27.11.2015 Ajoneuvot Audi paljasti sähköistä tulevaisuuttaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kehittyvät sähköjärjestelmät parantavat myös perinteisten ratkaisuiden suorituskykyä. Teslan vapaa menestys sähköautomarkkinoilla tiukentunee pian. Saksalaisjättien sivustakatsojan rooli on ohi.Audin panostus sähköautotekniikkaan näkyy yhtiön kehittämässä modulaarisessa akkuteknologiassa. Idea on kehittää standardoituja akkuratkaisuja, jotka eivät riipu käytetystä akkukennosta. Kenno on akkuteknologian perusta, kuin yksittäinen uudelleen ladattava AA-koon akku, joista muodostetuista ryhmistä rakentuu kenkälaatikon kokoisia moduuleita. Moduuleista kasataan kohdeautoon sopivan kokoinen ja muotoinen akku.Akku sisältää kenkälaatikon muotoisia moduuleita. Moduulit koostuvat yksittäisistä kennoista.Standardoidulla akkuratkaisulla Audi voi nopeasti vaihtaa käyttämänsä kennotyypin uudempaan teknologiaan.Saksalaisvalmistajalla on ratkaisu myös käytöstä poistetuille akuille. Audi olettaa akun kestävän pidempään kuin itse ajoneuvo, suomalaisittain tarkasteltuna huolestuttavan matala 160 000 kilometriä.Audi A7 e-tronin tekniikkamalli paljastaa ladattavan hybridin akkupaketin koon.Kun ajoneuvo päätyy elinkaarensa lopussa kierrätykseen, voidaan akkua hyödyntää sähkövarastona. Audi kertoo, miten sähköverkon piikkejä voitaisiin tasata tuhansiin käytöstä poistettuihin sähköauton akkuihin. Samanlaista ideaa on esitellyt myös Leafilla sähköautopioneeriksi kohonnut Nissan.Toistaiseksi energiayhtiöt suhtautuvat sähköverkon puskurivarastoihin nihkeästi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähkömaasturi e-tron quattroAudin ensimmäinen vakavasti otettava täyssähköauto e-tron quattro saapuu markkinoille 2018. E-tron quattro on futuristisen näköinen katumaasturi, jonka huipputeho on 435 hevosvoimaa. 95 kilowattitunnin akun arvioidaan riittävän 500 kilometrin toimintamatkaan.Quattro-nimen mukaisesti auto on nelivetoinen. Taka-akselilla sähkömoottoreita on kaksi, etuakseli tulee toimeen yhdellä. Järjestely mahdollistaa torque vectoringina tunnetun teknologian käytön, eli auton ohjautumista tehostetaan sähkömoottoreiden avulla. Samaa teknologiaa hyödyntää suomalainen sähköauto Era.Pikalataus yleistyySähköauton lisäksi saksalaiset suunnittelevat kilpailijaa Teslan Supercharger-latausverkolle. Audin CharIN-lataustekniikka kykenee 150 kilowatin lataustehoon. Sillä e-tron quattron akku täyttyy 80 prosenttisesti puolessa tunnissa.Audin nykyinen latausjärjestelmä ja Q7 e-tron -hybridi.Jo vuonna 2017 yhtiö kertoo julkistavansa langattoman latausjärjestelmän hybridiautoilleen.48 voltin sähköt tulevatPerinteinen 12 voltin sähköjärjestelmä on vakiinnuttanut paikkansa autoissa. Sen rinnalle on tulossa 48 voltin järjestelmä, jonka suurempi jännite mahdollistaa sähköisten ahtimien ja kevythybridien kaltaisia järjestelmiä. Perinteisellä 12 voltin järjestelmällä ne olivat mahdottomia korkeiden tehovaatimusten vuoksi.Audi 3.0 V6 TDI ja sähköinen turboahdin.Audi on esitellyt sähköistä ahdinta jo RS5 TDI Competition -konseptiautossa. Kolmilitraisessa V6 TDI -moottorissa on kahden perinteisen turboahtimen lisäksi kolmas sähkömoottorilla toimiva ahdin. Sähkömoottorin nopean reagoinnin ansiosta ahtopaineet saadaan nopeasti korkealle jo alakierroksilla, mikä taas lisää moottorin pakokaasuvirtaa ja siten herättää perinteiset turboahtimet.Audi RS5 TDI Competition -konseptiauto.Huipputeho on V6-dieselille kunnioitettavat 435 hevosvoimaa.Sähköisten ahtimien kerrotaan saapuvan tuotantoautoihin jo ensi vuonna.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähkötekniikka ajettavuuden tukenaVuoden 2016 aikana tuotantoon saapuvat myös uudentyyppiset elektromekaaniset kallistuksenvaimentimet (EAWS). Perinteinen kallistuksenvaimennin katkaistaan kahdeksi osaksi, jotka ovat kiinni toisissaan kahden sähkömoottorin ja planeettapyörästön kautta. https://youtube.com/watch?v=BKl11bjcEig&feature=youtu.be Mukavuusasetuksilla kallistuksenvaimentimet irrotetaan toisistaan, joka pehmentää yksittäisten töyssyjen ylityksiä. Urheilutilassa sähkömoottorien 1 200 newtonmetrin vääntömomentilla ehkäistään auton kallistumista, joka takaa aiempaa tarkemman ajettavuuden.Jokaisesta Audista kevythybridiKevythybridillä tarkoitetaan järjestelmää, jossa moottorin laturi korvataan huomattavasti tehokkaammalla generaattorilla. Se mahdollistaa energian talteenoton, sekä maltillisen lisätehon kiihdytyksissä. Järjestelmä on kuitenkin hyvin kevytrakenteinen perinteiseen hybridiin verrattuna.Audi kertoo kevythybriditekniikan leviävän kaikkiin pelkällä polttomoottorilla liikkuviin Audeihin seuraavan vuosikymmenen aikana.Perinteisellä kahdentoista voltin sähköjärjestelmällä kevythybridin energian talteenottoteho jää viiteen kilowattiin. Lisäteho kiihdytyksissä on sitäkin maltillisempi yksi kilowatti. Polttoaineensäästöksi kerrotaan noin 0,4 litraa sadalla kilometrillä.48 voltin sähköjärjestelmällä kevythybriditekniikalla päästään 0,7 litran kulutussäästöön. Suuremman jännitteen vuoksi energian talteenottokyky nousee 12 kilowattiin.Ensimmäiset kevythybridit saapuvat ingolstadtilaisen merkin mallistoon jo vuonna 2017.Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat ja video: Audi Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen