23.12.2015 Ajoneuvot Koeajo: älykkäästi taloudellinen Audi Q7 e-tron Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hybridijärjestelmän ja navigaattorin pihi liitto. Hyvää: navigaattorin ja hybridijärjestelmän yhdistelmä, suorituskyky, mukavuus. Huonoa: nelipyöräohjauksen puute. Valtava katumaasturi hybriditekniikalla kuulostaa naurettavalta omatunnon pönkitykseltä, mutta totuus on toinen. Audi Q7:n kaltaiseen suureen ja painavaan autoon on helppo mahduttaa suurta ja painavaa akkuteknologiaa. Eikä arvokkaan maasturin hinta liiaksi hätkähdä kalliista hybriditeknologiasta. Kilpailijoiden kuten Mercedes-Benz GLE 500e:n tai Porsche Cayenne S e-hybridin kohdalla ladattavasta hybridistä on tullut malliston houkuttavin versio. Kiitos kuuluu verottajalle, joka kohtelee silkkihansikkain autoa, jonka hiilidioksidipäästöt ovat 46 grammaa kilometrillä. Se pitää myös lisävarusteet edullisina. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Navigaattori avittaa Audi korostaa, että Q7 e-tronille ilmoitettu 1,7 litran kulutus sataa kilometriä kohden on mitattu NEDC-mittaussyklillä. Tähän Q7 e-tron ei käytännössä yltäne, mutta lyhyillä matkoilla taloudellisuus vakuuttaa. Navigaattori ja hybridijärjestelmä työskentelevät älykkäästi yhdessä. Kun hybridijärjestelmä tietää tulevan ajomatkan nopeudet, nousut ja alamäet, se osaa laskea järkevimmän tavan hyödyntää akun energiaa. Taajamissa Audi Q7 e-tron pyrkii liikkumaan puhtaasti sähköllä. Sähköenergia hyödynnetään täysin, joten matkan päätepisteeseen saavutaan tyhjin akuin. Alle 56 kilometrin matkasta Q7:n luvataan selviävän pelkällä sähköllä. Jos päätepisteessä tarvitaan sähkövirtaa, voi auton käskeä säilyttämään tai lataamaan akkua. Talousajotaitoisimmat selvittivät mutkaista vuoristoa, taajamia ja moottoriteitä yhdistäneen sadan kilometrin koeajoreitin alle kolmella diesellitralla. Se on mainio tulos yli kaksitonniselle linnakkeelle. Pidemmällä matkalla sähköjärjestelmän etu laskee, ja kulutus noussee lähelle tavallista kolmelitraista dieseliä. Kotimaan kartat ongelma Tavallisen Q7:n ja uuden Audi A4:n tavoin karttatietoa käytetään vakionopeudensäätimen ja aktiivisen taloudellisuusavustimen ohjaamiseen. Jälkimmäinen kehottaa kuljettajaa keventämään kaasujalkaa jyrkän mutkan tai alemman nopeusrajoituksen lähestyessä. Aktiivisen vakionopeudensäätimen kanssa auto noudattaa automaattisesti voimassaolevaa rajoitusta ja reagoi ennakoidusti sen muutoksiin. Auto hidastaa jyrkkiin mutkiin automaattisesti. Järjestelmä toimii hyvin, kuhan karttatieto on kunnossa. Valitettavasti Suomen kartat eivät vielä kelpaa Audille. Vikkelää laukkaa Ratin takaa auton hybridijärjestelmää ei edes huomaa. Aktiivinen moottorituenta häivyttää V6-moottorin käynnistyksistä ja sammutuksista kantautuvat värinät. Täyskiihdytyksissä ekomammutti laukkaa vikkelästi, kiitos dieselin ja sähkömoottorin 373 hevosvoiman yhteistehon. Sähkömoottori sijaitsee moottorin ja automaattivaihteiston välissä, joten nelivetoratkaisu vastaa tavallista Q7-mallia. Tavaratilan alle sijoitetun akuston takia Q7 e-tron on saatavana vain viisipaikkaisena. Perus-Q7:ssä ihastuttanut nelipyöräohjaus on jouduttu karsimaan. Mikäli keväällä markkinoille saapuva Q7 e-tron hinnoitellaan houkuttavasti, siitä voi tulla malliston tähti. Teksti ja kuvat Lauri Ahtiainen Audi Q7 e-tron Moottori 6-sylinterinen dieselmoottori, ahdin, 258 hv, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. 128 hv sähkömoottori. Teho 275 kW (373 hv) Vääntö 700 Nm Vääntö 700 Nm Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,0 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 1,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 46 g/km Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Koeajo Maistiainen: Renault Scenic – enemmän sähköistä perheautoa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta