakin hyvin lähelle sitä. Bonuksena tulee vielä rauhallinen ajokäytös märällä, ja myös kuivalla pinnalla rengas on vakaa ajettava. Yleisarvosanaltaan testin viidenneksi sijoittunut Goodyear palkittiinkin saavutuksestaan ”Paras asvaltilla” -leimalla – ne kaksi muuta eli ”Paras jäällä” ja ”Paras lumella” -leimathan menivät testin voittajalle Continental Conti Viking Contact 7:lle. …mutta jää liukkaalla Myös kolikon vastapuoli on selvästi nähtävissä. Jäällä Goodyear ei nimittäin yllä yhdenkään nyt testatun merkkirenkaan tasolle, oli mittapuuna sitten pitkittäis- tai sivuttaispito. Lisäksi pidon raja osoittautui kokeissa kapeaksi. Jo ”poikkitieteellisessä” testissämme todettu tosiseikka, jonka mukaan jääpitoa ja kunnollista märkäpitoa on vaikea yhdistää samaan renkaaseen, pitää siis Ultra Grip Ice 2:n osalta korostetusti kutinsa. Silti eurokitkaa parempi Lumella tilanne paranee hieman, sillä kiihdytyskokeessa Goodyear yltää jo kolmanneksi ja ajettavuudeltaankin keskikastiin, mutta jarrutus pudottaa renkaan taas koko joukon hännille. Ajettavuuskokeissa esiintynyt taipumus yliohjautua herkästi ei myöskään nosta Ultra Grip Ice 2:n osakkeita. Goodyearin puolustukseksi on sanottava, että pito Keski-Euroopan olosuhteisiin suunniteltuihin kitkarenkaisiin verrattuna on sekä jäällä että lumella sentään merkittävästi parempi. Näin ollen jos hieman alhaisemman pitotason pohjoismaisiin renkaisiin nähden liukkaalla tiedostaa, asvaltille Ultra Grip Ice 2:sta saa varman matkakumppanin. Kitkarengastesti löytyy kokonaisuudessaan Moottorin 4.12 ilmestyneestä numerosta 12/2019, jonka voit ostaa sähköisenä näköislehtenä Lehtiluukusta. Testatut renkaat, koko 205/55 R16: Continental Conti Viking Contact 7 Falken Espia EPZ 2 Goodyear Ultra Grip Ice 2 Maxxis Arctic Trekker SP-02 Nokian Hakkapeliitta R3 Pirelli Ice Zero FR Toyo Observe GSI-5 Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Ville-Veikko Heinonen, Testin toteutus: Test Finland Oy / Juuso Kallioinen ja Pasi Piironen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku