16.11.2020

Audi SQ5 TDI – valintana 700 Nm diesel

Audi SQ5 TDI

Audi SQ5 TDI tuo Eurooppaan 3,0-litraisen ahdetun V6-dieselmoottorin 700 newtonmetrin väännön. Muilla markkinoilla SQ5 etenee bensiinimoottorin voimin.

Audi SQ5 TDI jatkaa samoilla raiteilla, joille syyskuussa hinnat saanut uudistunut Audi Q5 asettui. Uusi SQ5 TDI tarjoaa yli 340 hevosvoimaa ja tasan 700 newtonmetriä 3-litran tilavuudesta ja matkassa on myös 48-voltin kevythybridijärjestelmä. Konehuoneen resepti kuulostaa erehdyttävästi tutulta reilu vuosi takaperin esitellystä Audi S4 -mallista.

Toisin kuin S4, Audi SQ5 on ollut jo pidempään sinut dieselmoottorin kanssa. Olihan juuri jälkimmäinen vuonna 2012 ensimmäinen dieselmoottorilla varustettu S-malli – silloinkin nimellä Audi SQ5 TDI.

Tämän jälkeen SQ5 on vaeltanut bensiini- ja dieselmoottorin väliä tarjoten usein molemmat vaihtoehdot. Nyt muut markkinat polttavat bensiiniä ja Euroopassa on jälleen dieselin vuoro.

Audi SQ5 TDI

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Audi SQ5 TDI – 3.0, 48V ja VTG

Siten mallin tärkein ja mielenkiintoisin puoli on juuri tuo 3,0-litraisen turboahdetun V6-dieselmoottorin ja nelivedon ympärille rakentuva kevythybridivoimalinja. Täydet 700 newtonmetriä vääntöä on tarjolla laajasti välillä 1 750 - 3 250 kierrosta minuutissa. Huipputeho 341 hevosvoimaa tottelee kierroslukuja 3 800 – 3 950 kierrosta minuutissa.

Välijäähdytin käyttää nyt ilman lisäksi myös vettä jäähdytykseen. Imupuoli on lyhyempi, jolla tavoitellaan nopeampaa reagointia ja samaa tavoitellaan muuttuvageometrisen ahtimen kevyemmällä kompressoripyörällä. Pakopuolta on pyritty eristämään aiempaa tehokkaammin lämmönhallinnan takia.

Kevythybridijärjestelmä rakentuu 48-voltin sähköjärjestelmän ympärille ja mahdollistaa jarruenergian talteenoton parhaimmillaan 8 kilowatin teholla. Järjestelmä sallii teoriassa myös auton lipua jopa 40 sekuntia moottori sammutettuna, jos kuljettaja nostaa jalan kaasulta. Matkassa on myös teoriassa kaasuvastetta parantava sähköinen ahdin, mutta ainakin Audi S4 viivytteli ulkomaan koeajossa kuljettajan toiveiden kanssa sähköisestä ahtimesta huolimatta.

Audi SQ5 TDI

Kulutuksen pitäisi pysyä 7 litran tuntumassa 100 kilometriä kohden, vaikka kiihtyvyys 0-100 km/h tapahtuu 5,1 sekunnissa. Moottorin mökä ei kuitenkaan kelpaa sellaisenaan, vaan pakoputkistoon on kätketty keinoääntä.

Vaihteistona on tuttu 8-pykäläoinen tiptronic, joka välittää voimaa quattro-nelivedon kautta lähtökohtaisesti 40 prosenttia etuakselille ja loput taakse. Tarvittaessa voimasta saadaan maksimissaan 70 prosenttia eteen ja 85 prosenttia taakse.

Saman akselin pyörien välistä voimaa säädetään jarruilla. Lisävarusteena on kuitenkin saatavilla taka-akselille Audi Sport Differential, joka toimii ikään kuin aktiivisena tasauspyörästön luistonrajoittimena siirtäen enemmän voimaa kaarteessa ulkopuolen pyörälle.

Audi kertoo ylpeänä uutuuden omaavan monivarsituennan auton kaikissa kulmissa. SQ5 istuu S sport -alustalla 30 millimetriä matalammalla ja siihen kuuluu myös iskunvaimennuksen säätö jäykkyyden suhteen perinteisten Audin ajotilojen mukaisesti. Lisävarusteinen ilmajousitus lisää vaihtoehtoihin vielä seitsemännen, joka on allroad. Tämä nostaa koria tarpeen mukaan hieman ylemmäs pohjakosketuksien välttämiseksi.

Audi SQ5 TDI

Singleframe

Uudisteltu Audi SQ5 TDI noudattelee pitkälti perinteitä eikä se poikkea päivitetystä Q5-mallistostakaan valtaisasti. Kahdeksankulmainen Singleframe-maski hunajakennoineen on ominainen S-malleille. Vakiovarusteiset vanteet tarjotaan koossa 20-tuumaa ja niille pyöräytetyt renkaat omaavat mitat 255/45, mutta luonnollisesti kuusimäntäiset jarrusatulat voi kadottaa myös 21-tuumaisten vanteiden taakse.

Vakiovarusteena on led-ajovalot, jotka saa lisähintaan myös matriisiversiona ja takavalot voi hankkia lisähinnasta oled-teknologialla. Värivaihtoehtoja on 9 kappaletta ja koristelistoja saa lisähinnasta mustana.

Audi SQ5 TDI

Sisätilat voi lähtökohtaisesti valita joko tummanharmaana tai mustana sähköisesti säädettävin sporttijakkaroin, mutta jälkimmäiseen on useitakin verhoiluvaihtoehtoja. Keskikonsolin kosketusnäytön koko on 10,1-tuumaa ja sen kautta käskytetään MIB 3 -järjestelmää. Kolme näkymää (Dynamic, Sport ja Classic) tarjoava digitaalimittaristo näyttäytyy 12,3-tuumaisella pinnalla.

Päivitetty Audi SQ5 TDI rakennetaan Meksikossa ja tulee tarjolle Euroopassa ensi vuoden ensimmäisellä neljännekselle. Saksan hinta (alkaen 68 000 euroa) on jo julkistettu, mutta täällä joudumme vielä hetken odottelemaan. Uskallamme kuitenkin arvata kotimaan pyynnin olevan huomattavasti korkeampi.

Kuvat ja lähde: Audi

Luetuimmat