16.6.2016 Ajoneuvot Koeajo: aiempaa puhtaammin – Ford Transit Custom Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Transit Custom etenee uuden dieselmoottorin turvin. Hyvää: ohjaus, kantavuus, äänettömyys. Huonoa: kytkimen käyttö, pieni näyttöruutu, englannin kielinen käyttöjärjestelmä. Fordin uusi EcoBlue-nimen saanut kaksilitrainen turbodiesel hyrisee ensimmäisenä pakettiautoissa eli uudistuneissa isossa Transitissa ja tonniluokan Ford Transit Custom:ssa. Joutokäynnin ääni on dieseliksi kieltämättä sivistyneen oloinen. Ford sanoo yltäneensä nyt hyötyajoneuvoissa ensimmäistä kertaa henkilöautojen melutasoluokkaan.Olennaisinta on tietenkin typen oksidien (NOx) päästöjen suitsiminen – siitähän dieselmoottoreita on etenkin viime syksystä lähtien höykytetty. Syyskuussa voimaantulevat Euro6 -päästövaatimukset edellyttävät 55 prosentin vähennystä NOx-päästöihin.Kuluttajalle olennaisinta voi kuitenkin olla kulutus. Transit Custom yltää parhaimmillaan 6,2 litran keskikulutukseen ja isompi Transit 6,6 litraan sadalla kilometrillä. Virallisissa luvuissa on miinusta 13 ja 10 prosenttia edeltäneeseen 2,2-litraiseen myllyyn.Pääsimme ajamaan Transit Customia 105- ja 170-hevosvoimaisina versioina ja Transitia 130-hevosvoimaisena versiona. Kesyimmälle moottorille luvataan suurin vääntömomentti kaikkein matalimmalla ja laajimmalla, 1 375–2 000 kierroksen käyntinopeusalueella. Siitä huolimatta liikkeellelähdöt tuntuivat sillä kaikkein vaikeimmilta, sillä kytkimen kanssa on oltava tarkkana varsinkin mäkilähdöissä, ettei auto sammahda.105 hevosvoiman sitkeys tuntui myös loppuvan ajossa selvästi nopeammin, joten pienet vaihteet olivat tarpeen. Suurin kuutospykälä jyristi voimakkaasti vielä 80:n nopeudessa, joten sitä pääsee käyttämään vain nopeimmilla pääteillä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuusilovinen loppuvuodestaLoppuvuodesta tulee saataville kuusiportainen automaatti mutta vain 130- ja 170-heppaisten koneiden kanssa. Isoon Transitiin tulee tuolloin myös etu- ja takavedon lisäksi nelivetovaihtoehto, mutta se on aina käsivaihteinen.Suurin ero vaikutti yllättäen olevan 105- ja 130-hevosvoimaisen version välissä, sillä isompi Transit tuntui selvästi ripeämmältä, kun taas 170-hevosvoimainen Transit Custom antoi hyvän samankaltaisen tunteen keskimmäisen moottorin kanssa.500 kilon kuormalla kiusattu Transit eteni tasaisemmin epätasaisuuksien yli, kun taas 400 kilon lastilla kuormattu Custom nyökkäili hieman häiritsevästi.Ohjaus oli jo entuudestaan hyvin henkilöautomainen, ja Ford on saanut parannettua ohjausvastetta entisestään.HenkilöautomainenHenkilöautomaista alkaa olla myös turvavarustelu. Ajamissamme autoissa oli kohtuuhintainen, noin 900 euroa maksava varustepaketti, jossa saa muun muassa kaistavahdin, automaattiset kaukovalot, turvavälihälyttimen, aktiivisen vakionopeudensäätimen ja liikennemerkkien tunnistusjärjestelmän.Lisävaruste oli myös vajaat 600 euroa maksava peruutuskamera, joka on tarpeellinen, mutta sen nelituumainen näyttö on turhan pieni, vaikka se onkin puoli tuumaa aiempaa suurempi.Voitelujärjestelmä on suunniteltu pidentämään moottoriöljyn käyttöikää, minkä ansiosta huoltoväli voi venyä ajotyylistä riippuen jopa 60 000 kilometriin. Auton anturit ilmoittavat, milloin huolto on tarpeen.Teksti ja kuvat: Teppo Komulainen Ford Transit Custom 2.0 TDCi Trend Hinta alkaen 30 060 € Koeajetun auton hinta varusteineen 32 371 € Moottori Dieselmoottori 1 996 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 77 kW (105 hv), 3500 r/min Vääntö 360 Nm (1375–2000 r/min) Vääntö 360 Nm (1375–2000 r/min) Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 161 g/km Mitat pituus 4978 mm, leveys 1986 mm, korkeus 2020 mm, akseliväli 2933 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 16.7.2025 Ajoneuvot Välienselvittely Ranskan ykkösmerkin paikasta on huipussaan, kun nyt myös Renault teki maan presidentille oman näkemyksensä virka-autosta 16.7.2025 Koeajo Koeajo: Citroën C3 Aircross tarjoaa luokassaan oivat tilat jopa perhekäyttöön 16.7.2025 Ajoneuvot Harvinainen Mercedes-Benz 300 SEL löytyi ladosta – entisöitiin 12 vuoden urakalla 16.7.2025 Ajoneuvot Patria 6×6 käy kaupaksi – Tanska tilasi 129 ajoneuvoa, tilauksia yhteensä jo lähes 1000 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.7.2025 Uutinen Mercedes-Benz CLA Shooting Brake – tyylitietoinen sähköfarkku kulkee jopa 761 km latauksella – Koeistuttu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 15.7.2025 Päivän kuva Päivän kuva: vierekkäisillä Nesteen asemilla hintaero on noin 50 senttiä litralta – silti kauppa käy molemmissa 16.7.2025 Sähköautot Yhdysvaltalaisstartup pelasti Northvoltin tehtaan – tähtäimessä Euroopan valloitus 16.7.2025 Kuluttajat Kuorma-auto kaatui kipatessa – vakuutuksenottaja vaati vakuutusyhtiöltä korvausta ja vetosi aiemmin korvattuun vastaavaan vahinkoon 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen