26.9.2019 Ajoneuvot Jälkipyykit dieselissä: VW:n Diess, Pötsch ja Winterkorn syytteeseen markkinamanipulaatiosta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Braunschweigin syyttäjä on nostanut syytteen Volkswagenin ylintä johtoa kohtaan markkinamanipulaatiosta. Syyttäjänviraston mukaan VW:n johtajat jahkailivat dieselhuijausskandaalin paljastamisen kanssa. Dieselgate-päästöhuijausskandaalin puinti eri oikeusistuimissa jatkuu jälleen. Braunschweigin syyttäjänvirasto on nostanut nyt kanteen, jossa vaaditaan Volkswagenin syksyn 2015 ylintä johtoa vastuuseen markkinamanipuloinnista.Erityisen ikäväksi syytteen tekee väite, että ainakin Volkswagen-ryhmän silloinen pääjohtaja Martin Winterkorn, silloinen Volkswagen-merkin johtaja ja nykyinen VW-ryhmän pääjohtaja Herbert Diess ja VW:n hallintoneuvoston puheenjohtaja Hans Pötsch ovat tavanneet jo ennen Dieselgaten paljastumista.Syyttäjän mukaan kolmikko tapasi jo 27. päivä heinäkuuta 2015, aiheenaan dieselskandaalin hoito, kun Dieselgate julkistettiin Volkswagenin puolelta 22. päivä syyskuuta 2015. Tätä aiemmin, 18. syyskuuta, Yhdysvaltain ympäristövirasto EPA oli tullut julkisuuteen omilla löydöillään, pakottaen Volkswagenin toimimaan.Syyte koskee markkinamanipulaatiota, sillä Dieselgaten jälkeisinä päivinä Volkswagenin osakkeen arvosta suli 37%. Jos ongelmista olisi kerrottu sijoittajille ajoissa, he olisivat joko välttäneet osakkeen hankkimista tai myyneet osakkeet aiemmin.Herbert Diess Volkswagen-merkin pääjohtajana maaliskuussa 2018.Volkswagenin hallintoneuvoston johtoryhmä on selvittänyt ylimääräisessä kokouksessa syytteiden vaikutusta Herbert Diessin asemaan. Diessin lakimiesten mukaan hän pitää asemansa toimitusjohtajana ja hän puolustautuu oikeusteitse. Juristien mukaan Diess saapui Volkswagenille vasta heinäkuussa 2015, eikä hän sen takia voinut arvata, että dieselongelmilla olisi merkitystä arvopaperimarkkinoilla. Johtoryhmä arvioi tänään, että Volkswagen ei edelleenkään laiminlyönyt ilmoittamisvelvollisuuttaan sijoittajia kohtaan yhtiön hallussa syksyllä 2015 olleiden faktojen pohjalta.Winterkorn astui vapaaehtoisesti syrjään Volkswagenin pääjohtajan tehtävistä Dieselgaten paljastamisesta seuraavana päivänä, 23. päivä syyskuuta 2015. Marraskuussa 2015 hän jättäytyi sivuun myös Audin johtotehtävistä. Alkuvuodesta 2017 Winterkorn kertoi syyttäjälle, että ei tiennyt dieseleihin liittyvistä päästöhuijauksista muuta Volkswagenia aiemmin.Volkswagenin hallintoneuvosto kokoontui keskiviikkona ylimääräiseen kokoukseen, jossa Pötsch ja Diess saivat hallintoneuvoston luottamuksen, eivätkä he joudu jättämään tehtäviään syytteiden takia.Lähde: Automotive News Kuvituskuvat: Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLue myös:Sijoittajat suivaantuivat dieselgatesta: VW:lle 9,2 miljardin korvausvaatimus Audin takaraja dieselgate-sotkussa lähestyy: viimeiset autot korjattava 26. syyskuuta Audin entinen toimitusjohtaja Stadler syytteisiin dieselhuijauksesta Ajatuksia autoista: ID.3:sta piti tulla synninpäästöauto, Volkswagen pakotti sen ikoniksi Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen