13.5.2019 Ajoneuvot Volkswagen Group 2030: edessä muutosten vuosikymmen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Automaailman jättiläinen aikoo kasvaa entisestään. Se vaatii leikkauksia, vähennyksiä ja hurjasti tehostamista. Audi, Ducati, Bentley, Bugatti, Lamborghini, MAN, Porsche, Seat, Škoda ja Volkswagen. Henkilöautojen moottoreita kolmesta kahteentoista sylinteriin, lukuisia vaihteistoja ja perusrakenteita. Takana synkän dieselgaten laskeuma, edessä valtava panostus sähköiseen liikkumiseen. Siinä tämän päivän Volkswagen Group tiivistettynä. Nyt edessä on suuri muutos. Mikäli Wolfsburgista Automobile Magazinen (linkki ei aukea EU-alueella ilman yhteyden reitittävää VPN:ää) korviin kantautuneet huhut ja aikeet toteutuvat, on yhtiö kymmenen vuoden päästä hyvin eri näköinen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 70 sähköautomallia Ensimmäinen uuteen MEB-perusrakenteeseen pohjautuva auto on Volkswagen ID.3. Pääteemana on entisestään kiihtyvä sähköistys: suunnitellun 50 täyssähköauton sijaan konsernin tavoitteena on peräti 70 sähköautomallia vuoteen 2028 mennessä. Vuoteen 20205 mennessä sähköautoiluun satsataan yli 30 miljardia euroa. Tulos on selvä: vuoteen 2030 mennessä 40 prosenttia yhtiön autoista on sähköautoja. Diessin teesit Volkswagen Groupin pääjohtajalla Herbert Diessillä on strategia tavoitteen saavuttamiseksi, mutta helppoa tai kivutonta se ei tule olemaan. Herbert Diess Automobilen saamien tietojen mukaan Diessillä on neljä kulmakiveä: maailmanlaajuisen tuotantoverkoston uudelleensuunnittelu, ydinteknologioiden virtaviivaistaminen, keskittyminen ydinbrändeihin sekä viimeisenä autonomian, digitalisaation ja yleisen mobilisaation muodostama paketti. Kasvukrapula Tavoitteet eivät tule helpolla. Automobilen mukaan Volkswagen Groupia rasittaa liian paisumisen tuloksena heikko tuottavuus ja ylimäärä perinteistä autotehdastyövoimaa, kuten koneinsinöörejä ja linjatyöntekijöitä. Toisaalta yhtiöllä on huutava pula osaavista elektroniikka- ja ohjelmisto-osaajista sekä digitaalisen markkinoinnin ammattilaisista. –Monimutkaisuus on isoin piikki tehokkuutta vastaan, pääjohtaja Diess summaa. Jo alkuvuodesta konserni aloitti virtaviivaistamisen, joka johtaa polttomoottorivaihtoehtojen vähentämiseen jopa 60 prosentilla. Myös ladattava hybriditeknologia keskitetään kolmeen tasoon ja kaikki automaattivaihteistot suunnitellaan yhteensopiviksi sähkömoottorien kanssa. –Pitkällä aikavälillä haluamme kaventaa perinteisten autojen mallistoa ja keskittyä nopeasti kasvaviin sähköautomarkkinoihin, Diess tiivistää Automobilelle. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kaksi arkkitehtuuria Porsche Taycania edelsi Mission E -konseptiauto. Konsernin sähköautostragetia keskittyy kahteen perusrakenteeseen. Pääarkkitehtuurit ovat Volkswagenin kehittämä MEB pikkuautoista keskiluokkaan ja Porsche-Audi -yhteistyönä PPE isoihin autoihin. Näiden rinnalla alkuun on J1, jota käyttävät ainakin tuleva Porsche Taycan ja Audi E-tron GT. Volkwagen harkitsee MEB:n ja PPE:n rinnalle kolmatta kaupunkiautorakennetta, mutta Automobilen mukaan se saatetaan ulkoistaa kiinalaiskumppanille. Monimutkaisuuden vähentäminen muutostilanteessa on vaikeaa. –Tarvitsemme myös kestävän ratkaisun sähkö- ja polttomoottoriautojen jonkin aikaa kestävälle rinnakkaiselolle, painottaa Audin teknologiajohtaja Hans-Joachim Rothenpieler. Arkihaasteet Vielä toistaiseksi komea tulevaisuus painii arkisten ongelmien keskellä. Automobile nostaa uudelleen esiin Volkswagenin ohjelmisto-ongelmat, vaikeudet verkottuvuudessa ja haasteet seuraavan sukupolven tietoviihdejärjestelmissä. Moottori uutisoi kuukausi sitten elintärkeän kahdeksannen sukupolven Golfin myöhästyvän juuri ohjelmistohaasteiden takia. Myös äskettäin esitelty ID.3-täyssähköauto on alkuperäistä aikataulua perässä. Myyntilista Automobilen saamien tietojen mukaan konsernin merkeistä vain Volkswagen, Audi ja Porsche selvinnevät ilman suuria muutoksia. Osaa brändeistä muokataan tai yhdistellään, osa vain myydään pois. Ensimmäisenä muutoslistalla ovat Bugatti, Bentley, Lamborghini, Ducati ja maineikas muotoilutalo Italdesign. Kahden viimeisen myynnin kerrotaan olevan vain ajan kysymys. Bentleylläkin alkaa olla kuumat paikat. Automobilen mukaan perinteikäs brittiläinen luksusmerkki saatetaankin myydä pois, esimerkiksi kiinalaisille. Saman lähteen mukaan Bugatti taas saatetaan yksinkertaisesti lahjoittaa yhtiön entiselle päämiehelle Ferdinand Piëchille, jonka visio 1000-hevosvoimainen 16.4 Veyron oli. Ferdinand Piëch Lamborghinin sen sijaan uskotaan saavan vielä mahdollisuuden Audin ja Porschen alla. Automobilen mukaan italialaisyrityksen lankoja vetelee nykyisin Porsche, vaikka laskut kuitataan vielä Audin toimesta. Diessin alaisuudessa perinteikkäät merkit ovat silti kovilla. Häntä ei pidetä perinteisiä arvoja vaalivana automiehenä, ja hän on todennut, ettei jokainen urheiluauto voi saada omaa ja arvoilleen uskollista voimanlähdettä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uusia tuulia Tiivistyvän merkkivalikoiman keskelle voi silti syntyä uusiakin tulokkaita. Volkswagen Groupin huhutaan pohtivan Teslan ja Polestarin kaltaista sähköautobrändiä. Seuraava vuosikymmen näyttää, miten strategia muotoutuu. Teksti: Lauri Ahtiainen Lähde: Automobile Kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?