13.5.2019 Ajoneuvot Volkswagen Group 2030: edessä muutosten vuosikymmen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Automaailman jättiläinen aikoo kasvaa entisestään. Se vaatii leikkauksia, vähennyksiä ja hurjasti tehostamista. Audi, Ducati, Bentley, Bugatti, Lamborghini, MAN, Porsche, Seat, Škoda ja Volkswagen. Henkilöautojen moottoreita kolmesta kahteentoista sylinteriin, lukuisia vaihteistoja ja perusrakenteita. Takana synkän dieselgaten laskeuma, edessä valtava panostus sähköiseen liikkumiseen. Siinä tämän päivän Volkswagen Group tiivistettynä.Nyt edessä on suuri muutos. Mikäli Wolfsburgista Automobile Magazinen (linkki ei aukea EU-alueella ilman yhteyden reitittävää VPN:ää) korviin kantautuneet huhut ja aikeet toteutuvat, on yhtiö kymmenen vuoden päästä hyvin eri näköinen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy70 sähköautomalliaEnsimmäinen uuteen MEB-perusrakenteeseen pohjautuva auto on Volkswagen ID.3.Pääteemana on entisestään kiihtyvä sähköistys: suunnitellun 50 täyssähköauton sijaan konsernin tavoitteena on peräti 70 sähköautomallia vuoteen 2028 mennessä. Vuoteen 20205 mennessä sähköautoiluun satsataan yli 30 miljardia euroa.Tulos on selvä: vuoteen 2030 mennessä 40 prosenttia yhtiön autoista on sähköautoja.Diessin teesitVolkswagen Groupin pääjohtajalla Herbert Diessillä on strategia tavoitteen saavuttamiseksi, mutta helppoa tai kivutonta se ei tule olemaan.Herbert DiessAutomobilen saamien tietojen mukaan Diessillä on neljä kulmakiveä: maailmanlaajuisen tuotantoverkoston uudelleensuunnittelu, ydinteknologioiden virtaviivaistaminen, keskittyminen ydinbrändeihin sekä viimeisenä autonomian, digitalisaation ja yleisen mobilisaation muodostama paketti.KasvukrapulaTavoitteet eivät tule helpolla. Automobilen mukaan Volkswagen Groupia rasittaa liian paisumisen tuloksena heikko tuottavuus ja ylimäärä perinteistä autotehdastyövoimaa, kuten koneinsinöörejä ja linjatyöntekijöitä. Toisaalta yhtiöllä on huutava pula osaavista elektroniikka- ja ohjelmisto-osaajista sekä digitaalisen markkinoinnin ammattilaisista.–Monimutkaisuus on isoin piikki tehokkuutta vastaan, pääjohtaja Diess summaa.Jo alkuvuodesta konserni aloitti virtaviivaistamisen, joka johtaa polttomoottorivaihtoehtojen vähentämiseen jopa 60 prosentilla. Myös ladattava hybriditeknologia keskitetään kolmeen tasoon ja kaikki automaattivaihteistot suunnitellaan yhteensopiviksi sähkömoottorien kanssa.–Pitkällä aikavälillä haluamme kaventaa perinteisten autojen mallistoa ja keskittyä nopeasti kasvaviin sähköautomarkkinoihin, Diess tiivistää Automobilelle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaksi arkkitehtuuriaPorsche Taycania edelsi Mission E -konseptiauto.Konsernin sähköautostragetia keskittyy kahteen perusrakenteeseen. Pääarkkitehtuurit ovat Volkswagenin kehittämä MEB pikkuautoista keskiluokkaan ja Porsche-Audi -yhteistyönä PPE isoihin autoihin. Näiden rinnalla alkuun on J1, jota käyttävät ainakin tuleva Porsche Taycan ja Audi E-tron GT. Volkwagen harkitsee MEB:n ja PPE:n rinnalle kolmatta kaupunkiautorakennetta, mutta Automobilen mukaan se saatetaan ulkoistaa kiinalaiskumppanille.Monimutkaisuuden vähentäminen muutostilanteessa on vaikeaa.–Tarvitsemme myös kestävän ratkaisun sähkö- ja polttomoottoriautojen jonkin aikaa kestävälle rinnakkaiselolle, painottaa Audin teknologiajohtaja Hans-Joachim Rothenpieler.ArkihaasteetVielä toistaiseksi komea tulevaisuus painii arkisten ongelmien keskellä. Automobile nostaa uudelleen esiin Volkswagenin ohjelmisto-ongelmat, vaikeudet verkottuvuudessa ja haasteet seuraavan sukupolven tietoviihdejärjestelmissä. Moottori uutisoi kuukausi sitten elintärkeän kahdeksannen sukupolven Golfin myöhästyvän juuri ohjelmistohaasteiden takia. Myös äskettäin esitelty ID.3-täyssähköauto on alkuperäistä aikataulua perässä.MyyntilistaAutomobilen saamien tietojen mukaan konsernin merkeistä vain Volkswagen, Audi ja Porsche selvinnevät ilman suuria muutoksia. Osaa brändeistä muokataan tai yhdistellään, osa vain myydään pois.Ensimmäisenä muutoslistalla ovat Bugatti, Bentley, Lamborghini, Ducati ja maineikas muotoilutalo Italdesign. Kahden viimeisen myynnin kerrotaan olevan vain ajan kysymys. Bentleylläkin alkaa olla kuumat paikat. Automobilen mukaan perinteikäs brittiläinen luksusmerkki saatetaankin myydä pois, esimerkiksi kiinalaisille. Saman lähteen mukaan Bugatti taas saatetaan yksinkertaisesti lahjoittaa yhtiön entiselle päämiehelle Ferdinand Piëchille, jonka visio 1000-hevosvoimainen 16.4 Veyron oli.Ferdinand PiëchLamborghinin sen sijaan uskotaan saavan vielä mahdollisuuden Audin ja Porschen alla. Automobilen mukaan italialaisyrityksen lankoja vetelee nykyisin Porsche, vaikka laskut kuitataan vielä Audin toimesta.Diessin alaisuudessa perinteikkäät merkit ovat silti kovilla. Häntä ei pidetä perinteisiä arvoja vaalivana automiehenä, ja hän on todennut, ettei jokainen urheiluauto voi saada omaa ja arvoilleen uskollista voimanlähdettä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusia tuuliaTiivistyvän merkkivalikoiman keskelle voi silti syntyä uusiakin tulokkaita. Volkswagen Groupin huhutaan pohtivan Teslan ja Polestarin kaltaista sähköautobrändiä. Seuraava vuosikymmen näyttää, miten strategia muotoutuu.Teksti: Lauri Ahtiainen Lähde: Automobile Kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen