29.8.2023

Akkutestit osoittavat – pikalataus heikentää sähköauton ajoakun kapasiteettia

Itävaltalainen Aviloo on testannut ison määrän sähköautojen akkuja ja todennut pikalatauksen heikentävän akkujen kapasiteettiä selvästi.

Vuonna 2018 perustettu itävaltalainen Aviloo Gmbh on erikoistunut sähkö- ja hybridiautojen akkujen testaamiseen. Käytettyjä sähköautoja alkaa olla markkinalla jo sen verran, että yhä useamman vaihtoautoa ostavan mielessä käy kysymys, että kuinka auton akku mahtaa jaksaa?

Aviloo on tehnyt auton akun kapasiteetin mittaamiseen kustannustehokkaan ratkaisun, joka on kenen tahansa kuluttajan tai vaikka autokauppiaan saatavilla.

Akkutesti tilataan nettikaupasta. Kun akkutesti on saapunut tilaajalle, se kytketään auton OBD-porttiin. Auton ajoakku täytyy olla ladattuna sataan prosenttiin ennen akkutestin aloittamista. Testin autoon kytkemisen jälkeen sähköauton ajoakku ajetaan tyhjäksi siten, että ajoakussa on varausta jäljellä 10 prosenttia. Akun tyhjäksi ajaminen täytyy tapahtua seitsemän päivän aikaan.

– Jos auton akkua joutuu lataamaan kuitenkin tänä aikana, testi keskeytyy ja sen voi aloittaa myöhemmin uudelleen, Aviloon teknologiajohtaja Nikolaus Mayerhofer sanoo.

Akkutestin voi tehdä myös hybridiautoon, tällöin akku täytyy ajaa kerralla tyhjäksi. Kun testi on tehty, testilaite palautetaan Aviloolle tai jälleenmyyjälle, mistä testi on hankittu. Testilaite lähettää sen sisällä olevan sim-kortin avulla testin tiedot pilveen ja parin päivän kuluttua testin tekemisestä testitulokset tulevat sähköpostiin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Akun kunto pisteytetään

Aviloon Premium-akkutestin suositushinta Suomessa on tällä hetkellä 129 euroa. Lisäksi saatavilla on Flash-pikatesti, jonka hinta on muutamia kymppejä. Flash-testin tekemiseen menee aikaa muutamia minuutteja. Paikallaan olevaan autoon tehtävä Flash-testi käy auton akusta läpi useita eri parametrejä eri testiluokissa sekä historiatietoja.

Sähköauton käyttö jättää jälkensä auton ajoakuun ja voivat heikentää akun kapasiteettia ja Flash-testi käy läpi juuri näitä tietoja akusta.

Aviloon akkutestistä saadaan niin sanottu SoH-arvo, joka tulee sanoista State of Health. Flash-pikatestissä SoH-arvo perustuu niin sanottuun auton omaan arvioon akun kunnosta. Premium-testissä SoH-arvo määritetään muun muassa auton ajossa kuluttaman energian perusteella suhteessa uuden vastaavan akun kapasiteettiin.

Aviloon käyttämässä SoH-pisteytyksessä akku pisteytetään arvolla, joka on nollan ja sadan väliltä. Aviloon testi on yksi markkinoilla olevista akkutesteistä ja myös muut markkinoilla olevat akkutestit antavat vastaavaan SoH-arvon akulle.

Aviloo ilmoittaa nettisivuiltaan löytyvistä käyttöehdoista, että se ei ole vastuussa Premium-akkutestin ostajille siitä, että akun todellinen kunto poikkeaa ilmoitetusta arvosta ilmoitetulla vaihteluvälillä. Aviloo ilmoittaa, että se on vastuussa vain silloin, mikäli poikkeama johtuu Aviloon törkeästä huolimattomuudesta tai tahallisesta toiminnasta. Mistä tällaisen lausekkeen kirjoittaminen käyttöehtoihin johtuu, mahdollisesta testin epätarkkuudesta vai vain yhtiön halusta turvata selustansa kaikissa tilanteissa, on vaikea sanoa.

17 prosenttia pienempi kapasiteetti

Aviloon akkutesteistä keräämästä datasta käy kuitenkin ilmi, että pikalataus kuluttaa jonkun verran sähköauton akun kapasiteettia. Testitulokset osoittavat, että 180 000–200 000 kilometriä ajetuissa sähköautoissa, joita on ladattu pääsääntöisesti pikalatureissa tasavirralla (DC), akun toimintakykyä kuvaava SoH-arvo on jopa 17 prosenttia pienempi kuin niillä autoilla, joiden akku on täytetty päästääntöisesti hidasta latausta käyttämällä.

Aviloon tulosten mukaan 200 000 kilometriä ajettujen sähköautojen akun kapasiteetti oli keskimäärin vielä 90 prosentin tasolla, jos auton akkua oli ladattu pääsääntöisesti hidaslatauksessa. Pikaladattujen sähköautojen akun kapasiteetti oli keskimäärin 17 prosenttia hidasladattuja autoja pienempi, kun sähköautoja oli ladattu pääasiassa pikalatauksessa. Tähän johtopäätökseen Aviloo tuli 22 testatun auton perusteella.

Vähemmän ajetuissa, 100 000 kilometrin mittarilukemalla olevissa autoissa, joita oli myös pikaladattu pääsääntöisesti, akun kapasiteetti on laskenut noin 7,5 prosenttia.

Kaikenlainen lataus kuluttaa akkua

Aviloon testien mukaan pikalataus siis kuluttaa sähköauton akun kapasiteettia, mutta tosiasia on se, että sähköauton akun kapasiteetti heikkenee joka tapauksessa auton latauskertojen ja kilometrien myötä.

Aviloon tekemistä testeistä ja keräämästä datasta käy ilmi, että 95 prosentissa 100 000 kilometriä ajetuista sähköautoista akun kapasiteetti on 97 ja 72 prosentin välillä uudesta.

Mayerhofer sanoo, että huonokuntoinen akku sähkoautossa nostaa myös sen turvallisuusriskiä. Huonokuntoinen akku sähköautossa on sekä paloriski, että myös liikenneturvallisuusriski.

– Jos akun jännite laskenut sen huonokuntoisuuden vuoksi, auto saattaa esimerkiksi hyytyä täyskiihdytyksessä äkillisesti, kun virtaa ei saadakaan sähkömoottorille, jolloin erimerkiksi peräänajoriski kasvaa, Mayerhofer sanoo.

Mayerhoferin mukaan ei pidä olla kuitenkaan huolissaan – kaikkien käytettyjen sähköautojen akut eivät ole huonossa kunnossa, vaikkakin selvää on, että sähköautojen akkujen kapasiteetti heikkenee auton ikääntymisen myötä.

Aviloon testeissä vastaan on tullut sähköautoja, joiden akku on ollut erittäin huonossa kunnossa, mutta niitä on ollut vain muutama koko yli 10 000 tutkitun auton massasta.

Teksti Manu Tuppurainen Kuvat Moottorin arkisto, Manu Tuppurainen

Juttua täsmennetty 29.9 klo 19.30 liittyen SoH-arvon laskemiseen pikalatauksen osalta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat