13.5.2019

Volkswagen Group 2030: edessä muutosten vuosikymmen

Volkswagen tulevaisuus MEB

Automaailman jättiläinen aikoo kasvaa entisestään. Se vaatii leikkauksia, vähennyksiä ja hurjasti tehostamista.

Audi, Ducati, Bentley, Bugatti, Lamborghini, MAN, Porsche, Seat, Škoda ja Volkswagen. Henkilöautojen moottoreita kolmesta kahteentoista sylinteriin, lukuisia vaihteistoja ja perusrakenteita. Takana synkän dieselgaten laskeuma, edessä valtava panostus sähköiseen liikkumiseen. Siinä tämän päivän Volkswagen Group tiivistettynä.

Nyt edessä on suuri muutos. Mikäli Wolfsburgista Automobile Magazinen (linkki ei aukea EU-alueella ilman yhteyden reitittävää VPN:ää) korviin kantautuneet huhut ja aikeet toteutuvat, on yhtiö kymmenen vuoden päästä hyvin eri näköinen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

70 sähköautomallia

Volkswagen ID.3
Ensimmäinen uuteen MEB-perusrakenteeseen pohjautuva auto on Volkswagen ID.3.

Pääteemana on entisestään kiihtyvä sähköistys: suunnitellun 50 täyssähköauton sijaan konsernin tavoitteena on peräti 70 sähköautomallia vuoteen 2028 mennessä.  Vuoteen 20205 mennessä sähköautoiluun satsataan yli 30 miljardia euroa.

Tulos on selvä: vuoteen 2030 mennessä 40 prosenttia yhtiön autoista on sähköautoja.

Diessin teesit

Volkswagen Groupin pääjohtajalla Herbert Diessillä on strategia tavoitteen saavuttamiseksi, mutta helppoa tai kivutonta se ei tule olemaan.

Volkswagen tulevaisuus Herbert Diess
Herbert Diess

Automobilen saamien tietojen mukaan Diessillä on neljä kulmakiveä: maailmanlaajuisen tuotantoverkoston uudelleensuunnittelu, ydinteknologioiden virtaviivaistaminen, keskittyminen ydinbrändeihin sekä viimeisenä autonomian, digitalisaation ja yleisen mobilisaation muodostama paketti.

Kasvukrapula

Tavoitteet eivät tule helpolla. Automobilen mukaan Volkswagen Groupia rasittaa liian paisumisen tuloksena heikko tuottavuus ja ylimäärä perinteistä autotehdastyövoimaa, kuten koneinsinöörejä ja linjatyöntekijöitä. Toisaalta yhtiöllä on huutava pula osaavista elektroniikka- ja ohjelmisto-osaajista sekä digitaalisen markkinoinnin ammattilaisista.

–Monimutkaisuus on isoin piikki tehokkuutta vastaan, pääjohtaja Diess summaa.

Jo alkuvuodesta konserni aloitti virtaviivaistamisen, joka johtaa polttomoottorivaihtoehtojen vähentämiseen jopa 60 prosentilla. Myös ladattava hybriditeknologia keskitetään kolmeen tasoon ja kaikki automaattivaihteistot suunnitellaan yhteensopiviksi sähkömoottorien kanssa.

–Pitkällä aikavälillä haluamme kaventaa perinteisten autojen mallistoa ja keskittyä nopeasti kasvaviin sähköautomarkkinoihin, Diess tiivistää Automobilelle.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kaksi arkkitehtuuria

Volkswagen tulevaisuus Porsche Taycan
Porsche Taycania edelsi Mission E -konseptiauto.

Konsernin sähköautostragetia keskittyy kahteen perusrakenteeseen. Pääarkkitehtuurit ovat Volkswagenin kehittämä MEB pikkuautoista keskiluokkaan ja Porsche-Audi -yhteistyönä PPE isoihin autoihin. Näiden rinnalla alkuun on J1, jota käyttävät ainakin tuleva Porsche Taycan ja Audi E-tron GT. Volkwagen harkitsee MEB:n ja PPE:n rinnalle kolmatta kaupunkiautorakennetta, mutta Automobilen mukaan se saatetaan ulkoistaa kiinalaiskumppanille.

Monimutkaisuuden vähentäminen muutostilanteessa on vaikeaa.

–Tarvitsemme myös kestävän ratkaisun sähkö- ja polttomoottoriautojen jonkin aikaa kestävälle rinnakkaiselolle, painottaa Audin teknologiajohtaja Hans-Joachim Rothenpieler.

Arkihaasteet

Vielä toistaiseksi komea tulevaisuus painii arkisten ongelmien keskellä. Automobile nostaa uudelleen esiin Volkswagenin ohjelmisto-ongelmat, vaikeudet verkottuvuudessa ja haasteet seuraavan sukupolven tietoviihdejärjestelmissä. Moottori uutisoi kuukausi sitten elintärkeän kahdeksannen sukupolven Golfin myöhästyvän juuri ohjelmistohaasteiden takia. Myös äskettäin esitelty ID.3-täyssähköauto on alkuperäistä aikataulua perässä.

Myyntilista

Automobilen saamien tietojen mukaan konsernin merkeistä vain Volkswagen, Audi ja Porsche selvinnevät ilman suuria muutoksia. Osaa brändeistä muokataan tai yhdistellään, osa vain myydään pois.

Ensimmäisenä muutoslistalla ovat Bugatti, Bentley, Lamborghini, Ducati ja maineikas muotoilutalo Italdesign. Kahden viimeisen myynnin kerrotaan olevan vain ajan kysymys. Bentleylläkin alkaa olla kuumat paikat. Automobilen mukaan perinteikäs brittiläinen luksusmerkki saatetaankin myydä pois, esimerkiksi kiinalaisille. Saman lähteen mukaan Bugatti taas saatetaan yksinkertaisesti lahjoittaa yhtiön entiselle päämiehelle Ferdinand Piëchille, jonka visio 1000-hevosvoimainen 16.4 Veyron oli.

Volkswagen tulevaisuus Ferdinand Piech
Ferdinand Piëch

Lamborghinin sen sijaan uskotaan saavan vielä mahdollisuuden Audin ja Porschen alla. Automobilen mukaan italialaisyrityksen lankoja vetelee nykyisin Porsche, vaikka laskut kuitataan vielä Audin toimesta.

Diessin alaisuudessa perinteikkäät merkit ovat silti kovilla. Häntä ei pidetä perinteisiä arvoja vaalivana automiehenä, ja hän on todennut, ettei jokainen urheiluauto voi saada omaa ja arvoilleen uskollista voimanlähdettä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uusia tuulia

Tiivistyvän merkkivalikoiman keskelle voi silti syntyä uusiakin tulokkaita. Volkswagen Groupin huhutaan pohtivan Teslan ja Polestarin kaltaista sähköautobrändiä. Seuraava vuosikymmen näyttää, miten strategia muotoutuu.

Teksti: Lauri Ahtiainen Lähde: Automobile Kuvat: Moottorin arkisto

Luetuimmat