16.6.2016 Ajoneuvot Koeajo: aiempaa puhtaammin – Ford Transit Custom Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Transit Custom etenee uuden dieselmoottorin turvin. Hyvää: ohjaus, kantavuus, äänettömyys. Huonoa: kytkimen käyttö, pieni näyttöruutu, englannin kielinen käyttöjärjestelmä. Fordin uusi EcoBlue-nimen saanut kaksilitrainen turbodiesel hyrisee ensimmäisenä pakettiautoissa eli uudistuneissa isossa Transitissa ja tonniluokan Ford Transit Custom:ssa. Joutokäynnin ääni on dieseliksi kieltämättä sivistyneen oloinen. Ford sanoo yltäneensä nyt hyötyajoneuvoissa ensimmäistä kertaa henkilöautojen melutasoluokkaan.Olennaisinta on tietenkin typen oksidien (NOx) päästöjen suitsiminen – siitähän dieselmoottoreita on etenkin viime syksystä lähtien höykytetty. Syyskuussa voimaantulevat Euro6 -päästövaatimukset edellyttävät 55 prosentin vähennystä NOx-päästöihin.Kuluttajalle olennaisinta voi kuitenkin olla kulutus. Transit Custom yltää parhaimmillaan 6,2 litran keskikulutukseen ja isompi Transit 6,6 litraan sadalla kilometrillä. Virallisissa luvuissa on miinusta 13 ja 10 prosenttia edeltäneeseen 2,2-litraiseen myllyyn.Pääsimme ajamaan Transit Customia 105- ja 170-hevosvoimaisina versioina ja Transitia 130-hevosvoimaisena versiona. Kesyimmälle moottorille luvataan suurin vääntömomentti kaikkein matalimmalla ja laajimmalla, 1 375–2 000 kierroksen käyntinopeusalueella. Siitä huolimatta liikkeellelähdöt tuntuivat sillä kaikkein vaikeimmilta, sillä kytkimen kanssa on oltava tarkkana varsinkin mäkilähdöissä, ettei auto sammahda.105 hevosvoiman sitkeys tuntui myös loppuvan ajossa selvästi nopeammin, joten pienet vaihteet olivat tarpeen. Suurin kuutospykälä jyristi voimakkaasti vielä 80:n nopeudessa, joten sitä pääsee käyttämään vain nopeimmilla pääteillä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuusilovinen loppuvuodestaLoppuvuodesta tulee saataville kuusiportainen automaatti mutta vain 130- ja 170-heppaisten koneiden kanssa. Isoon Transitiin tulee tuolloin myös etu- ja takavedon lisäksi nelivetovaihtoehto, mutta se on aina käsivaihteinen.Suurin ero vaikutti yllättäen olevan 105- ja 130-hevosvoimaisen version välissä, sillä isompi Transit tuntui selvästi ripeämmältä, kun taas 170-hevosvoimainen Transit Custom antoi hyvän samankaltaisen tunteen keskimmäisen moottorin kanssa.500 kilon kuormalla kiusattu Transit eteni tasaisemmin epätasaisuuksien yli, kun taas 400 kilon lastilla kuormattu Custom nyökkäili hieman häiritsevästi.Ohjaus oli jo entuudestaan hyvin henkilöautomainen, ja Ford on saanut parannettua ohjausvastetta entisestään.HenkilöautomainenHenkilöautomaista alkaa olla myös turvavarustelu. Ajamissamme autoissa oli kohtuuhintainen, noin 900 euroa maksava varustepaketti, jossa saa muun muassa kaistavahdin, automaattiset kaukovalot, turvavälihälyttimen, aktiivisen vakionopeudensäätimen ja liikennemerkkien tunnistusjärjestelmän.Lisävaruste oli myös vajaat 600 euroa maksava peruutuskamera, joka on tarpeellinen, mutta sen nelituumainen näyttö on turhan pieni, vaikka se onkin puoli tuumaa aiempaa suurempi.Voitelujärjestelmä on suunniteltu pidentämään moottoriöljyn käyttöikää, minkä ansiosta huoltoväli voi venyä ajotyylistä riippuen jopa 60 000 kilometriin. Auton anturit ilmoittavat, milloin huolto on tarpeen.Teksti ja kuvat: Teppo Komulainen Ford Transit Custom 2.0 TDCi Trend Hinta alkaen 30 060 € Koeajetun auton hinta varusteineen 32 371 € Moottori Dieselmoottori 1 996 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 77 kW (105 hv), 3500 r/min Vääntö 360 Nm (1375–2000 r/min) Vääntö 360 Nm (1375–2000 r/min) Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 161 g/km Mitat pituus 4978 mm, leveys 1986 mm, korkeus 2020 mm, akseliväli 2933 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 15.9.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz –perhekokoinen pikkucrossover 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 13.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW X3 – kasvu jatkuu mitoissa, digissä ja sähkössä 12.9.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Fantic Caballero 700 – italoscrambler varastaa sydämet Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Armi Ratiankin aikoinaan ohjastama Porsche 911 S Targa 69 LWB 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?