28.7.2019 Ajoneuvot Koeajo: Audi S4 Avant vaihtoi Euroopassa dieseliin, eikä syyttä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi S4 liikkuu yhä 3-litraisen V6:n voimin, mutta polttoaine on vaihtunut bensiinistä dieseliin. Hyvää: Ajettavuus, suorituskyky, mukavuus edelliset huomioiden. Huonoa: Voimanlinjan pienet viiveet. Riviviitonen, V8, tuplaturbo-V6, taas V8, sitten kompressoriahdettu V6 ja taas turboahdettu V6. Audi S4 -mallistossa on totuttu aktiiviseen moottorityypin vaihteluun. Näin myös tällä kertaa – mutta vain Euroopassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVäännön voimaaKansainvälisillä markkinoilla Audi S4 jatkaa soinnikkaan 3-litraisen V6 turbon kuljettamana (Lue täältä rinnakkaismalli S5:n koeajo). Mutta Euroopassa moinen ei käy: hiilidioksidipäästöjä pitää kitkeä ja dieselin mainetta kiillottaa.Uusi Audi S4 on siis diesel. 3-litrainen V6 kehittää 347 hevosvoimaa ja 700 newtonmetriä, ja voima kanavoidaan quattro-nelivedolle ZF:n 8-vaihteisen automaatin läpi. Tavallisemmat A4:t saavat tulla toimeen kaksoiskytkinvaihteiston turvin, mutta sellainen ei S4:n vääntöä kestäisi.Alkuun muutos huolestuttaa. S4:t ovat aina tarjonneet yhdistelmän järkevää arkikäyttöisyyttä ja sielukasta moottoria. Mutta diesel, eikö se tee autosta vain hyvin nopean tavallisen perheauton? Tavallaan, mutta yhdistelmä on silti erinomaisen toimiva. Diesel-V6 ei ole mitenkään järin kultivoitunut moottori, mutta tunnelmaa rakennetaan Audin äänenvaimentajaan kätketyllä keinoäänellä (vasemmalla puolella autoa, ainakin Avant-farmarissa oikean puolen pakoputket ovat lumetta). Lopputulos on voimantuntoinen, mutta päähuomion vie itse suorituskyky. Moottorin reaktiota nopeuttavasta sähköisestä kompressoriahtimesta huolimatta voimalinja viivyttelee hetken, mutta sitten mennään.Vauhtiin päästyään voimalinjan yhteistyö toimii, ja keskialueen valtava vääntö vie autoa ripeästi mutkista toiseen.Ensin tavallinen….Lyhyellä ensikoeajolla ei auton taloudellisuudesta saanut minkäänlaista kuvaa, mutta oletettavasti diesel tarjonnee varsin lompakkoystävällisiä matkakilometrejä.Suorituskyvyn lisäksi Audi S4 tekee vaikutuksen ajettavuudellaan. Ajotilan perusasennossa meno muistuttaa hyvin paljon tavallista A4:sta, ja sporttimallin erityisyyden ehtii jo hetken kyseenalaistamaan. Kulku on hieman jämäkämpää, muttei missään nimessä epämukavaa.…sitten mennään Kun vuoristotie mutkistuu ja ajotila vaihtuu urheilullisempaan, alkaa aktiivisen takatasauspyörästön ympärille rakennettu neliveto näyttämään kyntensä. Hankookin sporttirenkaat löytävät tiestä yllättävän paljon pitoa, ja juuri kun keulan aistii sortuvan puskemiseen, voi käytöksen vaihtaa neutraaliksi tai jopa lievästi yliohjaavaksi pelkällä kaasulla. Nerokas takatasauspyörästö kykenee säätämään voimanjakoa takapyörien välillä, mikä mahdollistaa auton käytöksen hienosäätämisen pidon rajoilla. Diesel-S4 painaa 150 kiloa bensiiniserkkua enemmän, mutta on vaikea sanoa massan häiritsevän – ainakaan ilman suoraa vertailukohtaa.Audi S4 Avant ei ole huippueläväinen ja jo hitaissa vauhdeissa ajonautintoa tarjoava elämys, mutta täysin tavallista arkiautoa ja korkeaa suorituskykyä herättää silti suurta kunnioitusta.Audi S4 Avantin ja sedanin hinnat julkaistaan myöhemmin syksyn aikana.Teksti ja kuvat Lauri AhtiainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Liikenneturvallisuus Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikennekuolemat eivät ole vähentyneet 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti