25.11.2017 Ajoneuvot Koeajo: Porsche Cayenne – poikkeuksellisen kyvykäs Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Huipputekniikka kesyttää fysiikan lakeja – Porsche Cayenne on poikkeuksellinen katumaasturi. Hyvää Ajettavuus, tilat, voimalinja, monipuolisuus. Huonoa Ominaisuudet perusvarustein yhä kysymysmerkki. Fysiikan lait antavat kolmannen sukupolven Porsche Cayenne –katumaasturille vaikean lähtökohdan. Maasturin paino ja korkea painopiste tekevät hallaa ketteryydelle ja mukavuudelle – ainakin teoriassa. Onneksi saksalaisinsinöörit eivät anna teorian pilata käytäntöä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Valoraita piristää Ulkoa kolmannen sukupolven Cayennen tunnistaa helpoiten perästä: matalia takavaloja yhdistävä valoraita on näyttävä ja olemusta leventävä yksityiskohta. Keulassa sukunäkö edeltäjään on turhankin vahva, sen muistuttaessa lähinnä Panameran piirteillä ehostettua versiota edeltäjästään. Uudet kuoret kätkevät Audi Q7:sta ja Bentley Bentaygasta tutun perusrakenteen. Vaikka Porsche on sukupolvenvaihdoksessa venynyt 63 milliä, on se yhä 133 millimetriä Audia lyhyempi. Lähes viisimetrisenä viisipaikkainen Cayenne tarjoaa hulppeat ihmisille ja tavaroille. Takaistuinta voi muokata liu’uttamalla pituussuunnassa ja säätämällä selkänojan kaltevuutta. Säädöt onnistuvat kaksiosaisesti, mutta selkänojan voi kaataa kolmessa osassa. Pidemmillä matkustajilla takaistuimen reisituki jää hivenen heikoksi. Tavaratilan kerrotaan nielevän peräti 770 litraa. Kuin korkeampi Panamera Etuistuimella tunnelma on kuin korkeassa Panamerassa. Pelkistetty kojelauta luottaa vaakasuuntaisiin linjoihin ja suureen kosketusnäyttöön. Mittaristoa hallitsee suuri analoginen kierroslukumittari, jota ympäröivät suuret näyttöruudut. Ohjauspyörän rullilla ohjattavat ruudut vaikuttavat alkuun hivenen sekavilta, mutta järjestelmään tottuu nopeasti. Sen jälkeen digitaaliruuduilta odottaisi joustavampaa muokattavuutta. Leveä pianolakattu keskikonsoli tarjoaa ilmastoinnin säätöjen lisäksi naksahtavat hipaisukytkimet alustalle, ajonvakautukselle ja muille ajotoiminnoille. Sport Chrono -paketti tuo ajonvakautuksen päällä ja pois -tilojen väliin sallivamman PSM Sport -asetuksen. Leveää keskikonsolia reunustavat jämäkät tartuntakahvat. Maasturitunnelmaa luovat myös kojelaudan päätyjen pystyt ilmasuuttimet. Fysiikkaa kesyttämässä Se maasturitunnelma häipyy, kun autolla lähtee ajamaan. Porsche on kesyttänyt fysiikan lakeja (lisävarusteisen) tekniikan keinoin: kolmikammioinen ilmajousitus ja aktiivinen iskunvaimennus (vakiona S:ssä) saavat tukea nelipyöräohjaukselta ja 48 voltin sähköisestä kallistuksenvaimennuksesta. Tulos on vaikuttava: aivan kuin alla olisi matala Panamera, jossa kuljettaja on nostettu auton katolle. Cayenne taittuu mutkiin neutraalisti, nöyrästi ja kallistelematta. Ohjaus on luonnollinen, ja kaiken kaikkiaan hallintalaitteet toimivat esimerkillisesti. Nopeissa suunnanvaihdoksissa nelipyöräohjaus häivyttää auton massan, ja vain vaativimmat poikittaisheitot keskellä mutkan lakipistettä saavat alustan nöyrtymään. Vaikka takarenkaat ovat ensi kertaa Cayennen historiassa eturenkaita leveämmät, osoittaa auto äärirajoilla neutraalia, pienellä pyynnöllä jopa yliohjaavaa käytöstä. Sinänsä Cayennen kyvykkyys mutkateillä on täysin järjetöntä ja turhaa, mutta toisaalta myös kunnioitettavaa: Porsche ei ole tehnyt kompromisseja, vaikka ne myyntiä heikentäisivät. Porsche Cayenne S Urheilullisuudesta huolimatta auto on varsin mukava. Suuret töyssyt ja Kreetan teiden karheudet suodattuvat hienosti, mutta terävimmät tärähdykset välittyvät läpi. Lopullinen mukavuus ja melutaso selviävät myöhemmin Suomessa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy V6 vai V8? Malliston lippulaiva on avauskuvassa esiintyvä Cayenne Turbo. Nelilitraisen V8:n 550 hevosvoiman huipputeho tarjoaa absurdia suorituskykyä, mutta Cayenne S:n V6 kuulostaa soinnikkaammalta. 440 hevosvoimainen moottori vauhdittaa myös Audi RS 5 -mallia, mutta Porschen keulalla voimanlähde kuulostaa sielukkaammalta. Kaikkien voimanlähteiden perässä on ZF:n 8-portainen automaatti ja aktiivinen neliveto. Koska sen toimintaa voi ylistää moitteettomaksi, lienee turhaa ihmetellä, miksei autoa ole varustettu Panamerasta tutulla PDK-kaksoiskytkinvaihteistolla. Porsche Cayenne S Maahantuoja arvioi Cayenne S:n muodostuvan alussa malliston suosikiksi, vaikka tarjolla on myös 340-hevosvoimainen perus-Cayenne. Myöhemmin esiteltävä ladattava hybridi noussee lopulliseksi myyntimalliksi. Porsche Cayenne ei toki ole edullinen auto – etenkään koeajoautojen kaltaisesti varusteltuna. Katumaasturin ostoon tarvitaan paljon rahaa, mutta vastineeksi saa poikkeuksellisen monialaista kyvykkyyttä. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Porsche Cayenne S Hinta alkaen 150 578 € Moottori Bensiinimoottori, 2 894 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 324 kW (440 hv), 5 700–6 600 r/min Vääntö 550 Nm (1 800–5 500 r/min) Vääntö 550 Nm (1800–5500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,9 s Huippunopeus 265 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 9,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 213 g/km Mitat pituus 4918 mm, leveys 1983 mm, korkeus 1696 mm, akseliväli 2895 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta - virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe