4.10.2019

Koeajo: Audi TFSI e -mallisto tarjoaa neljä ladattavaa hybridiä, mutta lopputulos jää ristiriitaiseksi

Audi TFSI e Q5 55 Q7 60

TFSI e on audiksi ladattava hybridi. Mallistossa on paljon hyvää, mutta myös pientä teknologista takamatkaa. Hyvää: vaivaton sähköajo, kaksivaiheinen lataus, hyvä säädettävyys, neliveto. Huonoa: lievä monimutkaisuus, pienehköt akut, Q7:n vaihdos bensiinimoottoriin.

Vuonna 2015 Audi esitteli Q7 e-tronin. Maasturin kuoret kätkivät 3-litraisen V6 TDI -moottorin yhdistettynä suuren akun ruokkimaan hybridijärjestelmään. Q7 e-tron oli luokkansa paras auto näihin päiviin saakka: yli 40 kilometrin sähköinen toimintamatka, 7,2 kilowatin lataus, dieselin taloudellisuus ja korkeatasoinen mukavuus olivat upea yhdistelmä.

Valitettavasti Q7 e-tron syntyi keskelle Volkswagen Groupin dieselhuijausmyrskyä. Ohjelmistoja ryhdyttiin siivoamaan, johtajia vaihtui, strategioita muuteltiin, ja vielä WLTP:kin saapui sotkemaan kuvioita.

Neljän seuraavan vuoden ajan emokonserni Volkswagen Group kertoi polttavansa miljardeja sähköistykseen. Myyntiin ladattavien hybridien sijaan Audilta saatiin kuitenkin vain teholaturilla varustettuja autoja, joita hieman virheellisesti kevythybridiksi nimitettiin, niistä kun puuttuu sähköinen voimantuotto.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Neljän rakenteen strategia

Tänään Volkswagen Groupilla on julkinen sähköautostrategia, joskaan ei kovin yksinkertainen sellainen. Pelinavauksena toimi sähköauto E-tron, joka perustui vielä muovattuun polttomoottoriperustaan MLB Evo, eikä tällä ole sähkötulevaisuutta.

Audi Q4 E-tron
Audi Q4 e-tron perustuu MEB-rakenteeseen ja saapuu myyntiin 2021 aikana.

Emokonserni Volkswagen kehittää Wolfsburgissa MEB-perusrakennetta, joka tulee yltämään Audin hinnastossa A4-tasolle asti. Tämän yläpuolelle, siis mallien A6–A8 -tasolle, nousee PPE, joka on Porschen ja Audin yhteisyötä. Huipulla on stuttgartilaisten J1-rakenne: Porsche Taycanin tekniikka lainataan Audi E-Tron GT -malliin.

Audi Sport lataushybridejä E-Tron GT
E-Tron GT Concept on Audin näkemys Porsche Taycanista. Tuotantoon loppuvuodesta 2020.

Rivien välistä voi lukea mielenkiintoisen viestin: teknistä etumatkaa mainostava Audi elää jatkossa Volkswagenin ja Porschen ehdoilla. Koko tetriksen lopputulokseksi luvataan 30 sähköautoa vuodelle 2025, joista 20 on täyssähköisiä.

Strategioinnin ja täyssähköauto E-tronin keskellä uusia ladattavia hybridejä ei hetkeen saatu, mutta nyt Audi paikkaa peräti neljän uuden mallin voimin.

Audi TFSI e Q5 55
Audi Q5 55 TFSI e quattro saapuu joukon ensimmäisenä Suomeen.

Nimipolitiikassa E-tron on siirtynyt täyssähkötunnukseksi, ladattavuudesta kertoo nyt nimi TFSI e. Markkinolle tuodaan vaiheittain peräti neljä mallia Q5, A7, Q7 ja A8 -mallisarjoihin. Ladattava Audi A6 seuraa pian perässä.

Pitkästä odotuksesta ja teknisen etumatkan mainostamisesta huolimatta Audin uutuudet ovat vain päivän hyvää perustasoa: kilpailijoita suurempia akkuja tai pikalatauksen kaltaisia uutuuksia ne eivät tarjoa.

Mainio A7

Audi TFSI e A7 55

Tiiviissä ensikoeajossa joukon tähdeksi nousee Audi A7 Sportback 55 TFSI e quattro. Pitkä nimi kätkee yhteisteholtaan 367-hevosvoimaisen hybridivoimalinjan, joka rakentuu nelisylinterisen bensiiniturbon ja kaksoiskytkinvaihteiston ympärille. Toimiva alusta ja ajettavuus kohtaavat hienostuneen voimalinjan. A7 tuntuu juuri siltä, mitä Audin ladattavalta hybridiltä odottaisikin.

Audi TFSI e A7 55
Audi A7 55 TFSI e:n sisusta.

Auto aloittaa sähkötilassa, ja muiden TFSI e -mallien tapaan polttomoottorin voi kutsua mukaan painamalla kaasupoljinta pykälän yli, nostamalla nopeuden yli 135 kilometriin tunnissa tai vaihtamalla auton hybriditilaan. Kaiken kaikkiaan kolmen sähköajotilan ja lukuisten ajotilojen yhdistelmä vaatii hieman perehtymistä. Sähköistä toimintamatkaa nettokapasiteetiltaan 10,4 kWh (teoreettinen koko 14,1 kWh) akku tarjoaa valmistajan mukaan nelisenkymmentä kilometriä.

Epämukava Q5

Katumaasturi Audi Q5 55 TFSI e quattro on voimalinjan ominaisuuksilta identtinen A7:n kanssa, ja kumpikin jakaa 7,4 kilowatin kaksivaihelatauksella 2,5 tunnissa täyttyvän akun.

Audi TFSI e Q5 55
Audi on kätkenyt TFSI e -mallien akut tavaratilan välipohjan alle. Mercedes-Benzin uusia ladattavia hybrideitä vaivaavaa kyhmyä ei ole.

Kokonaisuutena Q5 jättää kuitenkin kylmäksi. Hybridipuoli on kunnossa, joskin epäarodynaamista autoa ei kovin lujaa kannata sähköllä ajaa. Ongelma onkin voimalinjan ympärillä autossa: mukautuvan ilmajousituksen kyyti on epämukavaa, ja ohjaus on viritetty jäykäksi, tahmeaksi ja keskinkertaisesti palauttavaksi. Osansa ajonautintoa nakertaa massa: kaikki Audin uutuushybridit painavat yli kaksi tonnia.

Audi A8 L 60 TFSI e quattro onnistuu Q5:ttä paremmin. Bensiini-V6:n ja sähkömoottorin yhteisteho kohoaa 449 hevosvoimaan. Akun A8 jakaa A7:n ja Q5:n kanssa. Suorituskyky on mainio 2,3 tonnin omamassasta huolimatta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vanhassa Q7:ssa vara parempi

Audi TFSI e Q7 60

Tarinan päätepisteen luulisi olevan sen alku: mukavan, vaivattoman ja dieselpohjaisena varsin taloudellisen Audi Q7 E-tronin korvaava Q7 60 TFSI e quattro on bensiinikäyttöinen 465-hevosvoimainen järkäle, joka ei millään suostu uskomaan, ettei 2,5 tonnista ja linjakkaan kerrostalon aerodynamiikasta rakenneta sen enempää vihreää huomista kuin urheiluautoakaan.

Sähkövoimalinjaltaan uudistettu malli on ei ole kehittynyt sitten vanhan Q7 E-tronin, mutta polttomoottori on vaihtunut tuhlaavampaan – miksi dieseliä ei voi tarjota rinnalla?

Q5:sta tuttu epämukavuus vaivaa myös uudistettua Q7-mallia: ilmajousitus päästää pikkutärinät rauhattomasti läpi, ja ohjaus tarjoaa yhdistelmän etäisyyttä ja outoa raskautta. Lopputulos hämmentää: dieselgaten myllerryksessä kehitetty uusi Q7 60 TFSI e tuntuu vuosimallin 2015 Audi Q7 E-troniin verrattuna takapakilta, kun samalla kilpailijat korottavat panoksia suurin akuin ja pikalatauksin.

Audi A8 L 60 TFSI e quattron ja Audi Q7 60 TFSI e quattron tarkat tekniset tiedot varmistuvat myöhemmin, samoin A7 55 TFSI e quattron hinta.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Audi Q5 55 TFSI e quattro Launch Edition

Hinta alkaen

66 995 €

Moottori

Ladattava bensiinikäyttöinen hybridi, moottori 1 984 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinautomaatti, neliveto

Teho

185 kW (252 hv), 5000–6000 r/min

Vääntö

370 Nm (1600–4500 r/min)

Vääntö

370 Nm (1600–4500 r/min)

Akku

Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 14,1/10,4 kWh, lataus 7,2 kW (2x16A)

Toimintamatka

45 km

Hybridijärjestelmän yhteisteho

270 kW

Kiihtyvyys 0–100 km/h

5,3 s

Huippunopeus

239 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 2,7 (yhd.)

CO2-päästöt

62 g/km

Mitat

pituus 4663 mm, leveys 1893 mm, korkeus 1659 mm, akseliväli 2819 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

1750 / 750 kg

Muu tieto

Polttoainesäiliö 54 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

2 vuotta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat