29.8.2023 Ajoneuvot Akkutestit osoittavat – pikalataus heikentää sähköauton ajoakun kapasiteettia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Itävaltalainen Aviloo on testannut ison määrän sähköautojen akkuja ja todennut pikalatauksen heikentävän akkujen kapasiteettiä selvästi. Vuonna 2018 perustettu itävaltalainen Aviloo Gmbh on erikoistunut sähkö- ja hybridiautojen akkujen testaamiseen. Käytettyjä sähköautoja alkaa olla markkinalla jo sen verran, että yhä useamman vaihtoautoa ostavan mielessä käy kysymys, että kuinka auton akku mahtaa jaksaa?Aviloo on tehnyt auton akun kapasiteetin mittaamiseen kustannustehokkaan ratkaisun, joka on kenen tahansa kuluttajan tai vaikka autokauppiaan saatavilla.Akkutesti tilataan nettikaupasta. Kun akkutesti on saapunut tilaajalle, se kytketään auton OBD-porttiin. Auton ajoakku täytyy olla ladattuna sataan prosenttiin ennen akkutestin aloittamista. Testin autoon kytkemisen jälkeen sähköauton ajoakku ajetaan tyhjäksi siten, että ajoakussa on varausta jäljellä 10 prosenttia. Akun tyhjäksi ajaminen täytyy tapahtua seitsemän päivän aikaan.– Jos auton akkua joutuu lataamaan kuitenkin tänä aikana, testi keskeytyy ja sen voi aloittaa myöhemmin uudelleen, Aviloon teknologiajohtaja Nikolaus Mayerhofer sanoo.Akkutestin voi tehdä myös hybridiautoon, tällöin akku täytyy ajaa kerralla tyhjäksi. Kun testi on tehty, testilaite palautetaan Aviloolle tai jälleenmyyjälle, mistä testi on hankittu. Testilaite lähettää sen sisällä olevan sim-kortin avulla testin tiedot pilveen ja parin päivän kuluttua testin tekemisestä testitulokset tulevat sähköpostiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAkun kunto pisteytetäänAviloon Premium-akkutestin suositushinta Suomessa on tällä hetkellä 129 euroa. Lisäksi saatavilla on Flash-pikatesti, jonka hinta on muutamia kymppejä. Flash-testin tekemiseen menee aikaa muutamia minuutteja. Paikallaan olevaan autoon tehtävä Flash-testi käy auton akusta läpi useita eri parametrejä eri testiluokissa sekä historiatietoja.Sähköauton käyttö jättää jälkensä auton ajoakuun ja voivat heikentää akun kapasiteettia ja Flash-testi käy läpi juuri näitä tietoja akusta.Aviloon akkutestistä saadaan niin sanottu SoH-arvo, joka tulee sanoista State of Health. Flash-pikatestissä SoH-arvo perustuu niin sanottuun auton omaan arvioon akun kunnosta. Premium-testissä SoH-arvo määritetään muun muassa auton ajossa kuluttaman energian perusteella suhteessa uuden vastaavan akun kapasiteettiin.Aviloon käyttämässä SoH-pisteytyksessä akku pisteytetään arvolla, joka on nollan ja sadan väliltä. Aviloon testi on yksi markkinoilla olevista akkutesteistä ja myös muut markkinoilla olevat akkutestit antavat vastaavaan SoH-arvon akulle.Aviloo ilmoittaa nettisivuiltaan löytyvistä käyttöehdoista, että se ei ole vastuussa Premium-akkutestin ostajille siitä, että akun todellinen kunto poikkeaa ilmoitetusta arvosta ilmoitetulla vaihteluvälillä. Aviloo ilmoittaa, että se on vastuussa vain silloin, mikäli poikkeama johtuu Aviloon törkeästä huolimattomuudesta tai tahallisesta toiminnasta. Mistä tällaisen lausekkeen kirjoittaminen käyttöehtoihin johtuu, mahdollisesta testin epätarkkuudesta vai vain yhtiön halusta turvata selustansa kaikissa tilanteissa, on vaikea sanoa.17 prosenttia pienempi kapasiteettiAviloon akkutesteistä keräämästä datasta käy kuitenkin ilmi, että pikalataus kuluttaa jonkun verran sähköauton akun kapasiteettia. Testitulokset osoittavat, että 180 000–200 000 kilometriä ajetuissa sähköautoissa, joita on ladattu pääsääntöisesti pikalatureissa tasavirralla (DC), akun toimintakykyä kuvaava SoH-arvo on jopa 17 prosenttia pienempi kuin niillä autoilla, joiden akku on täytetty päästääntöisesti hidasta latausta käyttämällä.Aviloon tulosten mukaan 200 000 kilometriä ajettujen sähköautojen akun kapasiteetti oli keskimäärin vielä 90 prosentin tasolla, jos auton akkua oli ladattu pääsääntöisesti hidaslatauksessa. Pikaladattujen sähköautojen akun kapasiteetti oli keskimäärin 17 prosenttia hidasladattuja autoja pienempi, kun sähköautoja oli ladattu pääasiassa pikalatauksessa. Tähän johtopäätökseen Aviloo tuli 22 testatun auton perusteella.Vähemmän ajetuissa, 100 000 kilometrin mittarilukemalla olevissa autoissa, joita oli myös pikaladattu pääsääntöisesti, akun kapasiteetti on laskenut noin 7,5 prosenttia.Kaikenlainen lataus kuluttaa akkuaAviloon testien mukaan pikalataus siis kuluttaa sähköauton akun kapasiteettia, mutta tosiasia on se, että sähköauton akun kapasiteetti heikkenee joka tapauksessa auton latauskertojen ja kilometrien myötä.Aviloon tekemistä testeistä ja keräämästä datasta käy ilmi, että 95 prosentissa 100 000 kilometriä ajetuista sähköautoista akun kapasiteetti on 97 ja 72 prosentin välillä uudesta.Mayerhofer sanoo, että huonokuntoinen akku sähkoautossa nostaa myös sen turvallisuusriskiä. Huonokuntoinen akku sähköautossa on sekä paloriski, että myös liikenneturvallisuusriski.– Jos akun jännite laskenut sen huonokuntoisuuden vuoksi, auto saattaa esimerkiksi hyytyä täyskiihdytyksessä äkillisesti, kun virtaa ei saadakaan sähkömoottorille, jolloin erimerkiksi peräänajoriski kasvaa, Mayerhofer sanoo.Mayerhoferin mukaan ei pidä olla kuitenkaan huolissaan – kaikkien käytettyjen sähköautojen akut eivät ole huonossa kunnossa, vaikkakin selvää on, että sähköautojen akkujen kapasiteetti heikkenee auton ikääntymisen myötä.Aviloon testeissä vastaan on tullut sähköautoja, joiden akku on ollut erittäin huonossa kunnossa, mutta niitä on ollut vain muutama koko yli 10 000 tutkitun auton massasta.Teksti Manu Tuppurainen Kuvat Moottorin arkisto, Manu TuppurainenJuttua täsmennetty 29.9 klo 19.30 liittyen SoH-arvon laskemiseen pikalatauksen osalta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 12.7.2025 Sähköautot Yhdellä latauksella Alppien yli – Lucid rikkoi sähköautojen ennätyksen 12.7.2025 Sähköautot BYD ja Veho aloittavat yhteistyökumppaneina 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi nykyautoissa on start-stop-järjestelmä? 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen