Ajoneuvot Esittely 10.4.2016

Äänekästä lipumista

Ilmatyynyalus on veikeä ja äänekäs kulkija, joka käyttäytyy ketterästi. Saaristossa se on tärkeä työkalu huolto- ja pelastustehtävissä.

Pauhu alkaa takapotkurin herättyä vatkaamaan. Olemme Kirkkonummen Tanskarlassa Långvikin kongressi- ja kylpyläkeskuksen rantanurmikolla.

IMG_6813

Ilmatyynyalus pölläyttää kuivat lehdet ilmaan ja suuntaa kohti suojaisen merenlahden hentoista jääpeitettä.

Horisontti on peittynyt sankkaan aamuiseen sumuun, jonne IH-6 ilmatyynyalus pian katoaa. Sumuun sukeltamisessa ja sen syleilystä näkyviin palaamisessa on jotain unenomaista, leijuuhan pehmeäliikkeinen alus noin 30 sentin korkeudella jäänpinnasta. Vaikutelma vahvistuu, jos katsoo oheisen ajovideon äänettömänä.

IMG_6861

Varma etenijä

Ilmatyynyalus on kuin nopsakinttuinen pesäpalloilija: varma etenijä.

Ketterä ja pieni ilmatyynyalus on etenkin kelirikkoaikaan ainoa kulkupeli, joka etenee saaristossa takuuvarmasti. Alusta eivät pysäytä rantatöyssyt, railoinen tai pehmeä jää tai yllättäen eteen aukeava avovesi. Ilmatyynyalus häviää veneelle kovassa merenkäynnissä, jonka aallokkoon ilmatyynyaluksella ei ole asiaa.

IH-6:lla voi ajaa jäällä noin 30–40 solmun vauhtia ja vedessä 20–25 solmun vauhtia.

Ketterä ja etenemiskykyinen ilmatyynyalus on omiaan saariston hankalissa kelirikkosäissä.

Ketterä ja etenemiskykyinen ilmatyynyalus on omiaan saariston hankalissa kelirikkosäissä.

Huvia…

Långvikin koeajotapahtuma esitteli ilmatyynyalusta huvikäytössä. Sillä voidaan tehdä lyhyitä tai pidempiä retkiä, joiden osia ovat ajoelämyksen lisäksi esimerkiksi jäälle jalkautuminen tai valokuvausrupeama ulkosaariston luodoilla.

– Vaikeakulkuisenkin saariston huikea luonto aukeaa erinomaisen helposti ilmatyynysafarilla, joita on tarjolla niin yrityksille kuin yksityisillekin, kertoo purjehduspiireistä tuttu Kenneth Thelen Burn Out City -ohjelmapalveluyrityksestä.

Safareita on tarjolla ainakin Sipoosta ja Tammisaaresta käsin. Kuten ilmatyynyaluksen mallinimi kielii, mahtuu alukseen kuskin lisäksi viisi matkustajaa.

Ruotsalaisvalmisteiseen IH-6 -ilmatyynyalukseen mahtuu kuljettajan lisäksi viisi matkustajaa.

Ruotsalaisvalmisteiseen IH-6 -ilmatyynyalukseen mahtuu kuljettajan lisäksi viisi matkustajaa.

… ja työtä

Ilmatyynyaluksilla hoidetaan myös etenkin kelirikkoaikaan saariston mökkiläisten ja heidän tavaroidensa kuljetuksia. IH-6 kantaa maksimissaan kuormaa 600 kilon verran.

Aluksella voidaan myös suorittaa pelastustehtäviä kuten esimerkiksi loukkaantuneiden tai sairaskohtauksen saaneiden hakuja. Alukselle voidaan myös noukkia turvaan esimerkiksi jäihin vajonnut pilkkijä.

Ruotsissa meripelastus, rannikkovartiosto ja pelastuslaitos käyttävät ruotsalaisvalmisteisia IH-6 aluksia, jotka voidaan tarvittaessa helposti siirretään maateitse sinne missä on tarvetta.

IMG_6870

Kuin pyörällä ajaisi

Ilmatyynyaluksen kuskin valtakunta on järjestelty selkeästi. Näkyvyys laajoista ikkunoista on hyvä. Tuulilasissa on pyyhin ja lämmitys. Alusta ohjataan tankoa kääntämällä kuin polkupyörällä tai moottorikelkalla ikään.

Aluksia maahantuovan PRO Hovercraft Oy:n Niklas Wikströmin käsissä alus tottelee mukisematta, eikä ihme onhan miehellä ajokokemusta jo vuodesta 2002. Wikström kertoo, että ohjaaminen on varsin yksinkertaista, ja jo parikymmentä ajotuntia koulivat kuskista perustaitavan.

IMG_6825

Varmaa autotekniikkaa

Työntökoneena aluksessa on autotekniikkaa eli varmatoiminen Fordin 1,6 litrainen bensiinimoottori, joka suo käyttöön 110 hevosvoiman tehon. Ilmapatjalle nostava voimanlähde on Kohlerin valmistama ja sillä on tehoa 29 hevosvoimaa.

Leveyttä IH-6:lla on 2,55 metriä ja pituutta 5,44 metriä. Alukseen saa käydä nöyrästi, sillä sisäkorkeutta on vain 1,2 metriä. Keulassa on tehokkaat ajovalot ja katolla ympäristöä tarkkailee tutka.

IMG_6827

Aluksen kaksirunkorakenne takaa sen, että alus kelluu vaikka se saisi moottoririkon avovedessä.

Kisailua 70 solmun vauhdilla!

Ivanoff Hovercraft Ab on yksi Euroopan suurimmista ja kokeneimmista ilmatyynyalusten rakentajista. Yritys valmistaa aluksia myös kilpakäyttöön.

Suomessa vieraillut Magnus Ivanoff työskentelee isänsä perustamassa yrityksessä ja ajaa menestyksekkäästi kilpaa pienellä Eurocraft-ilmatyynyaluksella, jonka maksiminopeus on 60–70 solmua. Ivanoff on Euroopan mestari Formula 2 -luokassa vuodelta 2013.

Magnus Ivanoff esittelee ilmatyynyaluksen toimintaperiaatetta ja yksinkertaista alustarakennetta.

Magnus Ivanoff esittelee ilmatyynyaluksen toimintaperiaatetta ja yksinkertaista alustarakennetta.

Jaa artikkeli

Kaikki koeajot

Uusimmat