11.12.2017 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: perinteisessä sedanissa ei ole mitään vikaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Katumaasturien ja ympäristötietoisuuden ristiriita vain kiristyy. Milloin muoti vaihtuu? Automaailman trendit ovat erikoisia. Los Angelesin maasturitäytteisen autonäyttelyn jälkeen vuokraamosta haettu Toyota Camry sai pohtimaan ristiriitaa, joka tämän hetken autokauppaa vaivaa. Päästöt ovat puheenaihe: dieseliä leimataan hengitysilman pilaajaksi ja hiilidioksidigrammoja täytyy kitkeä, muuten Euroopan unionin tulevien päästörajojen ylitys käy kalliiksi. Esimerkiksi tästä käy ranskalainen PSA-konserni, joka vaatii nyt korjausta General Motorsin kanssa tehtyyn Opel-kauppaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tavallinen on nyt maasturi Samaan aikaan todistamme jatkuvaa katumaasturien ryntäystä markkinoille. Volkswagen T-Roc, Hyundai Kona, Lamborghini Urus, Peugeot 5008 SUV ja Škoda Karoq ovat vain esimerkkejä tämän vuoden tulokkaista. Vuoden Auto Suomessa 2018 -kilpailuun osallistuneista autoista noin puolet edustivat enemmän tai vähemmän katumaasturisarjaa. Syy ei ole autonvalmistajissa. Sitä myydään, mitä markkinat haluavat ostaa – eikä juuri nyt kenellään näytä olevan rohkeutta muuttaa trendiä. Kulutusmittaus suosii maasturia Yhdistelmä on autonvalmistajille ongelmallinen. Korkean maasturin aeorydynamiikka on matalaa sedania heikompi, mikä väistämättä johtaa suurempaan kulutukseen. Kulutusmittauksissa se ei juuri haittaa väistyvässä NEDC-mittaussyklissä, mutta lähinävuosina näemme onnistuuko korvaava WLTP-mittaus korkeampine ajonopeuksineen antamaan todenmukaisemman kuvan käytännön kulutuksesta. Mutta palataan Toyota Camryyn. Avensista pykälän suurempi etuvetoinen sedan on ollut vuosikymmeniä yksi Yhdysvaltojen myydyimmistä henkilöautoista. Vuokraamosta saamani malli on edellisen korimallin viimeisiä edustajia. Nykyinen 2018-vuosimalli on huomattavasti pirteämpi ja rohkeampi, mutta tämä väistynyt sukupolvi on yksinkertaisesti tylsä. Camry osaa samanaikaisesti olla tuttu ja huomaamaton: helppo tunnistaa liikenteessä, vaikka linjojen piirtäminen ulkomuistista tuntuu mahdottomalta. Sisätilat ovat harmaat ja arkiset. Tunnelman kohottamiseen Toyota on suonut vain pari hopeista listaa ja ripauksen sinistä mittaristoon. Erinomainen perinteinen Silti Toyota Camry on erinomainen auto. Epätrendikäs, tavallinen ja arkinen. Se ei ole sitä, mitä me autolta haluamme, mutta hyvin paljon sitä, mitä me autolta oikeasti tarvitsemme. Ensinnäkin Camry on tilava. Etuistuin mahduttaa lähes minkä kokoisen kuljettajan mukavaan ajoasentoon. Takaistuimen tilat ovat lähempänä Mercedes-Benzin lyhytkorista S-sarjaa kuin taksitolpan Eemeliä. Koska Camryn päämarkkina-alue on farmarikammoinen Amerikka, tehdään autosta nykyisin vain sedania. Senkin tavaratila on huomattavan suuri. Myös ajettavuus ja mukavuus ovat kunnossa. Sähköisestä tehostuksesta huolimatta ohjaus tuntuu hyvällä tapaa vanhanaikaiselta: se keskittää ensiluokkaisesti ja tarjoaa luonnollisen, joskaan ei millään lailla runsaan, tuntuman tienpintaan. Alusta on mukavuuspainotteinen, mutta pahimmissakaan töyssyissä Camry ei jää vellomaan. Voimalinja on periaatteessa mennyttä päivää, mutta käytännössä 2,5-litrainen ahtamaton neloskone vetää tasaisesti ja reagoi pirteästi. Vaihteisto on vain kuusiportainen automaatti, mutta momentinmuuntimen pehmeys ruuhkissa saa lähes kaikki kaksoiskytkimet kalpenemaa. Silti hyvin moottoritiepainotteisen 1 500 kilometrin keskikulutus jäi vain 7,6 litraan – ei huono tulos Suomen kesänopeuksia vastaavilla vauhdeilla. Camry on siis ansaitusti yksi Yhdysvaltojen myydyimmistä henkilöautoista. Se on erinomainen työkalu vaivattomaan liikkumiseen paikasta toiseen. Ikäautoilijaa helpottavaa korkeaa istuma-asentoa se ei sentään tarjoa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kauan trendi jatkuu? Miksi Toyota sitten ei tarjoa Camryä Euroopassa? Todennäköisesti ostajia ei olisi. Perinteitsen korimallien sijaan haluamme jännittäviä katumaastureita, vähät väliä sillä, että mallit kuluttavat enemmän ja tarjoavat usein vastaavan hintaisia perinteisiä malleja huonommat tilatkin. Jopa ennen niin monikäyttöiset tila-autotkin täytyy nykyisin kietoa katumaastureiksi, jotta ne olisivat kiinnostavia – ei ole sattumaa, miksi Peugeot 5008:n nimessä ovat lisäkirjaimet SUV. Saa nähdä kauan katumaasturirynnistys jatkuu ympäristövaatimusten kiristyessä. Ja mikä mahtaa olla seuraava trendi? Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?