Ajoneuvot | Ajatuksia autoista | Koeajo | 11.12.2017

Ajatuksia autoista: perinteisessä sedanissa ei ole mitään vikaa

Katumaasturien ja ympäristötietoisuuden ristiriita vain kiristyy. Milloin muoti vaihtuu?

Jaa artikkeli

Automaailman trendit ovat erikoisia. Los Angelesin maasturitäytteisen autonäyttelyn jälkeen vuokraamosta haettu Toyota Camry sai pohtimaan ristiriitaa, joka tämän hetken autokauppaa vaivaa.

Päästöt ovat puheenaihe: dieseliä leimataan hengitysilman pilaajaksi ja hiilidioksidigrammoja täytyy kitkeä, muuten Euroopan unionin tulevien päästörajojen ylitys käy kalliiksi. Esimerkiksi tästä käy ranskalainen PSA-konserni, joka vaatii nyt korjausta General Motorsin kanssa tehtyyn Opel-kauppaan.

Toyota Camry

Tavallinen on nyt maasturi

Samaan aikaan todistamme jatkuvaa katumaasturien ryntäystä markkinoille. Volkswagen T-Roc, Hyundai Kona, Lamborghini Urus, Peugeot 5008 SUV ja Škoda Karoq ovat vain esimerkkejä tämän vuoden tulokkaista. Vuoden Auto Suomessa 2018 -kilpailuun osallistuneista autoista noin puolet edustivat enemmän tai vähemmän katumaasturisarjaa.

Syy ei ole autonvalmistajissa. Sitä myydään, mitä markkinat haluavat ostaa – eikä juuri nyt kenellään näytä olevan rohkeutta muuttaa trendiä.

Kulutusmittaus suosii maasturia

Yhdistelmä on autonvalmistajille ongelmallinen. Korkean maasturin aeorydynamiikka on matalaa sedania heikompi, mikä väistämättä johtaa suurempaan kulutukseen. Kulutusmittauksissa se ei juuri haittaa väistyvässä NEDC-mittaussyklissä, mutta lähinävuosina näemme onnistuuko korvaava WLTP-mittaus korkeampine ajonopeuksineen antamaan todenmukaisemman kuvan käytännön kulutuksesta.

Toyota Camry

Mutta palataan Toyota Camryyn. Avensista pykälän suurempi etuvetoinen sedan on ollut vuosikymmeniä yksi Yhdysvaltojen myydyimmistä henkilöautoista. Vuokraamosta saamani malli on edellisen korimallin viimeisiä edustajia. Nykyinen 2018-vuosimalli on huomattavasti pirteämpi ja rohkeampi, mutta tämä väistynyt sukupolvi on yksinkertaisesti tylsä. Camry osaa samanaikaisesti olla tuttu ja huomaamaton: helppo tunnistaa liikenteessä, vaikka linjojen piirtäminen ulkomuistista tuntuu mahdottomalta. Sisätilat ovat harmaat ja arkiset. Tunnelman kohottamiseen Toyota on suonut vain pari hopeista listaa ja ripauksen sinistä mittaristoon.

Erinomainen perinteinen

Silti Toyota Camry on erinomainen auto. Epätrendikäs, tavallinen ja arkinen. Se ei ole sitä, mitä me autolta haluamme, mutta hyvin paljon sitä, mitä me autolta oikeasti tarvitsemme. Ensinnäkin Camry on tilava. Etuistuin mahduttaa lähes minkä kokoisen kuljettajan mukavaan ajoasentoon. Takaistuimen tilat ovat lähempänä Mercedes-Benzin lyhytkorista S-sarjaa kuin taksitolpan Eemeliä. Koska Camryn päämarkkina-alue on farmarikammoinen Amerikka, tehdään autosta nykyisin vain sedania. Senkin tavaratila on huomattavan suuri.

Myös ajettavuus ja mukavuus ovat kunnossa. Sähköisestä tehostuksesta huolimatta ohjaus tuntuu hyvällä tapaa vanhanaikaiselta: se keskittää ensiluokkaisesti ja tarjoaa luonnollisen, joskaan ei millään lailla runsaan, tuntuman tienpintaan. Alusta on mukavuuspainotteinen, mutta pahimmissakaan töyssyissä Camry ei jää vellomaan.

Toyota Camry

Voimalinja on periaatteessa mennyttä päivää, mutta käytännössä 2,5-litrainen ahtamaton neloskone vetää tasaisesti ja reagoi pirteästi. Vaihteisto on vain kuusiportainen automaatti, mutta momentinmuuntimen pehmeys ruuhkissa saa lähes kaikki kaksoiskytkimet kalpenemaa. Silti hyvin moottoritiepainotteisen 1 500 kilometrin keskikulutus jäi vain 7,6 litraan – ei huono tulos Suomen kesänopeuksia vastaavilla vauhdeilla.

Camry on siis ansaitusti yksi Yhdysvaltojen myydyimmistä henkilöautoista. Se on erinomainen työkalu vaivattomaan liikkumiseen paikasta toiseen. Ikäautoilijaa helpottavaa korkeaa istuma-asentoa se ei sentään tarjoa.

Kauan trendi jatkuu?

Miksi Toyota sitten ei tarjoa Camryä Euroopassa? Todennäköisesti ostajia ei olisi. Perinteitsen korimallien sijaan haluamme jännittäviä katumaastureita, vähät väliä sillä, että mallit kuluttavat enemmän ja tarjoavat usein vastaavan hintaisia perinteisiä malleja huonommat tilatkin. Jopa ennen niin monikäyttöiset tila-autotkin täytyy nykyisin kietoa katumaastureiksi, jotta ne olisivat kiinnostavia – ei ole sattumaa, miksi Peugeot 5008:n nimessä ovat lisäkirjaimet SUV.

Saa nähdä kauan katumaasturirynnistys jatkuu ympäristövaatimusten kiristyessä. Ja mikä mahtaa olla seuraava trendi?

Jaa artikkeli

Keskustelu