29.8.2023 Ajoneuvot Akkutestit osoittavat – pikalataus heikentää sähköauton ajoakun kapasiteettia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Itävaltalainen Aviloo on testannut ison määrän sähköautojen akkuja ja todennut pikalatauksen heikentävän akkujen kapasiteettiä selvästi. Vuonna 2018 perustettu itävaltalainen Aviloo Gmbh on erikoistunut sähkö- ja hybridiautojen akkujen testaamiseen. Käytettyjä sähköautoja alkaa olla markkinalla jo sen verran, että yhä useamman vaihtoautoa ostavan mielessä käy kysymys, että kuinka auton akku mahtaa jaksaa?Aviloo on tehnyt auton akun kapasiteetin mittaamiseen kustannustehokkaan ratkaisun, joka on kenen tahansa kuluttajan tai vaikka autokauppiaan saatavilla.Akkutesti tilataan nettikaupasta. Kun akkutesti on saapunut tilaajalle, se kytketään auton OBD-porttiin. Auton ajoakku täytyy olla ladattuna sataan prosenttiin ennen akkutestin aloittamista. Testin autoon kytkemisen jälkeen sähköauton ajoakku ajetaan tyhjäksi siten, että ajoakussa on varausta jäljellä 10 prosenttia. Akun tyhjäksi ajaminen täytyy tapahtua seitsemän päivän aikaan.– Jos auton akkua joutuu lataamaan kuitenkin tänä aikana, testi keskeytyy ja sen voi aloittaa myöhemmin uudelleen, Aviloon teknologiajohtaja Nikolaus Mayerhofer sanoo.Akkutestin voi tehdä myös hybridiautoon, tällöin akku täytyy ajaa kerralla tyhjäksi. Kun testi on tehty, testilaite palautetaan Aviloolle tai jälleenmyyjälle, mistä testi on hankittu. Testilaite lähettää sen sisällä olevan sim-kortin avulla testin tiedot pilveen ja parin päivän kuluttua testin tekemisestä testitulokset tulevat sähköpostiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAkun kunto pisteytetäänAviloon Premium-akkutestin suositushinta Suomessa on tällä hetkellä 129 euroa. Lisäksi saatavilla on Flash-pikatesti, jonka hinta on muutamia kymppejä. Flash-testin tekemiseen menee aikaa muutamia minuutteja. Paikallaan olevaan autoon tehtävä Flash-testi käy auton akusta läpi useita eri parametrejä eri testiluokissa sekä historiatietoja.Sähköauton käyttö jättää jälkensä auton ajoakuun ja voivat heikentää akun kapasiteettia ja Flash-testi käy läpi juuri näitä tietoja akusta.Aviloon akkutestistä saadaan niin sanottu SoH-arvo, joka tulee sanoista State of Health. Flash-pikatestissä SoH-arvo perustuu niin sanottuun auton omaan arvioon akun kunnosta. Premium-testissä SoH-arvo määritetään muun muassa auton ajossa kuluttaman energian perusteella suhteessa uuden vastaavan akun kapasiteettiin.Aviloon käyttämässä SoH-pisteytyksessä akku pisteytetään arvolla, joka on nollan ja sadan väliltä. Aviloon testi on yksi markkinoilla olevista akkutesteistä ja myös muut markkinoilla olevat akkutestit antavat vastaavaan SoH-arvon akulle.Aviloo ilmoittaa nettisivuiltaan löytyvistä käyttöehdoista, että se ei ole vastuussa Premium-akkutestin ostajille siitä, että akun todellinen kunto poikkeaa ilmoitetusta arvosta ilmoitetulla vaihteluvälillä. Aviloo ilmoittaa, että se on vastuussa vain silloin, mikäli poikkeama johtuu Aviloon törkeästä huolimattomuudesta tai tahallisesta toiminnasta. Mistä tällaisen lausekkeen kirjoittaminen käyttöehtoihin johtuu, mahdollisesta testin epätarkkuudesta vai vain yhtiön halusta turvata selustansa kaikissa tilanteissa, on vaikea sanoa.17 prosenttia pienempi kapasiteettiAviloon akkutesteistä keräämästä datasta käy kuitenkin ilmi, että pikalataus kuluttaa jonkun verran sähköauton akun kapasiteettia. Testitulokset osoittavat, että 180 000–200 000 kilometriä ajetuissa sähköautoissa, joita on ladattu pääsääntöisesti pikalatureissa tasavirralla (DC), akun toimintakykyä kuvaava SoH-arvo on jopa 17 prosenttia pienempi kuin niillä autoilla, joiden akku on täytetty päästääntöisesti hidasta latausta käyttämällä.Aviloon tulosten mukaan 200 000 kilometriä ajettujen sähköautojen akun kapasiteetti oli keskimäärin vielä 90 prosentin tasolla, jos auton akkua oli ladattu pääsääntöisesti hidaslatauksessa. Pikaladattujen sähköautojen akun kapasiteetti oli keskimäärin 17 prosenttia hidasladattuja autoja pienempi, kun sähköautoja oli ladattu pääasiassa pikalatauksessa. Tähän johtopäätökseen Aviloo tuli 22 testatun auton perusteella.Vähemmän ajetuissa, 100 000 kilometrin mittarilukemalla olevissa autoissa, joita oli myös pikaladattu pääsääntöisesti, akun kapasiteetti on laskenut noin 7,5 prosenttia.Kaikenlainen lataus kuluttaa akkuaAviloon testien mukaan pikalataus siis kuluttaa sähköauton akun kapasiteettia, mutta tosiasia on se, että sähköauton akun kapasiteetti heikkenee joka tapauksessa auton latauskertojen ja kilometrien myötä.Aviloon tekemistä testeistä ja keräämästä datasta käy ilmi, että 95 prosentissa 100 000 kilometriä ajetuista sähköautoista akun kapasiteetti on 97 ja 72 prosentin välillä uudesta.Mayerhofer sanoo, että huonokuntoinen akku sähkoautossa nostaa myös sen turvallisuusriskiä. Huonokuntoinen akku sähköautossa on sekä paloriski, että myös liikenneturvallisuusriski.– Jos akun jännite laskenut sen huonokuntoisuuden vuoksi, auto saattaa esimerkiksi hyytyä täyskiihdytyksessä äkillisesti, kun virtaa ei saadakaan sähkömoottorille, jolloin erimerkiksi peräänajoriski kasvaa, Mayerhofer sanoo.Mayerhoferin mukaan ei pidä olla kuitenkaan huolissaan – kaikkien käytettyjen sähköautojen akut eivät ole huonossa kunnossa, vaikkakin selvää on, että sähköautojen akkujen kapasiteetti heikkenee auton ikääntymisen myötä.Aviloon testeissä vastaan on tullut sähköautoja, joiden akku on ollut erittäin huonossa kunnossa, mutta niitä on ollut vain muutama koko yli 10 000 tutkitun auton massasta.Teksti Manu Tuppurainen Kuvat Moottorin arkisto, Manu TuppurainenJuttua täsmennetty 29.9 klo 19.30 liittyen SoH-arvon laskemiseen pikalatauksen osalta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 11.2.2025 Yleinen Taksiliitto: lakimuutos vääristäisi taksialan kilpailua 11.2.2025 Uutinen Kiina-tullit vastatuulessa autoteollisuudessa – Cupra varoittaa irtisanomisista 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 9.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C4 X – uudistunut sähkösedan ei yllätä 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 7.2.2025 Koeajo Maistiainen: BYD Atto 2 – kilpailu kiristyy kompakteissa sähköcrossovereissa 6.2.2025 Uutinen Ei sittenkään ensitreffit autokaupassa? Honda ja Nissan pistivät neuvottelut jäihin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 11.2.2025 Käytetyt autot Käyttötesti käytetyllä: onko sinulla omia kokemuksia Mercedes-Benz W124 -korimallista? Kerro niistä meille! 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 11.2.2025 Yleinen Taksiliitto: lakimuutos vääristäisi taksialan kilpailua 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 26.1.2025 Ajatuksia autoista Tesla nousi hetkessä teknologian keihäänkärjeksi ja näyttää menettävän asemansa yhtä nopeasti – Ajatuksia autoista