11.12.2019 Ajoneuvot Moottorin suuri kitkarengastesti: Goodyear loistaa märällä asvaltilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Goodyear Ultra Grip Ice 2 on paras nastaton talvirengas, jos mittapuuksi otetaan pito märällä kelillä. Liukkaalla onkin sitten oltava astetta varovaisempi. Rengastesti – kuten automedian julkaisema vertailu ylipäätään – on kaikkea muutakin kuin vain ykkösen ja häviäjän julistamista, sillä laajan testin ”sisään” mahtuu useita voittajia, jos tarkastellaan pärjäämistä jollakin tietyllä osa-alueella.Hyvä esimerkki tällaisesta on renkaan pito sulalla kelillä, siis kuivalla ja märällä asvaltilla. Tietyt autoilijat etsivät renkaaltaan juuri näitä ominaisuuksia, ajetaanhan nykyään yhä enenevissä määrin juuri edellä mainituissa olosuhteissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMärällä paras…Tuoreimmassa talvirengastestissämme, jossa oli mukana seitsemän pohjoismaisiin olosuhteisiin tarkoitettua kitkarengasta, Goodyear Ultra Grip Ice 2 sijoittui märän kelin kokeissa kärkeen, ja kuivalla tehdyssä jarrutuksessakin hyvin lähelle sitä.Bonuksena tulee vielä rauhallinen ajokäytös märällä, ja myös kuivalla pinnalla rengas on vakaa ajettava.Yleisarvosanaltaan testin viidenneksi sijoittunut Goodyear palkittiinkin saavutuksestaan ”Paras asvaltilla” -leimalla – ne kaksi muuta eli ”Paras jäällä” ja ”Paras lumella” -leimathan menivät testin voittajalle Continental Conti Viking Contact 7:lle.…mutta jää liukkaallaMyös kolikon vastapuoli on selvästi nähtävissä. Jäällä Goodyear ei nimittäin yllä yhdenkään nyt testatun merkkirenkaan tasolle, oli mittapuuna sitten pitkittäis- tai sivuttaispito. Lisäksi pidon raja osoittautui kokeissa kapeaksi.Jo ”poikkitieteellisessä” testissämme todettu tosiseikka, jonka mukaan jääpitoa ja kunnollista märkäpitoa on vaikea yhdistää samaan renkaaseen, pitää siis Ultra Grip Ice 2:n osalta korostetusti kutinsa.Silti eurokitkaa parempiLumella tilanne paranee hieman, sillä kiihdytyskokeessa Goodyear yltää jo kolmanneksi ja ajettavuudeltaankin keskikastiin, mutta jarrutus pudottaa renkaan taas koko joukon hännille. Ajettavuuskokeissa esiintynyt taipumus yliohjautua herkästi ei myöskään nosta Ultra Grip Ice 2:n osakkeita.Goodyearin puolustukseksi on sanottava, että pito Keski-Euroopan olosuhteisiin suunniteltuihin kitkarenkaisiin verrattuna on sekä jäällä että lumella sentään merkittävästi parempi. Näin ollen jos hieman alhaisemman pitotason pohjoismaisiin renkaisiin nähden liukkaalla tiedostaa, asvaltille Ultra Grip Ice 2:sta saa varman matkakumppanin.Kitkarengastesti löytyy kokonaisuudessaan Moottorin 4.12 ilmestyneestä numerosta 12/2019, jonka voit ostaa sähköisenä näköislehtenä Lehtiluukusta.Testatut renkaat, koko 205/55 R16:Continental Conti Viking Contact 7 Falken Espia EPZ 2 Goodyear Ultra Grip Ice 2 Maxxis Arctic Trekker SP-02 Nokian Hakkapeliitta R3 Pirelli Ice Zero FR Toyo Observe GSI-5Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Ville-Veikko Heinonen, Testin toteutus: Test Finland Oy / Juuso Kallioinen ja Pasi PiironenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: BMW 740i E38 tuo potentiaaliset museoautot modernien herkkujen aikaan 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti