10.3.2018 Ajoneuvot Auto lämpimässä tallissa – aiheuttaa myös ongelmia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Huoneenlämpöiseen autoon on ihana kavuta kylmänä aamuna, mutta auto lämpimässä tallissa omaa myös haittoja Auto lämpimässä tallissa mukavoittaa aamuisia liikkeellelähtöjä. Akku ja moottori jättävät kiukuttelut vähemmälle. Valmiiksi lämpimään autoon on mukava istua. Eivätkä lasit ole jäässä tai lumia tarvitse harjata maalipinnalta. Ulkona autoaan säilyttävää saattaa odottaa kylmän auton lisäksi lumien harjaus ja jäiden raaputtaminen. Näistä kaikista seikoista pääsee nauttimaan jos on mahdollisuus säilyttää autoaan sisätiloissa lämpimässä tallissa. Toki moni asia pitää kutinsa myös sähköistä tai polttoainekäyttöistä esilämmitystä hyödynnettäessä, vaikka auto seisoisi ulkona. Autokatoksen alla voivat täyttyä jopa kaikki edellä mainitut kohdat. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Maantiesuola jämähtää kiinni Otsikossa luvattiin ongelmia. Sellaiseksi lukeutuu teille kylvettävän maantiesuolan käyttäytyminen. Suolatun auton peseminen on muutenkin ikävä tehtävä, mutta valitettavasti lämpimässä tallissa säilytettävän auton kanssa ongelma korostuu. Maantiesuola kuivuu kylkiin vaaleanharmaaksi kalvoksi. Lämpimässä tallissa säilytettävään autoon se jää erityisen tiukkaan kiinni Suola tarttuu lämpöisessä kuivuessaan erittäin tiukasti kiinni auton maalipintaan. Tästä ilmiöstä on laajasti kokemuksia erilaisten autojen ja maalipinnan suojatuotteiden kanssa kokeiltuna. Tässä suhteessa auto lämpimässä tallissa aiheuttaa vaikeuksia. Moottorin autonhoitosarjassa on esitelty ohjeet suolatun auton pesemiseen, joten ongelma on ratkaistavissa oikein pesuainein. Valitettavasti lähes kaikki maalipinnan suojatuotteet valuvat näiden myrkkyjen mukana viemäriin. Ainoastaan osa oikeista kestopinnoitteista sietää esimerkiksi hiilivetyliuottimia. Myös ulkona suola saattaa tarttua tiukkaan auringon lämmittäessä pintaa. Tummat maalipinnat lämpenevät vaaleita enemmän. Toisaalta erityisesti tumman auton maalipinta saattaa lämmetä merkittävästi myös ulkona suorassa auringonpaisteessa. Tällöin eroa sisätiloihin ei välttämättä ole ollenkaan – ainakaan ulkona säilytettävän auton eduksi. Asia ei siis ole täysin yksiselitteinen. Auto lämpimässä tallissa: korroosio Auton ruostuminen koskettaa monia ja helpot vinkit sen hidastamiseksi kiinnostavat aina. Käyttöauton säilyttäminen lämpimässä tallissa herättää voimakkaita tunteita sekä puolesta että vastaan. Molemmille löytyy perusteita. Korroosion välttämiseksi voi tehdä useita asioita, mutta käyttöauton säilytyspaikan suhteen on vaikea arvioida parasta vaihtoehtoa. Kyseessä on kuitenkin äärimmäisen hankala aihe, sillä tieteellistä tutkimusta hallissa ja ulkona säilytettävien vastaavien käyttöautojen ruostumisesta ei ole helposti saatavilla. Tutkimus olisi hankala toteuttaa ja veisi vuosia. Samasta syystä on turha tehdä väkeviä väitteitä. Ajatus on kuitenkin se, että suola ei samalla tavalla aiheuttaisi korroosiota kuivassa pakkasessa ulkona kuin lämpimässä autotallissa lumen sulaessa kosteudeksi. Toisaalta lämpimässä tallissa autolla on mahdollisuus kuivua kun vastaavasti ulkona säilytettävä auto on aina kosteudelle alttiina. Muuttujia on valtavasti lämpötiloista kosteusprosentteihin ja aina auton vuotuisiin käyttöpäiviin asti. Lämmin talli ei ole täydellinen käyttöautolle, mutta se saattaa silti olla paras kompromissi. Valitettavasti mikään asia ole pelkkää iloa alusta loppuun ja aina kannattaa punnita asian eri puolet. Lämmin talli saattaa olla lopulta vaihtoehdoista paras. Jokainen tehköön päätöksen itse, mutta tieto auttaa valinnassa. Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus 10.4.2024 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-Partner XL eTrek – korkealta, muttei kovaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?