14.10.2020 Ajoneuvot SUV-lippulaiva lataushybridinä – Audi Q8 TFSI e quattro Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi Q8 TFSI e quattro on lataushybridi uudella akulla, joka mahdollistaa 47 kilometriä sähköistä ajoa yhdellä latauksella. Tehoa saa yli 460 hevosvoimaa valitsemalla numerot 60. Audi Q8 TFSI e quattro lisää SUV-linjan lippulaivan lataushybridversion neljästä renkaasta tunnetun valmistajan mallistoon. Tämä Audin mukaan SUV Coupé, eli todellisuudessa silotellulla kattolinjalla varustettu viisiovinen katumaasturi, on nyt valmistajansa seitsemäs sitten vuoden 2019 puolivälin esitelty uusi lataushybridivaihtoehto. Sen enempää ulkonäkö kuin sisätilatkaan eivät ole muuttuneet merkittävästi. Tavaratilaa jää vielä 505 litraa käyttöön perusmuodossaan ja istuimet kaatamalla saa jopa 1 625 litraa vetoisuutta. Vetokykyä riittää malliversiosta riippuen aina 3 500 kilogrammaan asti, joten käytettävyys on säilytetty. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Audi Q8 TFSI e quattro Audi tarjoaa tätä 3.0 TFSI V6-polttomoottorilla ja sähkömoottorilla varustettua uutuutta kahtena eri tehoversiona, mutta voima välitetään aina kahdeksanpykäläisen tiptronic-automaattivaihteiston läpi. Tehokkaampi Q8 60 TFSI e quattro tarjoaa 340 kilowattia (462 hv) järjestelmätehoa ja vääntölukemaksi ilmoitetaan tasan 700 newtonmetriä. Tämän avulla kiihdytys 100 kilometrin tuntinopeuteen tapahtuu 5,4 sekunnissa. Miedompi malli Q8 55 TFSI e quattro tuottaa sekin 280 kilowattia (381 hv) ja 600 newtonmetriä. Sama kiihdytys kestää 5,8 sekuntia ja molempien mallien huippunopeudeksi on rajoitettu 240 kilometriä tunnissa. 60 TFSI tarkoittaa sähköisenä toimintamatkana 45 kilometriä (WLTP) ja 55 TFSI pääsee kaksi kilometriä pidemmälle. Autoja voi ajaa pelkästään sähköllä aina nopeuteen 135 kilometriä tunnissa asti, eli siinä suhteessa suomalainen nopeusrajoitus ei aiheuta haasteita. Sähköajon mahdollistava akkupaketti on asennettu tavaratilan alle koostuen 13 moduuliin asennetusta 104 pussista. Kokonaiskapasiteetiksi ilmoitetaan 17,8 kilowattituntia, joka on 0,5 kilowattituntia enemmän kuin vuonna 2019 myyntiin tullut Q7 TFSI e quattro tarjosi. Samaan aikaan akkupaketti onnistuu olemaan 40 kilogrammaa edeltäjäänsä kevyempi. Latausteho on korkeintaan 7,4 kilowattia, jota hyödyntämällä tyhjä akku täyttyy noin 2,5 tunnin aikana. Kotilatausjohdon lisäksi asiakkaalle toimitetaan myös Mode 3 -latauskaapeli julkisia latausasemia varten. Audi e ja quattro Audi Q8 TFSI e quattro käynnistyy aina täyssähköisessä EV-tilassa. Matalissa nopeuksissa oikeaan etupyöränkoteloon sijoitettu kaiutin luo lain vaatimaa ääntä muiden tielläliikkujien tiedoksi. Hybriditila tarjoaa kolme eri vaihtoehtoa: "Auto", "Hold" sekä "Charge". Näistä ensimmäinen hyödyntää automaattisesti hybridivoimalinjaa parhaaksi katsomallaan tavalla. Hold säilyttää akun varauksen polttomoottoria hyödyntäen ja vastaavasti Charge pyrkii lataamaan akun täyteen polttomoottorin avulla. Audi kertoo Q8 TFSI e quattron kykenevän lataamaan akkua jopa 25 kilowatin teholla auton rullatessa – tämä on toki pois siitä kyvystä rullata. Sähkömoottorilla pystytään hoitamaan kaikki hidastuvuus aina 0,3g:n arvoihin asti, joka tarkoittaa parhaimmillaan 80 kilowatin tehoista jarrutusenergian talteenottoa. Nelivetojärjestelmää kuvaava sana quattro tarkoittaa tässä yhteydessä mekaanista keskitasauspyörästöä ja jatkuvaa nelivetoa. Tavallisissa ajotilanteissa keskitasauspyörästö ohjaa 40 prosenttia voimasta etuakselille ja loput taakse. Tarpeen tullen järjestelmä pystyy muuttamaan jakosuhdetta tarjoten jopa 85 prosenttia eteen ja maksimissaan 70 prosenttia taakse. Ainakin Saksassa vakiovarusteluun kuuluu matriisi-led-ajovalot sekä säätyvä ilmajousitus. S line -ulkonäköpaketti piristää ulkonäköä ja vanteiden takaa löytyvät jarrusatulat on maalattu punaisiksi. Rengaskokona on hulppea 285/45 R21. S line sport -varustepaketti täyttää sisätilat mustalla, tai istuimet osin harmaalla. Siihen kuuluu sporttijakkarat S-merkinnällä, polkimet ja jalan lepuutustuki rosterista sekä yksityiskohtia harjatusta alumiinista. Toistaiseksi vain Saksan hinnat ovat tiedossa, jossa edullisempi versio alkaa 75 000 euron hinnasta. Suomessa joudumme vielä hetken jännittämään. Kuvat ja lähde: Audi Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe