28.7.2019 Ajoneuvot Koeajo: Audi S4 Avant vaihtoi Euroopassa dieseliin, eikä syyttä Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Audi S4 liikkuu yhä 3-litraisen V6:n voimin, mutta polttoaine on vaihtunut bensiinistä dieseliin. Hyvää: Ajettavuus, suorituskyky, mukavuus edelliset huomioiden. Huonoa: Voimanlinjan pienet viiveet. Riviviitonen, V8, tuplaturbo-V6, taas V8, sitten kompressoriahdettu V6 ja taas turboahdettu V6. Audi S4 -mallistossa on totuttu aktiiviseen moottorityypin vaihteluun. Näin myös tällä kertaa – mutta vain Euroopassa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Väännön voimaa Kansainvälisillä markkinoilla Audi S4 jatkaa soinnikkaan 3-litraisen V6 turbon kuljettamana (Lue täältä rinnakkaismalli S5:n koeajo). Mutta Euroopassa moinen ei käy: hiilidioksidipäästöjä pitää kitkeä ja dieselin mainetta kiillottaa. Uusi Audi S4 on siis diesel. 3-litrainen V6 kehittää 347 hevosvoimaa ja 700 newtonmetriä, ja voima kanavoidaan quattro-nelivedolle ZF:n 8-vaihteisen automaatin läpi. Tavallisemmat A4:t saavat tulla toimeen kaksoiskytkinvaihteiston turvin, mutta sellainen ei S4:n vääntöä kestäisi. Alkuun muutos huolestuttaa. S4:t ovat aina tarjonneet yhdistelmän järkevää arkikäyttöisyyttä ja sielukasta moottoria. Mutta diesel, eikö se tee autosta vain hyvin nopean tavallisen perheauton? Tavallaan, mutta yhdistelmä on silti erinomaisen toimiva. Diesel-V6 ei ole mitenkään järin kultivoitunut moottori, mutta tunnelmaa rakennetaan Audin äänenvaimentajaan kätketyllä keinoäänellä (vasemmalla puolella autoa, ainakin Avant-farmarissa oikean puolen pakoputket ovat lumetta). Lopputulos on voimantuntoinen, mutta päähuomion vie itse suorituskyky. Moottorin reaktiota nopeuttavasta sähköisestä kompressoriahtimesta huolimatta voimalinja viivyttelee hetken, mutta sitten mennään. Vauhtiin päästyään voimalinjan yhteistyö toimii, ja keskialueen valtava vääntö vie autoa ripeästi mutkista toiseen. Ensin tavallinen…. Lyhyellä ensikoeajolla ei auton taloudellisuudesta saanut minkäänlaista kuvaa, mutta oletettavasti diesel tarjonnee varsin lompakkoystävällisiä matkakilometrejä. Suorituskyvyn lisäksi Audi S4 tekee vaikutuksen ajettavuudellaan. Ajotilan perusasennossa meno muistuttaa hyvin paljon tavallista A4:sta, ja sporttimallin erityisyyden ehtii jo hetken kyseenalaistamaan. Kulku on hieman jämäkämpää, muttei missään nimessä epämukavaa. …sitten mennään Kun vuoristotie mutkistuu ja ajotila vaihtuu urheilullisempaan, alkaa aktiivisen takatasauspyörästön ympärille rakennettu neliveto näyttämään kyntensä. Hankookin sporttirenkaat löytävät tiestä yllättävän paljon pitoa, ja juuri kun keulan aistii sortuvan puskemiseen, voi käytöksen vaihtaa neutraaliksi tai jopa lievästi yliohjaavaksi pelkällä kaasulla. Nerokas takatasauspyörästö kykenee säätämään voimanjakoa takapyörien välillä, mikä mahdollistaa auton käytöksen hienosäätämisen pidon rajoilla. Diesel-S4 painaa 150 kiloa bensiiniserkkua enemmän, mutta on vaikea sanoa massan häiritsevän – ainakaan ilman suoraa vertailukohtaa. Audi S4 Avant ei ole huippueläväinen ja jo hitaissa vauhdeissa ajonautintoa tarjoava elämys, mutta täysin tavallista arkiautoa ja korkeaa suorituskykyä herättää silti suurta kunnioitusta. Audi S4 Avantin ja sedanin hinnat julkaistaan myöhemmin syksyn aikana. Teksti ja kuvat Lauri Ahtiainen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.11.2025 Ajoneuvot Audin ensiesiintyminen autourheilun kuninkuusluokassa lähestyy – R26 Concept näyttää Audin tulevan F1-identiteetin 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 12.11.2025 Autokauppa Haussa leijonan osa – Peugeotin sähkökatumaastureihin neliveto 10.11.2025 Ajoneuvot Tältä näyttää Toyotan Cyber Sumo – eli siis uusi Toyota Hilux, joka tulee ensi kertaa tarjolle myös täyssähköisenä 10.11.2025 Uutinen Renault raivaa tilaa museoon – harvinaisuudet huutokaupassa 10.11.2025 Uutinen Teekkarien Autokerho – 75 vuotta tekniikkaa, tarinoita ja tekemisen meininkiä 10.11.2025 Uutinen Suomessa kuolee vuosittain liki 200 ihmistä tieliikenteessä – Pohjoismaat yhä sitkeästi edellä turvallisuudessa 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Vantaalta löytyi tiettävästi Suomen ensimmäinen "Rättisitikka" 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 13.11.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Škoda Elroqin näyttö kerää kehuja, mutta kahvimuki ja kännykkä tappelevat elintilasta 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 14.11.2025 Yleinen Koeajo: BYD Dolphin Surf – Suomen halvin sähköauto, mutta millä hinnalla? 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 13.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Vantaalta löytyi tiettävästi Suomen ensimmäinen "Rättisitikka" 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 20.10.2025 Kuluttajat Mitätön vika johti tuhansien eurojen moottorikorjaukseen – kuluttaja ja korjaamo väänsivät Škodaan tulleista korjauskustannuksista