25.11.2017 Ajoneuvot Koeajo: Porsche Cayenne – poikkeuksellisen kyvykäs Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Huipputekniikka kesyttää fysiikan lakeja – Porsche Cayenne on poikkeuksellinen katumaasturi. Hyvää Ajettavuus, tilat, voimalinja, monipuolisuus. Huonoa Ominaisuudet perusvarustein yhä kysymysmerkki. Fysiikan lait antavat kolmannen sukupolven Porsche Cayenne –katumaasturille vaikean lähtökohdan. Maasturin paino ja korkea painopiste tekevät hallaa ketteryydelle ja mukavuudelle – ainakin teoriassa. Onneksi saksalaisinsinöörit eivät anna teorian pilata käytäntöä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyValoraita piristääUlkoa kolmannen sukupolven Cayennen tunnistaa helpoiten perästä: matalia takavaloja yhdistävä valoraita on näyttävä ja olemusta leventävä yksityiskohta. Keulassa sukunäkö edeltäjään on turhankin vahva, sen muistuttaessa lähinnä Panameran piirteillä ehostettua versiota edeltäjästään.Uudet kuoret kätkevät Audi Q7:sta ja Bentley Bentaygasta tutun perusrakenteen. Vaikka Porsche on sukupolvenvaihdoksessa venynyt 63 milliä, on se yhä 133 millimetriä Audia lyhyempi.Lähes viisimetrisenä viisipaikkainen Cayenne tarjoaa hulppeat ihmisille ja tavaroille. Takaistuinta voi muokata liu’uttamalla pituussuunnassa ja säätämällä selkänojan kaltevuutta. Säädöt onnistuvat kaksiosaisesti, mutta selkänojan voi kaataa kolmessa osassa. Pidemmillä matkustajilla takaistuimen reisituki jää hivenen heikoksi. Tavaratilan kerrotaan nielevän peräti 770 litraa.Kuin korkeampi PanameraEtuistuimella tunnelma on kuin korkeassa Panamerassa. Pelkistetty kojelauta luottaa vaakasuuntaisiin linjoihin ja suureen kosketusnäyttöön.Mittaristoa hallitsee suuri analoginen kierroslukumittari, jota ympäröivät suuret näyttöruudut. Ohjauspyörän rullilla ohjattavat ruudut vaikuttavat alkuun hivenen sekavilta, mutta järjestelmään tottuu nopeasti. Sen jälkeen digitaaliruuduilta odottaisi joustavampaa muokattavuutta. Leveä pianolakattu keskikonsoli tarjoaa ilmastoinnin säätöjen lisäksi naksahtavat hipaisukytkimet alustalle, ajonvakautukselle ja muille ajotoiminnoille. Sport Chrono -paketti tuo ajonvakautuksen päällä ja pois -tilojen väliin sallivamman PSM Sport -asetuksen.Leveää keskikonsolia reunustavat jämäkät tartuntakahvat. Maasturitunnelmaa luovat myös kojelaudan päätyjen pystyt ilmasuuttimet. Fysiikkaa kesyttämässäSe maasturitunnelma häipyy, kun autolla lähtee ajamaan. Porsche on kesyttänyt fysiikan lakeja (lisävarusteisen) tekniikan keinoin: kolmikammioinen ilmajousitus ja aktiivinen iskunvaimennus (vakiona S:ssä) saavat tukea nelipyöräohjaukselta ja 48 voltin sähköisestä kallistuksenvaimennuksesta.Tulos on vaikuttava: aivan kuin alla olisi matala Panamera, jossa kuljettaja on nostettu auton katolle. Cayenne taittuu mutkiin neutraalisti, nöyrästi ja kallistelematta. Ohjaus on luonnollinen, ja kaiken kaikkiaan hallintalaitteet toimivat esimerkillisesti. Nopeissa suunnanvaihdoksissa nelipyöräohjaus häivyttää auton massan, ja vain vaativimmat poikittaisheitot keskellä mutkan lakipistettä saavat alustan nöyrtymään. Vaikka takarenkaat ovat ensi kertaa Cayennen historiassa eturenkaita leveämmät, osoittaa auto äärirajoilla neutraalia, pienellä pyynnöllä jopa yliohjaavaa käytöstä. Sinänsä Cayennen kyvykkyys mutkateillä on täysin järjetöntä ja turhaa, mutta toisaalta myös kunnioitettavaa: Porsche ei ole tehnyt kompromisseja, vaikka ne myyntiä heikentäisivät.Porsche Cayenne SUrheilullisuudesta huolimatta auto on varsin mukava. Suuret töyssyt ja Kreetan teiden karheudet suodattuvat hienosti, mutta terävimmät tärähdykset välittyvät läpi. Lopullinen mukavuus ja melutaso selviävät myöhemmin Suomessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyV6 vai V8?Malliston lippulaiva on avauskuvassa esiintyvä Cayenne Turbo. Nelilitraisen V8:n 550 hevosvoiman huipputeho tarjoaa absurdia suorituskykyä, mutta Cayenne S:n V6 kuulostaa soinnikkaammalta. 440 hevosvoimainen moottori vauhdittaa myös Audi RS 5 -mallia, mutta Porschen keulalla voimanlähde kuulostaa sielukkaammalta. Kaikkien voimanlähteiden perässä on ZF:n 8-portainen automaatti ja aktiivinen neliveto. Koska sen toimintaa voi ylistää moitteettomaksi, lienee turhaa ihmetellä, miksei autoa ole varustettu Panamerasta tutulla PDK-kaksoiskytkinvaihteistolla.Porsche Cayenne SMaahantuoja arvioi Cayenne S:n muodostuvan alussa malliston suosikiksi, vaikka tarjolla on myös 340-hevosvoimainen perus-Cayenne. Myöhemmin esiteltävä ladattava hybridi noussee lopulliseksi myyntimalliksi.Porsche Cayenne ei toki ole edullinen auto – etenkään koeajoautojen kaltaisesti varusteltuna. Katumaasturin ostoon tarvitaan paljon rahaa, mutta vastineeksi saa poikkeuksellisen monialaista kyvykkyyttä.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Porsche Cayenne S Hinta alkaen 150 578 € Moottori Bensiinimoottori, 2 894 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 324 kW (440 hv), 5 700–6 600 r/min Vääntö 550 Nm (1 800–5 500 r/min) Vääntö 550 Nm (1800–5500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,9 s Huippunopeus 265 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 9,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 213 g/km Mitat pituus 4918 mm, leveys 1983 mm, korkeus 1696 mm, akseliväli 2895 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen