28.7.2019

Koeajo: Audi S4 Avant vaihtoi Euroopassa dieseliin, eikä syyttä

Audi S4 Avant

Audi S4 liikkuu yhä 3-litraisen V6:n voimin, mutta polttoaine on vaihtunut bensiinistä dieseliin. Hyvää: Ajettavuus, suorituskyky, mukavuus edelliset huomioiden. Huonoa: Voimanlinjan pienet viiveet.

Riviviitonen, V8, tuplaturbo-V6, taas V8, sitten kompressoriahdettu V6 ja taas turboahdettu V6. Audi S4 -mallistossa on totuttu aktiiviseen moottorityypin vaihteluun. Näin myös tällä kertaa – mutta vain Euroopassa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Väännön voimaa

Kansainvälisillä markkinoilla Audi S4 jatkaa soinnikkaan 3-litraisen V6 turbon kuljettamana (Lue täältä rinnakkaismalli S5:n koeajo). Mutta Euroopassa moinen ei käy: hiilidioksidipäästöjä pitää kitkeä ja dieselin mainetta kiillottaa.

Audi S4 Avant

Uusi Audi S4 on siis diesel. 3-litrainen V6 kehittää 347 hevosvoimaa ja 700 newtonmetriä, ja voima kanavoidaan quattro-nelivedolle ZF:n 8-vaihteisen automaatin läpi. Tavallisemmat A4:t saavat tulla toimeen kaksoiskytkinvaihteiston turvin, mutta sellainen ei S4:n vääntöä kestäisi.

Alkuun muutos huolestuttaa. S4:t ovat aina tarjonneet yhdistelmän järkevää arkikäyttöisyyttä ja sielukasta moottoria. Mutta diesel, eikö se tee autosta vain hyvin nopean tavallisen perheauton?
Tavallaan, mutta yhdistelmä on silti erinomaisen toimiva. Diesel-V6 ei ole mitenkään järin kultivoitunut moottori, mutta tunnelmaa rakennetaan Audin äänenvaimentajaan kätketyllä keinoäänellä (vasemmalla puolella autoa, ainakin Avant-farmarissa oikean puolen pakoputket ovat lumetta). Lopputulos on voimantuntoinen, mutta päähuomion vie itse suorituskyky. Moottorin reaktiota nopeuttavasta sähköisestä kompressoriahtimesta huolimatta voimalinja viivyttelee hetken, mutta sitten mennään.

Vauhtiin päästyään voimalinjan yhteistyö toimii, ja keskialueen valtava vääntö vie autoa ripeästi mutkista toiseen.

Ensin tavallinen….

Lyhyellä ensikoeajolla ei auton taloudellisuudesta saanut minkäänlaista kuvaa, mutta oletettavasti diesel tarjonnee varsin lompakkoystävällisiä matkakilometrejä.

Suorituskyvyn lisäksi Audi S4 tekee vaikutuksen ajettavuudellaan. Ajotilan perusasennossa meno muistuttaa hyvin paljon tavallista A4:sta, ja sporttimallin erityisyyden ehtii jo hetken kyseenalaistamaan. Kulku on hieman jämäkämpää, muttei missään nimessä epämukavaa.

…sitten mennään

Kun vuoristotie mutkistuu ja ajotila vaihtuu urheilullisempaan, alkaa aktiivisen takatasauspyörästön ympärille rakennettu neliveto näyttämään kyntensä. Hankookin sporttirenkaat löytävät tiestä yllättävän paljon pitoa, ja juuri kun keulan aistii sortuvan puskemiseen, voi käytöksen vaihtaa neutraaliksi tai jopa lievästi yliohjaavaksi pelkällä kaasulla. Nerokas takatasauspyörästö kykenee säätämään voimanjakoa takapyörien välillä, mikä mahdollistaa auton käytöksen hienosäätämisen pidon rajoilla. Diesel-S4 painaa 150 kiloa bensiiniserkkua enemmän, mutta on vaikea sanoa massan häiritsevän – ainakaan ilman suoraa vertailukohtaa.

Audi S4 Avant ei ole huippueläväinen ja jo hitaissa vauhdeissa ajonautintoa tarjoava elämys, mutta täysin tavallista arkiautoa ja korkeaa suorituskykyä herättää silti suurta kunnioitusta.

Audi S4 Avantin ja sedanin hinnat julkaistaan myöhemmin syksyn aikana.

Teksti ja kuvat Lauri Ahtiainen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat