Koeajo: Audi TFSI e -mallisto tarjoaa neljä ladattavaa hybridiä, mutta lopputulos jää ristiriitaiseksi
TFSI e on audiksi ladattava hybridi. Mallistossa on paljon hyvää, mutta myös pientä teknologista takamatkaa. Hyvää: vaivaton sähköajo, kaksivaiheinen lataus, hyvä säädettävyys, neliveto. Huonoa: lievä monimutkaisuus, pienehköt akut, Q7:n vaihdos bensiinimoottoriin.
Vuonna 2015 Audi esitteli Q7 e-tronin. Maasturin kuoret kätkivät 3-litraisen V6 TDI -moottorin yhdistettynä suuren akun ruokkimaan hybridijärjestelmään. Q7 e-tron oli luokkansa paras auto näihin päiviin saakka: yli 40 kilometrin sähköinen toimintamatka, 7,2 kilowatin lataus, dieselin taloudellisuus ja korkeatasoinen mukavuus olivat upea yhdistelmä.
Valitettavasti Q7 e-tron syntyi keskelle Volkswagen Groupin dieselhuijausmyrskyä. Ohjelmistoja ryhdyttiin siivoamaan, johtajia vaihtui, strategioita muuteltiin, ja vielä WLTP:kin saapui sotkemaan kuvioita.
Neljän seuraavan vuoden ajan emokonserni Volkswagen Group kertoi polttavansa miljardeja sähköistykseen. Myyntiin ladattavien hybridien sijaan Audilta saatiin kuitenkin vain teholaturilla varustettuja autoja, joita hieman virheellisesti kevythybridiksi nimitettiin, niistä kun puuttuu sähköinen voimantuotto.
Neljän rakenteen strategia
Tänään Volkswagen Groupilla on julkinen sähköautostrategia, joskaan ei kovin yksinkertainen sellainen. Pelinavauksena toimi sähköauto E-tron, joka perustui vielä muovattuun polttomoottoriperustaan MLB Evo, eikä tällä ole sähkötulevaisuutta.
Emokonserni Volkswagen kehittää Wolfsburgissa MEB-perusrakennetta, joka tulee yltämään Audin hinnastossa A4-tasolle asti. Tämän yläpuolelle, siis mallien A6–A8 -tasolle, nousee PPE, joka on Porschen ja Audin yhteisyötä. Huipulla on stuttgartilaisten J1-rakenne: Porsche Taycanin tekniikka lainataan Audi E-Tron GT -malliin.
Rivien välistä voi lukea mielenkiintoisen viestin: teknistä etumatkaa mainostava Audi elää jatkossa Volkswagenin ja Porschen ehdoilla. Koko tetriksen lopputulokseksi luvataan 30 sähköautoa vuodelle 2025, joista 20 on täyssähköisiä.
Strategioinnin ja täyssähköauto E-tronin keskellä uusia ladattavia hybridejä ei hetkeen saatu, mutta nyt Audi paikkaa peräti neljän uuden mallin voimin.
Nimipolitiikassa E-tron on siirtynyt täyssähkötunnukseksi, ladattavuudesta kertoo nyt nimi TFSI e. Markkinolle tuodaan vaiheittain peräti neljä mallia Q5, A7, Q7 ja A8 -mallisarjoihin. Ladattava Audi A6 seuraa pian perässä.
Pitkästä odotuksesta ja teknisen etumatkan mainostamisesta huolimatta Audin uutuudet ovat vain päivän hyvää perustasoa: kilpailijoita suurempia akkuja tai pikalatauksen kaltaisia uutuuksia ne eivät tarjoa.
Mainio A7
Tiiviissä ensikoeajossa joukon tähdeksi nousee Audi A7 Sportback 55 TFSI e quattro. Pitkä nimi kätkee yhteisteholtaan 367-hevosvoimaisen hybridivoimalinjan, joka rakentuu nelisylinterisen bensiiniturbon ja kaksoiskytkinvaihteiston ympärille. Toimiva alusta ja ajettavuus kohtaavat hienostuneen voimalinjan. A7 tuntuu juuri siltä, mitä Audin ladattavalta hybridiltä odottaisikin.
Auto aloittaa sähkötilassa, ja muiden TFSI e -mallien tapaan polttomoottorin voi kutsua mukaan painamalla kaasupoljinta pykälän yli, nostamalla nopeuden yli 135 kilometriin tunnissa tai vaihtamalla auton hybriditilaan. Kaiken kaikkiaan kolmen sähköajotilan ja lukuisten ajotilojen yhdistelmä vaatii hieman perehtymistä. Sähköistä toimintamatkaa nettokapasiteetiltaan 10,4 kWh (teoreettinen koko 14,1 kWh) akku tarjoaa valmistajan mukaan nelisenkymmentä kilometriä.
Epämukava Q5
Katumaasturi Audi Q5 55 TFSI e quattro on voimalinjan ominaisuuksilta identtinen A7:n kanssa, ja kumpikin jakaa 7,4 kilowatin kaksivaihelatauksella 2,5 tunnissa täyttyvän akun.
Kokonaisuutena Q5 jättää kuitenkin kylmäksi. Hybridipuoli on kunnossa, joskin epäarodynaamista autoa ei kovin lujaa kannata sähköllä ajaa. Ongelma onkin voimalinjan ympärillä autossa: mukautuvan ilmajousituksen kyyti on epämukavaa, ja ohjaus on viritetty jäykäksi, tahmeaksi ja keskinkertaisesti palauttavaksi. Osansa ajonautintoa nakertaa massa: kaikki Audin uutuushybridit painavat yli kaksi tonnia.
Audi A8 L 60 TFSI e quattro onnistuu Q5:ttä paremmin. Bensiini-V6:n ja sähkömoottorin yhteisteho kohoaa 449 hevosvoimaan. Akun A8 jakaa A7:n ja Q5:n kanssa. Suorituskyky on mainio 2,3 tonnin omamassasta huolimatta.
Vanhassa Q7:ssa vara parempi
Tarinan päätepisteen luulisi olevan sen alku: mukavan, vaivattoman ja dieselpohjaisena varsin taloudellisen Audi Q7 E-tronin korvaava Q7 60 TFSI e quattro on bensiinikäyttöinen 465-hevosvoimainen järkäle, joka ei millään suostu uskomaan, ettei 2,5 tonnista ja linjakkaan kerrostalon aerodynamiikasta rakenneta sen enempää vihreää huomista kuin urheiluautoakaan.
Sähkövoimalinjaltaan uudistettu malli on ei ole kehittynyt sitten vanhan Q7 E-tronin, mutta polttomoottori on vaihtunut tuhlaavampaan – miksi dieseliä ei voi tarjota rinnalla?
Q5:sta tuttu epämukavuus vaivaa myös uudistettua Q7-mallia: ilmajousitus päästää pikkutärinät rauhattomasti läpi, ja ohjaus tarjoaa yhdistelmän etäisyyttä ja outoa raskautta. Lopputulos hämmentää: dieselgaten myllerryksessä kehitetty uusi Q7 60 TFSI e tuntuu vuosimallin 2015 Audi Q7 E-troniin verrattuna takapakilta, kun samalla kilpailijat korottavat panoksia suurin akuin ja pikalatauksin.
Audi A8 L 60 TFSI e quattron ja Audi Q7 60 TFSI e quattron tarkat tekniset tiedot varmistuvat myöhemmin, samoin A7 55 TFSI e quattron hinta.