11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa Kuva Benjamin Helander Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Otsikkokuvan roottori sopii sydämeksi sekä Ford Pumaan että F-150:een. Oli akkusähköautoista sitten mitä mieltä tahansa, jyrkästi tai lievästi puolesta tai vastaan, myönnettävä on, että itse sähkömoottori on melkoisen etevä laite. Siinä kohtaa ei enää tarvitse miettiä akkukemiaa, -kapasiteettia, latausnopeutta tai sähköenergian lähdettä, kun sähkömoottori hoitaa tehtävänsä erinomaisella hyötysuhteella, olemattomalla äänellä, nollapäästöillä ja lähes täysin huoltovapaasti. Ford esitteli taannoin medialle Suomessa sähköistettyjä uutuusmallejaan Ranger PHEV:tä, Tourneo Courieria, Transit Courieria sekä Puma Gen-E:tä. Näytteille saatiin niin ikään kolmessa jälkimmäisenä mainitussa täyssähköisessä kompaktimallissa sekä huomionarvoisesti myös full size -avolava F-150 Lightningissa käytettävä sähkömoottori, sopivasti osiin purettuna.Samasta moottorista otetaan Couriereissa ja Pumassa 100 kilowattia, siinä missä Lightningissa niitä on kaksi, molemmilla akseleilla teholtaan yli 200-kilowattisia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYksinkertainen on kaunistaSähköauton omistaja tulee varmasti harvoin ajatelleeksi, vielä harvemmin katsoneeksi ja vielä paljon harvemmin purkaneeksi autonsa sähkömoottoria. Näitähän löytyy täyssähköisistä henkilöautoista tavallisesti yhdestä kahteen, joskus harvoin kolme ja erittäin harvoin neljä kappaletta.StaattoriTämä Fordin ratkaisu on sähköautoille äärimmäisen tyypillinen kestomagneettimoottori. Siinä on kaksi pääosaa, roottori ja staattori. Roottori on pyörivä osa, joka pyörii staattorin sisällä. Roottori on voimakkaasti magnetoitu, ja kun staattoriin johdetaan tehoelektroniikan kautta sähköä, se saa roottorin pyörimään. Yksinkertaista ja hyvin energiatehokasta. Roottorin jatkeena on alennusvaihteisto, joka muuntaa taloudellisella nopeudella pyörivän sähkömoottorin kierrosluvun auton pyörille sopivaksi välityssuhteella 1:10. Roottori pyörii maksimissaan noin kymmenkunta tuhatta kierrosta minuutissa, kuitenkin siis kovempaa kuin tavallinen polttomoottori. Vasemmalla etualalla roottori, takana keskellä alennusvaihteisto, oikealla moottorin päätylevy, jossa mm. öljynsuodatin. Sähkömoottorissa pyörii myös automaattivaihteiston vaihteistoöljyä eli moottorin harvoihin osiin kuuluu sähköinen öljypumppu sekä pieni öljynsuodatin. Sähkömoottori itsessään on kuitenkin lähes täysin huoltovapaa, sillä öljy on käytännössä ikuista. Pyörivien osien laakereita voi joutua vaihtamaan, mutta niitäkin löytyy mistä tahansa varaosahyllystä. Lue lisää Kaikki artikkelit 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 14.11.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Transit-mies pian jo 60 vuoden ajan 22.9.2024 Ajoneuvot Ensitutustuminen Suomessa: Ford Explorer EV:stä odotetaan merkin uutta myyntiohjusta 13.7.2024 Ajoneuvot Ford Capri teki paluun tämän näköisenä – nyt on tilaisuus kokea Mustang Mach-E -hetki kokonaan uudelleen 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 7.3.2024 Ajoneuvot Fordin pienet hyötyajoneuvot uudistuivat perusteellisesti – suunniteltu uudelleen tarve edellä 20.2.2024 Ajoneuvot Koeajo: Ford Transit Custom AWD – ei tarvetta alemmuuskompleksille Kommentit (1) Tuo lause ei kaiketi pidä paikkaansa ainakaan kaikkien sähköautojen osalta : Pyörivien osien laakereita voi joutua vaihtamaan, mutta niitäkin löytyy mistä tahansa varaosahyllystä. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 15.6.2025 Laivat Päivän kuva: Saksan oma "Lemmenlaiva" nähty Helsingin Katajanokalla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster