29.9.2023

Autonhoito talvella – säännöllinen pesu kannattaa vuoden ympäri

Autonhoitoa ei kannata unohtaa talveksi, vaikka peseminen tuntuisi turhalta loskakelien vuoksi.

Yllättävän moni jättää auton pesemättä talvisin. Talvikeli hankaloittaa pesemistä, mutta se kannattaa silti. Useamman kuukauden muhinut lika ja suola saattaa kostautua ikävästi keväällä – maalipinta on naarmuilla ja leskenlehtien lisäksi myös auton helmat kukkivat.

Auton pesu talvella on samanlainen prosessi siinä missä lämpimilläkin keleillä. Moottorin autonhoitojuttusarjassa on käyty rutiineihin kuuluvan ylläpitopesun ohjeet läpi. Talvikohtaiset toimenpiteet tapahtuvatkin yleensä vasta pesun jälkeen.

Autonpesu suolasta

Jos lämpötila nousee nollan yläpuolelle, onnistuu auton pesu myös talvellakin ulkona. Pakkasen puolelle mentäessä vaihtoehtoina ovat vuokrattavat pesuhallit tai viedä auto pestäväksi autopesulaan.

Kuumaa vettä ei kannata käyttää talvella auton pesemiseen. Liian suuri lämpötilaero auton pinnan ja veden välillä saattaa aiheuttaa vahinkoa etenkin lasipinnoille, jotka voivat jopa haljeta liian kuumaa vettä kohdatessaan. Viileämmälläkin vedellä auton puhdistus onnistuu.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pese suola pois

Auton pintaan kerääntyvä tiesuola on yksi syy näyttää säännöllisesti pesukinnasta ja saippuaa autolle. Mitä pidempi pesuväli, sen tiukempaan suola tarttuu. Moni varmasti tietääkin, että paljaalle metallipinnalle päästessään suola ruostuttaa. Pienikin maalipinnan rikkonut kivenisku riittää, sillä suolasumu löytää tiensä joka paikkaan.

Paksua suola- ja likakerrosta ei kannata kuitenkaan yrittää poistaa hankaamalla, jotta maalipinta ei naarmuuntuisi. Kunnollinen esipesu on tällöin tarpeen. Ihanteellista olisi jo ennen talvea suojata maalipinta likaa hylkivällä vahalla tai pinnoitteella.

Maantiesuola kuivuu kiinni

Pesun jälkeen

Etenkin kovalla pakkasella pesun jälkeen auton kuivaus on tärkeää. Jäätyessään vesi aiheuttaa ongelmia, ja esimerkiksi ovet, luukut ja lukot saattavat jäätyä kiinni. Oven tiivisteisiin kannattaa kuivauksen jälkeen laittaa sopivaa kumihoitoainetta. Näin estetään tiivistettä jäätymästä kiinni auton runkoon.

Moni käyttää tähän tarkoitukseen silikonisuihkeita, mutta kannattaa varmistaa, että ne sopivat nimenomaan kyseisen auton oventiivisteille. Jotkut silikonipohjaiset aineet eivät nimittäin sovi, ja voivat haperruttaa tiivistettä.

Ovitiivisteiden puhdistaminen

Myös lukot olisi hyvä voidella säännöllisesti, varsinkin aina ennen auton pesua. Lukkopesiin soveltuu mahdollisimman juokseva voiteluöljy, kuten ase- tai lukkoöljy. Lukkosula toki auttaa jäätyneeseen lukkoon, mutta sitä ei ole tarkoitus käyttää jatkuvasti. Lukkosulan käytön jälkeen kannattaakin puhdistaa ja voidella lukko.

Autoa ei kannata ajaa suoraan ulos parkkiin pesun jälkeen varsinkin, jos seuraavana päivänä olisi tarkoitus lähteä ajoissa matkaan. Kovat pakkaset jäädyttävät märät jarrut pahimmillaan niin lujaan, että liikkeelle on mahdotonta päästä.

Muutama kevyt jarrutus vauhdista auttaa poistamaan ylimääräisen veden, jotta vesi ei jäädyttäisi jarrupaloja kiinni jarrulevyyn. Parasta olisi kuitenkin, jos auto voisi kuivua pesun jälkeen lämpimässä tilassa.

pakettiautojen nastarenkaat

Lumenpuhdistus – huolehdi näkyvyydestä

Lumen ja jään puhdistus ennen liikkelle lähtöä on tärkeää liikenneturvallisuuden vuoksi. Poliisi voi antaa myös sakot, jos auto muistuttaa enemmän iglua.

Jos haluaa säästää maalipintaa, kannattaa käyttää mahdollisimman pehmeäharjaksista lumiharjaa. Turhan agressiivisesti ei kannata myöskään harjata, sillä kevyempikin harjaus riittää irtolumen poistamiseksi.

Lumiharja

Talvisin kenkien mukana autoon kulkeutuu lunta, joka sulaa lattiamattoihin. Tämä nostaa auton sisäilman kosteutta, jolloin ikkunat huurtuvat helpommin sisältä. Kankaiset lattiamatot kannattaa vaihtaa kumimattoihin, sillä ne imevät kosteutta vähemmän. Kumimatot on myös helpompi puhdistaa ja ne kuivuvat nopeammin.

Ikkunat olisi hyvä puhdistaa myös sisältä, sillä likainen pinta kerää enemmän kosteutta kuin puhdas.

Teksti: Sini Ylivakeri Kuvat: Moottorin arkisto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat