5.12.2017 Ajoneuvot Raivohärän kauppakassi – Lamborghini Urus on superkatumaasturi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lamborghinin ensimmäinen katumaasturi on räväkästi 650-hevosvoimainen, mutta miksi takaoven kahva on keskellä lokasuojaa? Pitkämuistisimmat saattavat tietää Lamborghinin kokeilleen aikoinaan maastoautobisnestä järjettömän LM 002 -järkäleen kanssa. Hummermaisen kulmikkaasti muotoiltu ja tarpeettoman tehokas LM 002 oli täysin kahjo auto – juuri kuten Lamborghinilta saattoi odottaa. Oi 1980-luku! Mutta tänä vuonna vuorossa on härkäbrändin ensimmäinen katumaasturi. Superkatumaasturiksi itseään tituleeraava Lamborghini Urus on suvun hulluuteen verrattuna jopa suorastaan laskelmoiva. Poissa ovat siivet ja vaaraa vihjaavat terävät kulmat, lopputuloksen ollessa lähinnä jatkettu Huracán. Takaoven kahva on tosin sijoitettu jännittävästi lokasuojaan, mutta se ei ehkä ole kaipaamaamme räväkkää hulluutta. Suuria riemunkiljahduksia tuskin aiheuttavat myöskään Uruksen taktiset mitat. Omamassaa autolla on peräti 2 200 kilogrammaa ja sen akseliväli on kunnioitettavat 3 003 millimetriä. Auto on 5 116 mm pitkä ja peräti 2 016 mm leveä ilman sivupeilejä! Maavaraa on 158–248 mm ilmajousituksen säädöistä riippuen. Sisätiloilta Urus on yhdistelmä tuttua Lamborghinia, LM 002 -viittauksia sekä luksusta. Etuistuimet ovat vakiovarusteisena 12 suuntaan säätyvät, 18-suuntaisten ollessa lisävarusteena. Takaistuimille mahtuu oletusistuimilla kolme matkustajaa, mutta lisävarustelistalta löytyvät paremmat istuimet kahdelle takapenkkiläiselle. Tavaratilaa Uruksessa on komeat 616 litraa ja sen voi laajentaa 1 596 litraan. Keltaisen pinnan alta löytyy sama VW-konsernin katumaasturirakenne kuin esimerkiksi Porsche Cayennessa, Audi Q7:ssa ja Bentley Bentaygassa. Niinpä Urus luottaa 48 voltin sähköjärjestelmän mahdollistamiin aktiivisiin kallistukenvakaajiin, nelipyöräohjaukseen, sähköisesti ohjattuun takatasauspyörästöön sekä monikammioiseen ilmajousitukseen. Yllättävän tavallista, siis. Nelivedon keskilukko on Torsen-tyyppinen, voimanjaon ollessa oletuksena 40% eteen, 60% taakse. Enimmillään etuakselille voidaan kohdistaa 70% väännöstä ja taka-akselin yläraja on 87% voimasta. Lamborghinille erikoisesti myös moottori on lainattu VW-ryhmältä, ja vaikka teknistä yhteistyötä on tehty toki aiemminkin, on 4,0-litrainen V8 saanut italialaismerkille pyhäinhäväistyksellisesti kaksi turboahdinta. Toisaalta Uruksen suorituskyky on onneksi tuttua Lamborghinia, 0–100 km/h taittuu 3,6 sekunnissa, kiitos 8-vaihteisen automaatin sekä 650 hevosvoiman ja 850 newtonmetrin. Huippunopeutta Urus kelaa 305 km/h, marginaalisesti W12-koneella varustettua Bentaygaa enemmän. Vastaavasti pysähtymisestä vastaavat hiilikeraamiset jarrut, joiden ansiosta Urus hidastuu 100–0 km/h 33,7 metrissä. Häpeilemätön italialaisuus näkyy ajotilavalitsimissa, sillä Lamborghinin katumalleista tutut Strada, Sport ja Corsa ovat saaneet seurakseen maastoa henkivät Neve (lumi) ja Sabbia (hiekka) ajo-ohjelmat. Tien ulkopuolella ajamista varten tarjolla on myös maastoajopaketti, joka tuo mukanaan pohjapanssarointia ja metallivahvikkeiset puskurit "lumella, metsässä tai hiekkadyyneillä ajamiseen". Osuvasti omia asetuksia varten löytyvä moodi on katumallien tavoin nimellä Ego. – Lamborghini Urus on uusi visionäärinen lähestymistapa, joka perustuu Lamborghinin DNA:n ja joustavimman ajoneuvoluokan, katumaastureiden, yhdistämiseen. Urus kohottaa luokan tasolle, joka ei aiemmin ollut mahdollista, superkatumaasturiksi. Se on todellinen Lamborghini mitä tulee muotoiluun, suorituskykyyn, ajettavuuteen ja tunteeseen ja se on ajettavissa joka päivä erilaisissa ympäristöissä, sanaili Lamborghinia luotsaava toimitusjohtaja Stefano Domenicali. Lamborghini Urus on hinnoiteltu Euroopassa noin 170 000 euroon ennen veroja (CO2 290 g/km) ja toimitusten odotetaan alkavan keväällä 2018. https://youtube.com/watch?v=Xo1pEPoYi8Y Lähde ja kuvat: Lamborghini Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?