26.9.2019 Ajoneuvot Jälkipyykit dieselissä: VW:n Diess, Pötsch ja Winterkorn syytteeseen markkinamanipulaatiosta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Braunschweigin syyttäjä on nostanut syytteen Volkswagenin ylintä johtoa kohtaan markkinamanipulaatiosta. Syyttäjänviraston mukaan VW:n johtajat jahkailivat dieselhuijausskandaalin paljastamisen kanssa. Dieselgate-päästöhuijausskandaalin puinti eri oikeusistuimissa jatkuu jälleen. Braunschweigin syyttäjänvirasto on nostanut nyt kanteen, jossa vaaditaan Volkswagenin syksyn 2015 ylintä johtoa vastuuseen markkinamanipuloinnista. Erityisen ikäväksi syytteen tekee väite, että ainakin Volkswagen-ryhmän silloinen pääjohtaja Martin Winterkorn, silloinen Volkswagen-merkin johtaja ja nykyinen VW-ryhmän pääjohtaja Herbert Diess ja VW:n hallintoneuvoston puheenjohtaja Hans Pötsch ovat tavanneet jo ennen Dieselgaten paljastumista. Syyttäjän mukaan kolmikko tapasi jo 27. päivä heinäkuuta 2015, aiheenaan dieselskandaalin hoito, kun Dieselgate julkistettiin Volkswagenin puolelta 22. päivä syyskuuta 2015. Tätä aiemmin, 18. syyskuuta, Yhdysvaltain ympäristövirasto EPA oli tullut julkisuuteen omilla löydöillään, pakottaen Volkswagenin toimimaan. Syyte koskee markkinamanipulaatiota, sillä Dieselgaten jälkeisinä päivinä Volkswagenin osakkeen arvosta suli 37%. Jos ongelmista olisi kerrottu sijoittajille ajoissa, he olisivat joko välttäneet osakkeen hankkimista tai myyneet osakkeet aiemmin. Herbert Diess Volkswagen-merkin pääjohtajana maaliskuussa 2018. Volkswagenin hallintoneuvoston johtoryhmä on selvittänyt ylimääräisessä kokouksessa syytteiden vaikutusta Herbert Diessin asemaan. Diessin lakimiesten mukaan hän pitää asemansa toimitusjohtajana ja hän puolustautuu oikeusteitse. Juristien mukaan Diess saapui Volkswagenille vasta heinäkuussa 2015, eikä hän sen takia voinut arvata, että dieselongelmilla olisi merkitystä arvopaperimarkkinoilla. Johtoryhmä arvioi tänään, että Volkswagen ei edelleenkään laiminlyönyt ilmoittamisvelvollisuuttaan sijoittajia kohtaan yhtiön hallussa syksyllä 2015 olleiden faktojen pohjalta. Winterkorn astui vapaaehtoisesti syrjään Volkswagenin pääjohtajan tehtävistä Dieselgaten paljastamisesta seuraavana päivänä, 23. päivä syyskuuta 2015. Marraskuussa 2015 hän jättäytyi sivuun myös Audin johtotehtävistä. Alkuvuodesta 2017 Winterkorn kertoi syyttäjälle, että ei tiennyt dieseleihin liittyvistä päästöhuijauksista muuta Volkswagenia aiemmin. Volkswagenin hallintoneuvosto kokoontui keskiviikkona ylimääräiseen kokoukseen, jossa Pötsch ja Diess saivat hallintoneuvoston luottamuksen, eivätkä he joudu jättämään tehtäviään syytteiden takia. Lähde: Automotive News Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue myös: Sijoittajat suivaantuivat dieselgatesta: VW:lle 9,2 miljardin korvausvaatimus Audin takaraja dieselgate-sotkussa lähestyy: viimeiset autot korjattava 26. syyskuuta Audin entinen toimitusjohtaja Stadler syytteisiin dieselhuijauksesta Ajatuksia autoista: ID.3:sta piti tulla synninpäästöauto, Volkswagen pakotti sen ikoniksi Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?