25.11.2017

Koeajo: Porsche Cayenne – poikkeuksellisen kyvykäs

Porsche Cayenne

Huipputekniikka kesyttää fysiikan lakeja – Porsche Cayenne on poikkeuksellinen katumaasturi. Hyvää Ajettavuus, tilat, voimalinja, monipuolisuus. Huonoa Ominaisuudet perusvarustein yhä kysymysmerkki.

Fysiikan lait antavat kolmannen sukupolven Porsche Cayenne –katumaasturille vaikean lähtökohdan. Maasturin paino ja korkea painopiste tekevät hallaa ketteryydelle ja mukavuudelle – ainakin teoriassa. Onneksi saksalaisinsinöörit eivät anna teorian pilata käytäntöä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Valoraita piristää

Ulkoa kolmannen sukupolven Cayennen tunnistaa helpoiten perästä: matalia takavaloja yhdistävä valoraita on näyttävä ja olemusta leventävä yksityiskohta. Keulassa sukunäkö edeltäjään on turhankin vahva, sen muistuttaessa lähinnä Panameran piirteillä ehostettua versiota edeltäjästään.

Porsche Cayenne

Uudet kuoret kätkevät Audi Q7:sta ja Bentley Bentaygasta tutun perusrakenteen. Vaikka Porsche on sukupolvenvaihdoksessa venynyt 63 milliä, on se yhä 133 millimetriä Audia lyhyempi.

Lähes viisimetrisenä viisipaikkainen Cayenne tarjoaa hulppeat ihmisille ja tavaroille. Takaistuinta voi muokata liu’uttamalla pituussuunnassa ja säätämällä selkänojan kaltevuutta. Säädöt onnistuvat kaksiosaisesti, mutta selkänojan voi kaataa kolmessa osassa. Pidemmillä matkustajilla takaistuimen reisituki jää hivenen heikoksi. Tavaratilan kerrotaan nielevän peräti 770 litraa.

Kuin korkeampi Panamera

Etuistuimella tunnelma on kuin korkeassa Panamerassa. Pelkistetty kojelauta luottaa vaakasuuntaisiin linjoihin ja suureen kosketusnäyttöön.

Porsche Cayenne

Mittaristoa hallitsee suuri analoginen kierroslukumittari, jota ympäröivät suuret näyttöruudut. Ohjauspyörän rullilla ohjattavat ruudut vaikuttavat alkuun hivenen sekavilta, mutta järjestelmään tottuu nopeasti. Sen jälkeen digitaaliruuduilta odottaisi joustavampaa muokattavuutta.

Leveä pianolakattu keskikonsoli tarjoaa ilmastoinnin säätöjen lisäksi naksahtavat hipaisukytkimet alustalle, ajonvakautukselle ja muille ajotoiminnoille. Sport Chrono -paketti tuo ajonvakautuksen päällä ja pois -tilojen väliin sallivamman PSM Sport -asetuksen.

Leveää keskikonsolia reunustavat jämäkät tartuntakahvat. Maasturitunnelmaa luovat myös kojelaudan päätyjen pystyt ilmasuuttimet.

Fysiikkaa kesyttämässä

Se maasturitunnelma häipyy, kun autolla lähtee ajamaan. Porsche on kesyttänyt fysiikan lakeja (lisävarusteisen) tekniikan keinoin: kolmikammioinen ilmajousitus ja aktiivinen iskunvaimennus (vakiona S:ssä) saavat tukea nelipyöräohjaukselta ja 48 voltin sähköisestä kallistuksenvaimennuksesta.

Porsche Cayenne

Tulos on vaikuttava: aivan kuin alla olisi matala Panamera, jossa kuljettaja on nostettu auton katolle. Cayenne taittuu mutkiin neutraalisti, nöyrästi ja kallistelematta. Ohjaus on luonnollinen, ja kaiken kaikkiaan hallintalaitteet toimivat esimerkillisesti. Nopeissa suunnanvaihdoksissa nelipyöräohjaus häivyttää auton massan, ja vain vaativimmat poikittaisheitot keskellä mutkan lakipistettä saavat alustan nöyrtymään. Vaikka takarenkaat ovat ensi kertaa Cayennen historiassa eturenkaita leveämmät, osoittaa auto äärirajoilla neutraalia, pienellä pyynnöllä jopa yliohjaavaa käytöstä. Sinänsä Cayennen kyvykkyys mutkateillä on täysin järjetöntä ja turhaa, mutta toisaalta myös kunnioitettavaa: Porsche ei ole tehnyt kompromisseja, vaikka ne myyntiä heikentäisivät.

Porsche Cayenne
Porsche Cayenne S

Urheilullisuudesta huolimatta auto on varsin mukava. Suuret töyssyt ja Kreetan teiden karheudet suodattuvat hienosti, mutta terävimmät tärähdykset välittyvät läpi. Lopullinen mukavuus ja melutaso selviävät myöhemmin Suomessa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

V6 vai V8?

Malliston lippulaiva on avauskuvassa esiintyvä Cayenne Turbo. Nelilitraisen V8:n 550 hevosvoiman huipputeho tarjoaa absurdia suorituskykyä, mutta Cayenne S:n V6 kuulostaa soinnikkaammalta. 440 hevosvoimainen moottori vauhdittaa myös Audi RS 5 -mallia, mutta Porschen keulalla voimanlähde kuulostaa sielukkaammalta. Kaikkien voimanlähteiden perässä on ZF:n 8-portainen automaatti ja aktiivinen neliveto. Koska sen toimintaa voi ylistää moitteettomaksi, lienee turhaa ihmetellä, miksei autoa ole varustettu Panamerasta tutulla PDK-kaksoiskytkinvaihteistolla.

Porsche Cayenne
Porsche Cayenne S

Maahantuoja arvioi Cayenne S:n muodostuvan alussa malliston suosikiksi, vaikka tarjolla on myös 340-hevosvoimainen perus-Cayenne. Myöhemmin esiteltävä ladattava hybridi noussee lopulliseksi myyntimalliksi.

Porsche Cayenne ei toki ole edullinen auto – etenkään koeajoautojen kaltaisesti varusteltuna. Katumaasturin ostoon tarvitaan paljon rahaa, mutta vastineeksi saa poikkeuksellisen monialaista kyvykkyyttä.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Porsche Cayenne S

Hinta alkaen

150 578 €

Moottori

Bensiinimoottori, 2 894 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto

Teho

324 kW (440 hv), 5 700–6 600 r/min

Vääntö

550 Nm (1 800–5 500 r/min)

Vääntö

550 Nm (1800–5500 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

4,9 s

Huippunopeus

265 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 9,4 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

213 g/km

Mitat

pituus 4918 mm, leveys 1983 mm, korkeus 1696 mm, akseliväli 2895 mm

Euro NCAP

Ei testattu

Takuu

2 vuotta

Luetuimmat