10.4.2016 Ajoneuvot Äänekästä lipumista Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ilmatyynyalus on veikeä ja äänekäs kulkija, joka käyttäytyy ketterästi. Saaristossa se on tärkeä työkalu huolto- ja pelastustehtävissä. Pauhu alkaa takapotkurin herättyä vatkaamaan. Olemme Kirkkonummen Tanskarlassa Långvikin kongressi- ja kylpyläkeskuksen rantanurmikolla. Ilmatyynyalus pölläyttää kuivat lehdet ilmaan ja suuntaa kohti suojaisen merenlahden hentoista jääpeitettä. Horisontti on peittynyt sankkaan aamuiseen sumuun, jonne IH-6 ilmatyynyalus pian katoaa. Sumuun sukeltamisessa ja sen syleilystä näkyviin palaamisessa on jotain unenomaista, leijuuhan pehmeäliikkeinen alus noin 30 sentin korkeudella jäänpinnasta. Vaikutelma vahvistuu, jos katsoo oheisen ajovideon äänettömänä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Varma etenijä Ilmatyynyalus on kuin nopsakinttuinen pesäpalloilija: varma etenijä. Ketterä ja pieni ilmatyynyalus on etenkin kelirikkoaikaan ainoa kulkupeli, joka etenee saaristossa takuuvarmasti. Alusta eivät pysäytä rantatöyssyt, railoinen tai pehmeä jää tai yllättäen eteen aukeava avovesi. Ilmatyynyalus häviää veneelle kovassa merenkäynnissä, jonka aallokkoon ilmatyynyaluksella ei ole asiaa. IH-6:lla voi ajaa jäällä noin 30–40 solmun vauhtia ja vedessä 20–25 solmun vauhtia. Ketterä ja etenemiskykyinen ilmatyynyalus on omiaan saariston hankalissa kelirikkosäissä. Huvia… Långvikin koeajotapahtuma esitteli ilmatyynyalusta huvikäytössä. Sillä voidaan tehdä lyhyitä tai pidempiä retkiä, joiden osia ovat ajoelämyksen lisäksi esimerkiksi jäälle jalkautuminen tai valokuvausrupeama ulkosaariston luodoilla. – Vaikeakulkuisenkin saariston huikea luonto aukeaa erinomaisen helposti ilmatyynysafarilla, joita on tarjolla niin yrityksille kuin yksityisillekin, kertoo purjehduspiireistä tuttu Kenneth Thelen Burn Out City -ohjelmapalveluyrityksestä. Safareita on tarjolla ainakin Sipoosta ja Tammisaaresta käsin. Kuten ilmatyynyaluksen mallinimi kielii, mahtuu alukseen kuskin lisäksi viisi matkustajaa. Ruotsalaisvalmisteiseen IH-6 -ilmatyynyalukseen mahtuu kuljettajan lisäksi viisi matkustajaa. … ja työtä Ilmatyynyaluksilla hoidetaan myös etenkin kelirikkoaikaan saariston mökkiläisten ja heidän tavaroidensa kuljetuksia. IH-6 kantaa maksimissaan kuormaa 600 kilon verran. Aluksella voidaan myös suorittaa pelastustehtäviä kuten esimerkiksi loukkaantuneiden tai sairaskohtauksen saaneiden hakuja. Alukselle voidaan myös noukkia turvaan esimerkiksi jäihin vajonnut pilkkijä. Ruotsissa meripelastus, rannikkovartiosto ja pelastuslaitos käyttävät ruotsalaisvalmisteisia IH-6 aluksia, jotka voidaan tarvittaessa helposti siirretään maateitse sinne missä on tarvetta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kuin pyörällä ajaisi Ilmatyynyaluksen kuskin valtakunta on järjestelty selkeästi. Näkyvyys laajoista ikkunoista on hyvä. Tuulilasissa on pyyhin ja lämmitys. Alusta ohjataan tankoa kääntämällä kuin polkupyörällä tai moottorikelkalla ikään. Aluksia maahantuovan PRO Hovercraft Oy:n Niklas Wikströmin käsissä alus tottelee mukisematta, eikä ihme onhan miehellä ajokokemusta jo vuodesta 2002. Wikström kertoo, että ohjaaminen on varsin yksinkertaista, ja jo parikymmentä ajotuntia koulivat kuskista perustaitavan. Varmaa autotekniikkaa Työntökoneena aluksessa on autotekniikkaa eli varmatoiminen Fordin 1,6 litrainen bensiinimoottori, joka suo käyttöön 110 hevosvoiman tehon. Ilmapatjalle nostava voimanlähde on Kohlerin valmistama ja sillä on tehoa 29 hevosvoimaa. Leveyttä IH-6:lla on 2,55 metriä ja pituutta 5,44 metriä. Alukseen saa käydä nöyrästi, sillä sisäkorkeutta on vain 1,2 metriä. Keulassa on tehokkaat ajovalot ja katolla ympäristöä tarkkailee tutka. Aluksen kaksirunkorakenne takaa sen, että alus kelluu vaikka se saisi moottoririkon avovedessä. Kisailua 70 solmun vauhdilla! Ivanoff Hovercraft Ab on yksi Euroopan suurimmista ja kokeneimmista ilmatyynyalusten rakentajista. Yritys valmistaa aluksia myös kilpakäyttöön. Suomessa vieraillut Magnus Ivanoff työskentelee isänsä perustamassa yrityksessä ja ajaa menestyksekkäästi kilpaa pienellä Eurocraft-ilmatyynyaluksella, jonka maksiminopeus on 60–70 solmua. Ivanoff on Euroopan mestari Formula 2 -luokassa vuodelta 2013. Magnus Ivanoff esittelee ilmatyynyaluksen toimintaperiaatetta ja yksinkertaista alustarakennetta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ilmatyynyalus: www.prohovercraft.fi www.hovercraft.se Ilmatyynysafarit: Sommaröstrand Burn Out City Teksti, kuvat ja video: Marko Jokela Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku