19.5.2016 Ajoneuvot Koeajo: Audi SQ7 TDI – Ahtopaineen ylivoimaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi SQ7 on ahdinten valtakuntaa. Hyvää: Voima ja teknologia helpottavat elämää. Huonoa: Aika näyttää teknologian luotettavuuden. 900 newtonmetriä tuhannella kierroksella minuutissa. Ei lyöntivirhe, vaan Audi SQ7:n sähköisen ahtimen aikaansaannos. Sähköistä ahdinta tarvitaan, sillä perinteinen turboahdin on kuin oravanpyörä: mitä enemmän moottori tuottaa tehoa, sitä enemmän syntyy turboahdinta pyörittävää pakokaasua. Mitä lujempaa ahdin pyörii, sitä korkeampi ahtopaine moottoriin saadaan. Ja se vuorostaan johtaa suurempaan tehoon. Siksi turbomoottoreissa huomaa alakierroksilla ahtimien heräämisen kiihtyvyyden muutoksena. Korkeammilla kierroksilla esiintyy ahtoviivettä eli hitautta ahtopaineen nousussa. Uusi ahdin toimii ohituskaistana ahtopaineeseen. Kun kuljettaja painaa kaasun pohjaan, sähkömoottori kiihdyttää kompressoriahtimen 0,25 sekunnissa 77 000 kierrokseen minuutissa. Ahtopaine nousee välittömästi. Silloin moottorin kuormitus kasvaa, ja perinteiset turboahtimet heräävät. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tuplaturbo vuorotöissä Sähköisen ahtimen lisäksi Audin uusi nelilitrainen dieselmoottori on varustettu kahdella perinteisellä turboahtimella. Ne on sijoitettu V8-moottorin sylinteriryhmien väliin. Alakierroksilla jokaisesta sylinteristä avataan vain toinen pakoventtiili, ja pakokaasut ohjataan yhteen turboahtimeen. Kierrosten kohotessa pakokaasuvirta kasvaa, jolloin molemmat pakoventtiilit ja turboahtimet otetaan käyttöön. Kolmen ahtimen yhteispeli lataa pöytään hurjat lukemat: 900 newtonmetriä 1 000–3250 kierroksella minuutissa. 435 hevosvoiman huipputeho on tarjolla kierrosalueella 3 750–5 000! Seitsenpaikkaisena 2 330-kiloinen maasturi pyrähtää sataan kilometriin tunnissa 4,9 sekunnissa. Silti yhdistetyksi kulutukseksi luvataan taloudellisimmilla renkailla vain 7,2 litraa satasella. Audi SQ7 tuntuu bensiinimoottoriselle. Keulasta kuuluu vaimeaa V8:n jytinää, jota dynaamisessa ajotilassa vahvistetaan takaäänenvaimentajiin sijoitetuin kaiuttimin. Vaihteesta ja kierrosluvusta riippumatta voimaa on ylenpalttisesti. Valitettavasti massa laimentaa kiihtyvyydentunnetta, joten sähköisen ahtimen välittömyydestä ei pääse täysin nauttimaan. 48 voltin sähköjärjestelmä Sähköinen ahdin on tuonut yllättäviä lisäominaisuuksia. Järjestelmä vaatii seitsemän kilowatin tehon, joka on liikaa perinteiselle 12 voltin jännitteelle. Siksi autossa on uusi 48 voltin sähköverkko. Korkeampi jännite mahdollistaa sähköisen kallistuksenvaimennuksen. Etu- ja taka-akselin kallistuksenvaimentimien keskellä on sähkömoottorin pyörittämä planeettavaihteisto, jonka avulla kallistuksenvaimentimen päitä voidaan vääntää 1 200 newtonmetrillä. Audi SQ7 mukautuu aiempaa nopeammin muuttuviin ajo-olosuhteisiin. Mutkissa jäykät vaimentimet pitävät korin suorassa. Mukulakivillä vaimennus voidaan poistaa täysin, jolloin ilmajousitettu auto liikkuu erittäin mukavasti. Maastossa järjestelmä kykenee jopa keventämään tai painamaan pyöriä ajotilanteen vaatimusten mukaisesti. Aktiiviset kallistuksenvaimentimet kuuluvat lisävarustepakettiin, joka sisältää nelipyöräohjauksen ja urheilutasauspyörästön. Järjestelmien yhteispeli ei kumoa fysiikan lakeja, mutta tekevät Audi SQ7:n liikehdinnästä eleetöntä ja erittäin mukavaa. SQ7:n huipputeknologia tekee Audi Q7:stä entistäkin paremman auton. Matalahkosta kulutuksesta huolimatta autoa on vaikea perustella järjellä, mutta tunteet 900 newtonmetriä vääntää vahvasti myönteiseksi. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Audi SQ7 TDI Hinta alkaen 144 197 € Moottori Dieselmoottori 3 956 cm³, 8 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 320 kW (435 hv), 3750–5000 r/min Vääntö 900 Nm (1000–3250 r/min) Vääntö 900 Nm (1000–3250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,9 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 199 g/km Mitat pituus 5069 mm, leveys 1968 mm, korkeus 1741 mm, akseliväli 2996 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 11.5.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Speed 400 – Vanha kikka suorituskyvyn parantamiseksi 10.5.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Bionicon Wyatt 2 – lupaa vauhtia ja menohaluja 10.5.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior vihdoin pressikuvissa – ei ollut muuten ensimmäinen kerta kun auton mallinimi vaihdettiin viime tipassa 10.5.2024 Koeajo Koeajo: Porsche 911 Dakar – unelmien hiekkalinna 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 6.5.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.5.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Mikä tämä kulmikas ilmestys on? 10.5.2024 Koeajo Koeajo: Porsche 911 Dakar – unelmien hiekkalinna 9.5.2024 Yleinen Koeajo: Fiat 600e – kuin Pixarin piirtopöydältä lainattu 9.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 takatalvessa ja kehityksen kärjessä 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe