23.10.2019

Audi A6 55 TFSI e quattro – mitä saksalaismerkin ladattavan sedanin koko nimi tarkoittaa?

Audi A6 laajentaa valmistajan hybridimallistoa, mutta toistaiseksi vain sedanina.

Audin ladattavien hybridien mallisto laajenee A6-mallilla. Audi A6 55 TFSI e quattro jakaa tekniikkansa esimerkiksi Moottorin jo koeajaman A7 55 TFSI e quattron kanssa. Pitkä mallinimi tarkoittaa seuraavaa: 55 kertoo tehotason Audin uudella nimipolitiikalla, TFSI kertoo bensiinikäytön, e viittaa ladattavaan hybridiin ja quattro tietysti nelivetoon.

Lopputulos on 367 hevosvoimainen kokonaisuus, joka jakautuu 2-litraisen bensiinimoottorin 252 hevosvoimaan ja 143-hevosvoimaiseen sähkömoottoriin. Näiden väliltä löytää 7-portaisen kaksoiskytkinvaihteiston.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

A7:n sisarmalli

Audi kertoo tavaratilan alle kätketyn litiumioniakun kapasiteetiksi A7:sta tutut 14,1 kilowattituntia, eli käytettävissä oleva kapasiteetti lienee myöskin sisarmallin kanssa sama 10,4 kWh.

Valmistaja kertoo A6 55 TFSI e quattron saavuttavan satasen nopeuden vain 5,6 sekunnissa ja huippunopeutta auto kerää 250 km/h.

Audi A6 55 TFSI e

WLTP-mittauksella sähköinen toimintamatka yltää 53 kilometriin. Auton hybridijärjestelmä tarjoaa muista TFSI e -malleista tutut kolme ajotilaa, eli hybridikäyttö, täyssähkökäyttö ja akun säästö.

Audi A6 55 TFSI e quattron lataus onnistuu sisäänrakennetulla 7,4 kilowatin laturilla, mikäli auto on kytketty 2x16A tai enemmän tarjoavaan Type 2 -latausasemaan.

Vain sedanina

Audi ei ole vielä kertonut auton hintoja Suomessa, mutta Saksassa A6 55 TFSI e quatto alkaa 68 850 eurosta.  Ainakaan toistaiseksi valmistaja ei ole maininnut mitään mahdollisesta Avant-farmarista.

Toistaiseksi Suomessa on hinnoiteltu vasta saman tekniikan katumaasturikorissa jakava Q5 55 TFSI e quattro, joka maksaa Suomessa Launch Edition -varustein 67 595 euroa.

Lue myös Audin TFSI e -mallien koeajo täältä.

Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Audi

Luetuimmat