27.6.2019

Uutta näköä kromilla: Audi Q7 uudistuu

Audi Q7

Isokokoinen saksalaiscitymaasturi Audi Q7 saa faceliftin. Uusien voimalinjavaihtoehtojen lisäksi auto kasvaa pituutta ja saa uutta näköä peräosaan.

Audin suuri katumaasturi Q7 saa visuaalisen ja teknisen päivityksen. Ulkonäöllisesti auto näyttää valmistajansa mukaan entistä voimakkaammalle. Kaksiosaiset ilmanottoaukot sivulla ovat saaneet entistä ilmeikkäämmät linjat, ja maskin rivat ovat vaihtuneet pystysuuntaisiksi. Uusittujen osien joukossa ovat myös helmat, joiden Audi kertoo korostavan Q7:n maavaraa ja maasto-ominaisuuksia.

Audi Q7

Ajovalot voi saada halutessaan HD Matrix Led -tekniikalla. Audi myös painottaa valojen uutta muotoilua.

Auton perästä taas voi löytää täysleveän kromilistan, joka valmistajan mukaan luo visuaalisen yhteyden takavalojen tekniseen ulkonäköön. Saatavilla on myös S line -varustelu urheilullisemman ilmeen tuomiseksi. S line -pakettiin kuuluvat myös 19-tuuman vanteet vakiovarusteena.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uudistuksia sporttimallista

Omien sanojensa mukaan Audi on parantanut huomattavasti Q7:n dynaamisia ominaisuuksia. SQ7:ssa esitelty sähkökäyttöinen kallistuksenvakaaja on saatavilla nyt lisävarusteena myös tavalliseen Q7:ään. Järjestelmä muokkaa auton käyttäytymistä ajoympäristön mukaan, eli mutkissa Q7 kallistelee vähemmän, mutta suoraan ajaessa mukavuus paranee.Audi Q7

Aiemmastakin mallista tuttu nelipyöräohjaus on edelleen saatavilla lisävarusteena. Nelipyöräohjaus kääntää takarenkaita viiden asteen kulmaan asti, tehden autosta ketterämmän ajaa. Ilmajousitus kuuluu seitsenpaikkaisten Q7-mallien vakiovarusteluun, ja S line -mallissa se on säädetty hivenen jäykemmäksi ja perustasoltaan 15 millimetriä matalammaksi.

Salaperäinen plug-in hybridivaihtoehto

Audi Q7

Kaikkia Q7:n moottorivaihtoehtoja kaitsee kahdeksannopeuksinen tiptronic automaattivaihteisto ja jatkuva neliveto. Tarjolla tulee olemaan kaksi dieselmoottoria, yksi bensiinimoottori ja ladattava hybridimalli, mutta valmistaja ei ota vielä kantaa sen teknisiin yksityiskohtiin. Saa nähdä, saako hyväksi havaittu dieselkäyttöinen Q7 e-tron jatkajan, vai vaihtuuko polttomoottorin käyttövoima bensiiniin?

Audin mukaan kevythybriditekniikka on isossa roolissa autojen taloudellisuudessa. Kevythybriditekniikka voi parhaillaan ottaa talteen 8 kilowattia energiaa jarrutuksen yhteydessä. Parhaillaan polttoaineen säästöä kyseisellä tekniikalla syntyy valmistajan mukaan 0,7 litraa sadalla kilometrillä. Audin kevythybriditekniikka tosin ei kykene avustamaan polttomoottoria kiihdytyksissä, vaan kyseessä on vain tehostettu laturi.

Audi Q7

Ulkomitoiltaan Q7 on kasvanut 11 millimetriä pituutta 5 063 millimetriin. Auto on 1 970 mm leveä ja 1 741 mm korkea. Tavaratilaa viiden istuimen mallista löytyy takaistuinten asennosta riippuen 865–2 050 litraa.

Ohjaamossa Audin perinteinen ohjainrullalla kontrolloitava MMI-järjestelmä väistyy Audin nykytyylin mukaisella kosketusnäyttöjärjestelmällä. Sisätiloihin on saatavilla tunnelmavalaistus ja nelialueinen ilmastointi. Sisätilat ovat laajasti muunneltavissa erilaisilla lisävarusteilla, kuten S sport istuimet ilmastoinnilla ja hierontatoiminnolla varustettuna.

Q7:ssa on myös uusi hätätilanneavustin, joka pysäyttää auton kuljettajan ollessa epäaktiivinen.

Lähde ja kuvat: Audi

Luetuimmat