14.10.2020 Ajoneuvot SUV-lippulaiva lataushybridinä – Audi Q8 TFSI e quattro Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi Q8 TFSI e quattro on lataushybridi uudella akulla, joka mahdollistaa 47 kilometriä sähköistä ajoa yhdellä latauksella. Tehoa saa yli 460 hevosvoimaa valitsemalla numerot 60. Audi Q8 TFSI e quattro lisää SUV-linjan lippulaivan lataushybridversion neljästä renkaasta tunnetun valmistajan mallistoon. Tämä Audin mukaan SUV Coupé, eli todellisuudessa silotellulla kattolinjalla varustettu viisiovinen katumaasturi, on nyt valmistajansa seitsemäs sitten vuoden 2019 puolivälin esitelty uusi lataushybridivaihtoehto.Sen enempää ulkonäkö kuin sisätilatkaan eivät ole muuttuneet merkittävästi. Tavaratilaa jää vielä 505 litraa käyttöön perusmuodossaan ja istuimet kaatamalla saa jopa 1 625 litraa vetoisuutta. Vetokykyä riittää malliversiosta riippuen aina 3 500 kilogrammaan asti, joten käytettävyys on säilytetty.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAudi Q8 TFSI e quattroAudi tarjoaa tätä 3.0 TFSI V6-polttomoottorilla ja sähkömoottorilla varustettua uutuutta kahtena eri tehoversiona, mutta voima välitetään aina kahdeksanpykäläisen tiptronic-automaattivaihteiston läpi. Tehokkaampi Q8 60 TFSI e quattro tarjoaa 340 kilowattia (462 hv) järjestelmätehoa ja vääntölukemaksi ilmoitetaan tasan 700 newtonmetriä. Tämän avulla kiihdytys 100 kilometrin tuntinopeuteen tapahtuu 5,4 sekunnissa.Miedompi malli Q8 55 TFSI e quattro tuottaa sekin 280 kilowattia (381 hv) ja 600 newtonmetriä. Sama kiihdytys kestää 5,8 sekuntia ja molempien mallien huippunopeudeksi on rajoitettu 240 kilometriä tunnissa.60 TFSI tarkoittaa sähköisenä toimintamatkana 45 kilometriä (WLTP) ja 55 TFSI pääsee kaksi kilometriä pidemmälle. Autoja voi ajaa pelkästään sähköllä aina nopeuteen 135 kilometriä tunnissa asti, eli siinä suhteessa suomalainen nopeusrajoitus ei aiheuta haasteita.Sähköajon mahdollistava akkupaketti on asennettu tavaratilan alle koostuen 13 moduuliin asennetusta 104 pussista. Kokonaiskapasiteetiksi ilmoitetaan 17,8 kilowattituntia, joka on 0,5 kilowattituntia enemmän kuin vuonna 2019 myyntiin tullut Q7 TFSI e quattro tarjosi. Samaan aikaan akkupaketti onnistuu olemaan 40 kilogrammaa edeltäjäänsä kevyempi.Latausteho on korkeintaan 7,4 kilowattia, jota hyödyntämällä tyhjä akku täyttyy noin 2,5 tunnin aikana. Kotilatausjohdon lisäksi asiakkaalle toimitetaan myös Mode 3 -latauskaapeli julkisia latausasemia varten.Audi e ja quattroAudi Q8 TFSI e quattro käynnistyy aina täyssähköisessä EV-tilassa. Matalissa nopeuksissa oikeaan etupyöränkoteloon sijoitettu kaiutin luo lain vaatimaa ääntä muiden tielläliikkujien tiedoksi.Hybriditila tarjoaa kolme eri vaihtoehtoa: "Auto", "Hold" sekä "Charge". Näistä ensimmäinen hyödyntää automaattisesti hybridivoimalinjaa parhaaksi katsomallaan tavalla. Hold säilyttää akun varauksen polttomoottoria hyödyntäen ja vastaavasti Charge pyrkii lataamaan akun täyteen polttomoottorin avulla.Audi kertoo Q8 TFSI e quattron kykenevän lataamaan akkua jopa 25 kilowatin teholla auton rullatessa – tämä on toki pois siitä kyvystä rullata. Sähkömoottorilla pystytään hoitamaan kaikki hidastuvuus aina 0,3g:n arvoihin asti, joka tarkoittaa parhaimmillaan 80 kilowatin tehoista jarrutusenergian talteenottoa.Nelivetojärjestelmää kuvaava sana quattro tarkoittaa tässä yhteydessä mekaanista keskitasauspyörästöä ja jatkuvaa nelivetoa. Tavallisissa ajotilanteissa keskitasauspyörästö ohjaa 40 prosenttia voimasta etuakselille ja loput taakse. Tarpeen tullen järjestelmä pystyy muuttamaan jakosuhdetta tarjoten jopa 85 prosenttia eteen ja maksimissaan 70 prosenttia taakse.Ainakin Saksassa vakiovarusteluun kuuluu matriisi-led-ajovalot sekä säätyvä ilmajousitus. S line -ulkonäköpaketti piristää ulkonäköä ja vanteiden takaa löytyvät jarrusatulat on maalattu punaisiksi. Rengaskokona on hulppea 285/45 R21.S line sport -varustepaketti täyttää sisätilat mustalla, tai istuimet osin harmaalla. Siihen kuuluu sporttijakkarat S-merkinnällä, polkimet ja jalan lepuutustuki rosterista sekä yksityiskohtia harjatusta alumiinista.Toistaiseksi vain Saksan hinnat ovat tiedossa, jossa edullisempi versio alkaa 75 000 euron hinnasta. Suomessa joudumme vielä hetken jännittämään.Kuvat ja lähde: Audi Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella