23.12.2015 Ajoneuvot Koeajo: älykkäästi taloudellinen Audi Q7 e-tron Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hybridijärjestelmän ja navigaattorin pihi liitto. Hyvää: navigaattorin ja hybridijärjestelmän yhdistelmä, suorituskyky, mukavuus. Huonoa: nelipyöräohjauksen puute. Valtava katumaasturi hybriditekniikalla kuulostaa naurettavalta omatunnon pönkitykseltä, mutta totuus on toinen. Audi Q7:n kaltaiseen suureen ja painavaan autoon on helppo mahduttaa suurta ja painavaa akkuteknologiaa. Eikä arvokkaan maasturin hinta liiaksi hätkähdä kalliista hybriditeknologiasta. Kilpailijoiden kuten Mercedes-Benz GLE 500e:n tai Porsche Cayenne S e-hybridin kohdalla ladattavasta hybridistä on tullut malliston houkuttavin versio. Kiitos kuuluu verottajalle, joka kohtelee silkkihansikkain autoa, jonka hiilidioksidipäästöt ovat 46 grammaa kilometrillä. Se pitää myös lisävarusteet edullisina. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Navigaattori avittaa Audi korostaa, että Q7 e-tronille ilmoitettu 1,7 litran kulutus sataa kilometriä kohden on mitattu NEDC-mittaussyklillä. Tähän Q7 e-tron ei käytännössä yltäne, mutta lyhyillä matkoilla taloudellisuus vakuuttaa. Navigaattori ja hybridijärjestelmä työskentelevät älykkäästi yhdessä. Kun hybridijärjestelmä tietää tulevan ajomatkan nopeudet, nousut ja alamäet, se osaa laskea järkevimmän tavan hyödyntää akun energiaa. Taajamissa Audi Q7 e-tron pyrkii liikkumaan puhtaasti sähköllä. Sähköenergia hyödynnetään täysin, joten matkan päätepisteeseen saavutaan tyhjin akuin. Alle 56 kilometrin matkasta Q7:n luvataan selviävän pelkällä sähköllä. Jos päätepisteessä tarvitaan sähkövirtaa, voi auton käskeä säilyttämään tai lataamaan akkua. Talousajotaitoisimmat selvittivät mutkaista vuoristoa, taajamia ja moottoriteitä yhdistäneen sadan kilometrin koeajoreitin alle kolmella diesellitralla. Se on mainio tulos yli kaksitonniselle linnakkeelle. Pidemmällä matkalla sähköjärjestelmän etu laskee, ja kulutus noussee lähelle tavallista kolmelitraista dieseliä. Kotimaan kartat ongelma Tavallisen Q7:n ja uuden Audi A4:n tavoin karttatietoa käytetään vakionopeudensäätimen ja aktiivisen taloudellisuusavustimen ohjaamiseen. Jälkimmäinen kehottaa kuljettajaa keventämään kaasujalkaa jyrkän mutkan tai alemman nopeusrajoituksen lähestyessä. Aktiivisen vakionopeudensäätimen kanssa auto noudattaa automaattisesti voimassaolevaa rajoitusta ja reagoi ennakoidusti sen muutoksiin. Auto hidastaa jyrkkiin mutkiin automaattisesti. Järjestelmä toimii hyvin, kuhan karttatieto on kunnossa. Valitettavasti Suomen kartat eivät vielä kelpaa Audille. Vikkelää laukkaa Ratin takaa auton hybridijärjestelmää ei edes huomaa. Aktiivinen moottorituenta häivyttää V6-moottorin käynnistyksistä ja sammutuksista kantautuvat värinät. Täyskiihdytyksissä ekomammutti laukkaa vikkelästi, kiitos dieselin ja sähkömoottorin 373 hevosvoiman yhteistehon. Sähkömoottori sijaitsee moottorin ja automaattivaihteiston välissä, joten nelivetoratkaisu vastaa tavallista Q7-mallia. Tavaratilan alle sijoitetun akuston takia Q7 e-tron on saatavana vain viisipaikkaisena. Perus-Q7:ssä ihastuttanut nelipyöräohjaus on jouduttu karsimaan. Mikäli keväällä markkinoille saapuva Q7 e-tron hinnoitellaan houkuttavasti, siitä voi tulla malliston tähti. Teksti ja kuvat Lauri Ahtiainen Audi Q7 e-tron Moottori 6-sylinterinen dieselmoottori, ahdin, 258 hv, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. 128 hv sähkömoottori. Teho 275 kW (373 hv) Vääntö 700 Nm Vääntö 700 Nm Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,0 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 1,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 46 g/km Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan