Ajoneuvot | Uutinen | 14.10.2020

SUV-lippulaiva lataushybridinä – Audi Q8 TFSI e quattro

Audi Q8 TFSI e quattro on lataushybridi uudella akulla, joka mahdollistaa 47 kilometriä sähköistä ajoa yhdellä latauksella. Tehoa saa yli 460 hevosvoimaa valitsemalla numerot 60.

Jaa artikkeli

Audi Q8 TFSI e quattro lisää SUV-linjan lippulaivan lataushybridversion neljästä renkaasta tunnetun valmistajan mallistoon. Tämä Audin mukaan SUV Coupé, eli todellisuudessa silotellulla kattolinjalla varustettu viisiovinen katumaasturi, on nyt valmistajansa seitsemäs sitten vuoden 2019 puolivälin esitelty uusi lataushybridivaihtoehto.

Sen enempää ulkonäkö kuin sisätilatkaan eivät ole muuttuneet merkittävästi. Tavaratilaa jää vielä 505 litraa käyttöön perusmuodossaan ja istuimet kaatamalla saa jopa 1 625 litraa vetoisuutta. Vetokykyä riittää malliversiosta riippuen aina 3 500 kilogrammaan asti, joten käytettävyys on säilytetty.

Audi Q8 60 TFSI e quattro

Audi Q8 TFSI e quattro

Audi tarjoaa tätä 3.0 TFSI V6-polttomoottorilla ja sähkömoottorilla varustettua uutuutta kahtena eri tehoversiona, mutta voima välitetään aina kahdeksanpykäläisen tiptronic-automaattivaihteiston läpi. Tehokkaampi Q8 60 TFSI e quattro tarjoaa 340 kilowattia (462 hv) järjestelmätehoa ja vääntölukemaksi ilmoitetaan tasan 700 newtonmetriä. Tämän avulla kiihdytys 100 kilometrin tuntinopeuteen tapahtuu 5,4 sekunnissa.

Audi Q8 60 TFSI e quattro

Miedompi malli Q8 55 TFSI e quattro tuottaa sekin 280 kilowattia (381 hv) ja 600 newtonmetriä. Sama kiihdytys kestää 5,8 sekuntia ja molempien mallien huippunopeudeksi on rajoitettu 240 kilometriä tunnissa.

60 TFSI tarkoittaa sähköisenä toimintamatkana 45 kilometriä (WLTP) ja 55 TFSI pääsee kaksi kilometriä pidemmälle. Autoja voi ajaa pelkästään sähköllä aina nopeuteen 135 kilometriä tunnissa asti, eli siinä suhteessa suomalainen nopeusrajoitus ei aiheuta haasteita.

Audi Q8 60 TFSI e quattro

Sähköajon mahdollistava akkupaketti on asennettu tavaratilan alle koostuen 13 moduuliin asennetusta 104 pussista. Kokonaiskapasiteetiksi ilmoitetaan 17,8 kilowattituntia, joka on 0,5 kilowattituntia enemmän kuin vuonna 2019 myyntiin tullut Q7 TFSI e quattro tarjosi. Samaan aikaan akkupaketti onnistuu olemaan 40 kilogrammaa edeltäjäänsä kevyempi.

Latausteho on korkeintaan 7,4 kilowattia, jota hyödyntämällä tyhjä akku täyttyy noin 2,5 tunnin aikana. Kotilatausjohdon lisäksi asiakkaalle toimitetaan myös Mode 3 -latauskaapeli julkisia latausasemia varten.

Audi Q8 60 TFSI e quattro

Audi e ja quattro

Audi Q8 TFSI e quattro käynnistyy aina täyssähköisessä EV-tilassa. Matalissa nopeuksissa oikeaan etupyöränkoteloon sijoitettu kaiutin luo lain vaatimaa ääntä muiden tielläliikkujien tiedoksi.

Audi Q8 60 TFSI e quattro

Hybriditila tarjoaa kolme eri vaihtoehtoa: ”Auto”, ”Hold” sekä ”Charge”. Näistä ensimmäinen hyödyntää automaattisesti hybridivoimalinjaa parhaaksi katsomallaan tavalla. Hold säilyttää akun varauksen polttomoottoria hyödyntäen ja vastaavasti Charge pyrkii lataamaan akun täyteen polttomoottorin avulla.

Audi kertoo Q8 TFSI e quattron kykenevän lataamaan akkua jopa 25 kilowatin teholla auton rullatessa – tämä on toki pois siitä kyvystä rullata. Sähkömoottorilla pystytään hoitamaan kaikki hidastuvuus aina 0,3g:n arvoihin asti, joka tarkoittaa parhaimmillaan 80 kilowatin tehoista jarrutusenergian talteenottoa.

Nelivetojärjestelmää kuvaava sana quattro tarkoittaa tässä yhteydessä mekaanista keskitasauspyörästöä ja jatkuvaa nelivetoa. Tavallisissa ajotilanteissa keskitasauspyörästö ohjaa 40 prosenttia voimasta etuakselille ja loput taakse. Tarpeen tullen järjestelmä pystyy muuttamaan jakosuhdetta tarjoten jopa 85 prosenttia eteen ja maksimissaan 70 prosenttia taakse.

Audi Q8 60 TFSI e quattro

Ainakin Saksassa vakiovarusteluun kuuluu matriisi-led-ajovalot sekä säätyvä ilmajousitus. S line -ulkonäköpaketti piristää ulkonäköä ja vanteiden takaa löytyvät jarrusatulat on maalattu punaisiksi. Rengaskokona on hulppea 285/45 R21.

S line sport -varustepaketti täyttää sisätilat mustalla, tai istuimet osin harmaalla. Siihen kuuluu sporttijakkarat S-merkinnällä, polkimet ja jalan lepuutustuki rosterista sekä yksityiskohtia harjatusta alumiinista.

Toistaiseksi vain Saksan hinnat ovat tiedossa, jossa edullisempi versio alkaa 75 000 euron hinnasta. Suomessa joudumme vielä hetken jännittämään.

Kuvat ja lähde: Audi

Jaa artikkeli

Keskustelu