27.11.2015 Ajoneuvot Audi paljasti sähköistä tulevaisuuttaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kehittyvät sähköjärjestelmät parantavat myös perinteisten ratkaisuiden suorituskykyä. Teslan vapaa menestys sähköautomarkkinoilla tiukentunee pian. Saksalaisjättien sivustakatsojan rooli on ohi. Audin panostus sähköautotekniikkaan näkyy yhtiön kehittämässä modulaarisessa akkuteknologiassa. Idea on kehittää standardoituja akkuratkaisuja, jotka eivät riipu käytetystä akkukennosta. Kenno on akkuteknologian perusta, kuin yksittäinen uudelleen ladattava AA-koon akku, joista muodostetuista ryhmistä rakentuu kenkälaatikon kokoisia moduuleita. Moduuleista kasataan kohdeautoon sopivan kokoinen ja muotoinen akku. Akku sisältää kenkälaatikon muotoisia moduuleita. Moduulit koostuvat yksittäisistä kennoista. Standardoidulla akkuratkaisulla Audi voi nopeasti vaihtaa käyttämänsä kennotyypin uudempaan teknologiaan. Saksalaisvalmistajalla on ratkaisu myös käytöstä poistetuille akuille. Audi olettaa akun kestävän pidempään kuin itse ajoneuvo, suomalaisittain tarkasteltuna huolestuttavan matala 160 000 kilometriä. Audi A7 e-tronin tekniikkamalli paljastaa ladattavan hybridin akkupaketin koon. Kun ajoneuvo päätyy elinkaarensa lopussa kierrätykseen, voidaan akkua hyödyntää sähkövarastona. Audi kertoo, miten sähköverkon piikkejä voitaisiin tasata tuhansiin käytöstä poistettuihin sähköauton akkuihin. Samanlaista ideaa on esitellyt myös Leafilla sähköautopioneeriksi kohonnut Nissan. Toistaiseksi energiayhtiöt suhtautuvat sähköverkon puskurivarastoihin nihkeästi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sähkömaasturi e-tron quattro Audin ensimmäinen vakavasti otettava täyssähköauto e-tron quattro saapuu markkinoille 2018. E-tron quattro on futuristisen näköinen katumaasturi, jonka huipputeho on 435 hevosvoimaa. 95 kilowattitunnin akun arvioidaan riittävän 500 kilometrin toimintamatkaan. Quattro-nimen mukaisesti auto on nelivetoinen. Taka-akselilla sähkömoottoreita on kaksi, etuakseli tulee toimeen yhdellä. Järjestely mahdollistaa torque vectoringina tunnetun teknologian käytön, eli auton ohjautumista tehostetaan sähkömoottoreiden avulla. Samaa teknologiaa hyödyntää suomalainen sähköauto Era. Pikalataus yleistyy Sähköauton lisäksi saksalaiset suunnittelevat kilpailijaa Teslan Supercharger-latausverkolle. Audin CharIN-lataustekniikka kykenee 150 kilowatin lataustehoon. Sillä e-tron quattron akku täyttyy 80 prosenttisesti puolessa tunnissa. Audin nykyinen latausjärjestelmä ja Q7 e-tron -hybridi. Jo vuonna 2017 yhtiö kertoo julkistavansa langattoman latausjärjestelmän hybridiautoilleen. 48 voltin sähköt tulevat Perinteinen 12 voltin sähköjärjestelmä on vakiinnuttanut paikkansa autoissa. Sen rinnalle on tulossa 48 voltin järjestelmä, jonka suurempi jännite mahdollistaa sähköisten ahtimien ja kevythybridien kaltaisia järjestelmiä. Perinteisellä 12 voltin järjestelmällä ne olivat mahdottomia korkeiden tehovaatimusten vuoksi. Audi 3.0 V6 TDI ja sähköinen turboahdin. Audi on esitellyt sähköistä ahdinta jo RS5 TDI Competition -konseptiautossa. Kolmilitraisessa V6 TDI -moottorissa on kahden perinteisen turboahtimen lisäksi kolmas sähkömoottorilla toimiva ahdin. Sähkömoottorin nopean reagoinnin ansiosta ahtopaineet saadaan nopeasti korkealle jo alakierroksilla, mikä taas lisää moottorin pakokaasuvirtaa ja siten herättää perinteiset turboahtimet. Audi RS5 TDI Competition -konseptiauto. Huipputeho on V6-dieselille kunnioitettavat 435 hevosvoimaa. Sähköisten ahtimien kerrotaan saapuvan tuotantoautoihin jo ensi vuonna. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sähkötekniikka ajettavuuden tukena Vuoden 2016 aikana tuotantoon saapuvat myös uudentyyppiset elektromekaaniset kallistuksenvaimentimet (EAWS). Perinteinen kallistuksenvaimennin katkaistaan kahdeksi osaksi, jotka ovat kiinni toisissaan kahden sähkömoottorin ja planeettapyörästön kautta. https://youtube.com/watch?v=BKl11bjcEig&feature=youtu.be Mukavuusasetuksilla kallistuksenvaimentimet irrotetaan toisistaan, joka pehmentää yksittäisten töyssyjen ylityksiä. Urheilutilassa sähkömoottorien 1 200 newtonmetrin vääntömomentilla ehkäistään auton kallistumista, joka takaa aiempaa tarkemman ajettavuuden. Jokaisesta Audista kevythybridi Kevythybridillä tarkoitetaan järjestelmää, jossa moottorin laturi korvataan huomattavasti tehokkaammalla generaattorilla. Se mahdollistaa energian talteenoton, sekä maltillisen lisätehon kiihdytyksissä. Järjestelmä on kuitenkin hyvin kevytrakenteinen perinteiseen hybridiin verrattuna. Audi kertoo kevythybriditekniikan leviävän kaikkiin pelkällä polttomoottorilla liikkuviin Audeihin seuraavan vuosikymmenen aikana. Perinteisellä kahdentoista voltin sähköjärjestelmällä kevythybridin energian talteenottoteho jää viiteen kilowattiin. Lisäteho kiihdytyksissä on sitäkin maltillisempi yksi kilowatti. Polttoaineensäästöksi kerrotaan noin 0,4 litraa sadalla kilometrillä. 48 voltin sähköjärjestelmällä kevythybriditekniikalla päästään 0,7 litran kulutussäästöön. Suuremman jännitteen vuoksi energian talteenottokyky nousee 12 kilowattiin. Ensimmäiset kevythybridit saapuvat ingolstadtilaisen merkin mallistoon jo vuonna 2017. Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat ja video: Audi Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku