19.12.2019

Ei lisähintaa ekologisuudesta – Audi A4 Avant g-tron samassa haarukassa muiden käyttövoimien kanssa

Audi A4 Avant g-tron

Uusi Audi A4 Avant g-tron ei kustanna juurikaan bensiiniversiota enempää, lisätehoa halutessa tulee kuitenkin pitäytyä bensiini- tai dieselversiossa.

Syksyllä uudistunut Audi A4 Avant on ollut myynnissä hetken aikaa bensiini- ja dieselvoimalinjojen turvin. Tähän mennessä vähäpäästöisin vaihtoehto on ollut WLTP-syklin mukaan 136-hevosvoimainen dieselmoottori.

Tuoreella kaasuvoimalinjalla päästöjä saa hilattua alemmaksi, eikä se maksa juurikaan enempää. Edullisin kaasumalli on A4 Avant Business 40 g-tron S-tronic, jonka arvioitu kokonaishinta on 41 585 euroa. Bensiinifarmarien alkupäätä edustaa samalla varustelutasolla 35 TFSI 110 kW MHEV S-tronic, joka kustantaa 40 596 euroa, eli hintaeroksi jää ainoastaan 990 euroa. Dieselvalikoiman alkupään 136-hevosvoimaisen mallin saa 42 176 eurolla.

Audi A4 Avant 40 g-tron tarjoaa 170 hevosvoimaa ja 270 newtonmetriä.

Suomen malliston vakiovarustelu sisältää muun muassa 10,1-tuumaisen MMI-kosketusnäytön, 7-tuumaisen ajotietokoneen värinäytön, kolmialueisen ilmastoinnin ja Audi Sound Systemin.

Business Advanced ja Business S line tarjoavat bensiini- ja dieselmalliston tapaan vakiovarusteiden lisäksi peruutuskameran, urheilullisemmat istuimet sähköisellä ristiseläntuensäädöllä, takadiffuusorin ja isommat alumiinivanteet.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ei nelivetoa kaasuttelijoille

Valmistaja kertoo A4 Avant g-tronissa käytettävän 2,0 TFSI -moottorin olevan muokattu erityisesti maa- ja biokaasukäyttöön. Moottorin teho on 170 hevosvoimaa (125 kilowattia) ja maksimivääntömomentti on 270 newtonmetriä, joka on käytössä kierrosalueella 1 650–4 400 r/min. Nollasta sataan kiihtyvyydeksi on ilmoitettu 8,4 sekuntia ja huippunopeus on rajoitettu 210 km/h. Yhdistetyiksi hiilidioksidipäästöiksi ilmoitetaan 124–126 grammaa kilometrille. Vaihteistona toimii seitsenportainen S-tronic -automaattivaihteisto.

170-hevosvoimainen kaasumalli on aina etuvetoinen, joten jos tähtäimessä ovat isommat tehot tai neliveto, kannattaa katse kohdistaa perinteisempien bensiini- ja dieselmallien suuntaan.

Muistathan tankata

A4 g-tronin kaasusäiliöt on sijoitettu auton takaosan alle. Neljään sylinterimäiseen kaasusäiliöön kerrotaan mahtuvan 200 barin paineessa 17,3 kilogrammaa kaasua. Säiliöiden uloimmat kerrokset on valmistettu erilaisista hiilikuitu-, lasikuitu- epoksikomposiittimateriaaleista. Uloimman kerroksen tehtävänä on paljastaa mahdolliset iskeymävauriot.

Kaasu-Audin toimintamatka kaasulla on WLTP-syklin mukaan 370–380 kilometriä, eikä kokonaistoimintamatka pysty paljoa kasvamaan, sillä bensiiniä A4 Avant g-troniin mahtuu ainoastaan 7 litraa. Bensiini vaihtuu käyttövoimaksi automaattisesti, kun kaasua on jäljellä 0,4–1,4 kilogrammaa ja molempien polttoaineiden täyttöaukot löytyy saman luukun takaa.

A4 Avant g-tronit saapuvat Suomeen vuoden 2020 alkupuoliskolla.

Lähde ja kuvat: Audi

Luetuimmat