23.12.2015 Ajoneuvot Koeajo: älykkäästi taloudellinen Audi Q7 e-tron Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Hybridijärjestelmän ja navigaattorin pihi liitto. Hyvää: navigaattorin ja hybridijärjestelmän yhdistelmä, suorituskyky, mukavuus. Huonoa: nelipyöräohjauksen puute. Valtava katumaasturi hybriditekniikalla kuulostaa naurettavalta omatunnon pönkitykseltä, mutta totuus on toinen. Audi Q7:n kaltaiseen suureen ja painavaan autoon on helppo mahduttaa suurta ja painavaa akkuteknologiaa. Eikä arvokkaan maasturin hinta liiaksi hätkähdä kalliista hybriditeknologiasta. Kilpailijoiden kuten Mercedes-Benz GLE 500e:n tai Porsche Cayenne S e-hybridin kohdalla ladattavasta hybridistä on tullut malliston houkuttavin versio. Kiitos kuuluu verottajalle, joka kohtelee silkkihansikkain autoa, jonka hiilidioksidipäästöt ovat 46 grammaa kilometrillä. Se pitää myös lisävarusteet edullisina. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Navigaattori avittaa Audi korostaa, että Q7 e-tronille ilmoitettu 1,7 litran kulutus sataa kilometriä kohden on mitattu NEDC-mittaussyklillä. Tähän Q7 e-tron ei käytännössä yltäne, mutta lyhyillä matkoilla taloudellisuus vakuuttaa. Navigaattori ja hybridijärjestelmä työskentelevät älykkäästi yhdessä. Kun hybridijärjestelmä tietää tulevan ajomatkan nopeudet, nousut ja alamäet, se osaa laskea järkevimmän tavan hyödyntää akun energiaa. Taajamissa Audi Q7 e-tron pyrkii liikkumaan puhtaasti sähköllä. Sähköenergia hyödynnetään täysin, joten matkan päätepisteeseen saavutaan tyhjin akuin. Alle 56 kilometrin matkasta Q7:n luvataan selviävän pelkällä sähköllä. Jos päätepisteessä tarvitaan sähkövirtaa, voi auton käskeä säilyttämään tai lataamaan akkua. Talousajotaitoisimmat selvittivät mutkaista vuoristoa, taajamia ja moottoriteitä yhdistäneen sadan kilometrin koeajoreitin alle kolmella diesellitralla. Se on mainio tulos yli kaksitonniselle linnakkeelle. Pidemmällä matkalla sähköjärjestelmän etu laskee, ja kulutus noussee lähelle tavallista kolmelitraista dieseliä. Kotimaan kartat ongelma Tavallisen Q7:n ja uuden Audi A4:n tavoin karttatietoa käytetään vakionopeudensäätimen ja aktiivisen taloudellisuusavustimen ohjaamiseen. Jälkimmäinen kehottaa kuljettajaa keventämään kaasujalkaa jyrkän mutkan tai alemman nopeusrajoituksen lähestyessä. Aktiivisen vakionopeudensäätimen kanssa auto noudattaa automaattisesti voimassaolevaa rajoitusta ja reagoi ennakoidusti sen muutoksiin. Auto hidastaa jyrkkiin mutkiin automaattisesti. Järjestelmä toimii hyvin, kuhan karttatieto on kunnossa. Valitettavasti Suomen kartat eivät vielä kelpaa Audille. Vikkelää laukkaa Ratin takaa auton hybridijärjestelmää ei edes huomaa. Aktiivinen moottorituenta häivyttää V6-moottorin käynnistyksistä ja sammutuksista kantautuvat värinät. Täyskiihdytyksissä ekomammutti laukkaa vikkelästi, kiitos dieselin ja sähkömoottorin 373 hevosvoiman yhteistehon. Sähkömoottori sijaitsee moottorin ja automaattivaihteiston välissä, joten nelivetoratkaisu vastaa tavallista Q7-mallia. Tavaratilan alle sijoitetun akuston takia Q7 e-tron on saatavana vain viisipaikkaisena. Perus-Q7:ssä ihastuttanut nelipyöräohjaus on jouduttu karsimaan. Mikäli keväällä markkinoille saapuva Q7 e-tron hinnoitellaan houkuttavasti, siitä voi tulla malliston tähti. Teksti ja kuvat Lauri Ahtiainen Audi Q7 e-tron Moottori 6-sylinterinen dieselmoottori, ahdin, 258 hv, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. 128 hv sähkömoottori. Teho 275 kW (373 hv) Vääntö 700 Nm Vääntö 700 Nm Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,0 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 1,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 46 g/km Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 8.11.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Qashqai e-Power – ilman turhaa dramatiikkaa 7.11.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Citylite:On – sähköpyörä, joka lupaa hoitaa kaiken 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 7.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz ja Nissan sulkevat yhteisen tehtaansa Meksikossa – viimeinen GLB-Mercedes on määrä valmistaa siellä ensi vuoden toukokuussa 6.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: Nissanin tarjonnassa on muun muassa Patroleita tuhanteen hevosvoimaan asti 5.11.2025 Koeajo Koeajo: uusi Nissan Leaf antaa mallinimelleen uuden elämän, vaikkei se edes ole järin mullistava auto 2.11.2025 Ajoneuvot Vuoden Auto Euroopassa -finalistit julkistettiin – vain Kia EV4 on ei-eurooppalainen, mutta sitäkin valmistetaan Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta - luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 5.11.2025 Yleinen BMW julkaisi vihdoinkin odotetun F 450 GS:n ja se on yllättävän halpa 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa - niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan