19.5.2016 Ajoneuvot Koeajo: Audi SQ7 TDI – Ahtopaineen ylivoimaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi SQ7 on ahdinten valtakuntaa. Hyvää: Voima ja teknologia helpottavat elämää. Huonoa: Aika näyttää teknologian luotettavuuden. 900 newtonmetriä tuhannella kierroksella minuutissa. Ei lyöntivirhe, vaan Audi SQ7:n sähköisen ahtimen aikaansaannos.Sähköistä ahdinta tarvitaan, sillä perinteinen turboahdin on kuin oravanpyörä: mitä enemmän moottori tuottaa tehoa, sitä enemmän syntyy turboahdinta pyörittävää pakokaasua. Mitä lujempaa ahdin pyörii, sitä korkeampi ahtopaine moottoriin saadaan. Ja se vuorostaan johtaa suurempaan tehoon.Siksi turbomoottoreissa huomaa alakierroksilla ahtimien heräämisen kiihtyvyyden muutoksena. Korkeammilla kierroksilla esiintyy ahtoviivettä eli hitautta ahtopaineen nousussa.Uusi ahdin toimii ohituskaistana ahtopaineeseen. Kun kuljettaja painaa kaasun pohjaan, sähkömoottori kiihdyttää kompressoriahtimen 0,25 sekunnissa 77 000 kierrokseen minuutissa.Ahtopaine nousee välittömästi. Silloin moottorin kuormitus kasvaa, ja perinteiset turboahtimet heräävät.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuplaturbo vuorotöissäSähköisen ahtimen lisäksi Audin uusi nelilitrainen dieselmoottori on varustettu kahdella perinteisellä turboahtimella. Ne on sijoitettu V8-moottorin sylinteriryhmien väliin.Alakierroksilla jokaisesta sylinteristä avataan vain toinen pakoventtiili, ja pakokaasut ohjataan yhteen turboahtimeen. Kierrosten kohotessa pakokaasuvirta kasvaa, jolloin molemmat pakoventtiilit ja turboahtimet otetaan käyttöön.Kolmen ahtimen yhteispeli lataa pöytään hurjat lukemat: 900 newtonmetriä 1 000–3250 kierroksella minuutissa. 435 hevosvoiman huipputeho on tarjolla kierrosalueella 3 750–5 000!Seitsenpaikkaisena 2 330-kiloinen maasturi pyrähtää sataan kilometriin tunnissa 4,9 sekunnissa. Silti yhdistetyksi kulutukseksi luvataan taloudellisimmilla renkailla vain 7,2 litraa satasella.Audi SQ7 tuntuu bensiinimoottoriselle. Keulasta kuuluu vaimeaa V8:n jytinää, jota dynaamisessa ajotilassa vahvistetaan takaäänenvaimentajiin sijoitetuin kaiuttimin.Vaihteesta ja kierrosluvusta riippumatta voimaa on ylenpalttisesti. Valitettavasti massa laimentaa kiihtyvyydentunnetta, joten sähköisen ahtimen välittömyydestä ei pääse täysin nauttimaan.48 voltin sähköjärjestelmäSähköinen ahdin on tuonut yllättäviä lisäominaisuuksia. Järjestelmä vaatii seitsemän kilowatin tehon, joka on liikaa perinteiselle 12 voltin jännitteelle. Siksi autossa on uusi 48 voltin sähköverkko.Korkeampi jännite mahdollistaa sähköisen kallistuksenvaimennuksen. Etu- ja taka-akselin kallistuksenvaimentimien keskellä on sähkömoottorin pyörittämä planeettavaihteisto, jonka avulla kallistuksenvaimentimen päitä voidaan vääntää 1 200 newtonmetrillä.Audi SQ7 mukautuu aiempaa nopeammin muuttuviin ajo-olosuhteisiin. Mutkissa jäykät vaimentimet pitävät korin suorassa. Mukulakivillä vaimennus voidaan poistaa täysin, jolloin ilmajousitettu auto liikkuu erittäin mukavasti.Maastossa järjestelmä kykenee jopa keventämään tai painamaan pyöriä ajotilanteen vaatimusten mukaisesti.Aktiiviset kallistuksenvaimentimet kuuluvat lisävarustepakettiin, joka sisältää nelipyöräohjauksen ja urheilutasauspyörästön. Järjestelmien yhteispeli ei kumoa fysiikan lakeja, mutta tekevät Audi SQ7:n liikehdinnästä eleetöntä ja erittäin mukavaa.SQ7:n huipputeknologia tekee Audi Q7:stä entistäkin paremman auton. Matalahkosta kulutuksesta huolimatta autoa on vaikea perustella järjellä, mutta tunteet 900 newtonmetriä vääntää vahvasti myönteiseksi.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Audi SQ7 TDI Hinta alkaen 144 197 € Moottori Dieselmoottori 3 956 cm³, 8 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 320 kW (435 hv), 3750–5000 r/min Vääntö 900 Nm (1000–3250 r/min) Vääntö 900 Nm (1000–3250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,9 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 199 g/km Mitat pituus 5069 mm, leveys 1968 mm, korkeus 1741 mm, akseliväli 2996 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen